Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift

Het aantal fervente voorstanders van handgeschakelde auto’s ligt sinds een aantal jaar onder vuur. De automatische

Het aantal fervente voorstanders van handgeschakelde auto’s ligt sinds een aantal jaar onder vuur. De automatische transmissie met dubbele koppeling maakt namelijk zijn opmars. Snelle schakelingen met een sportieve karakteristiek halen de term automaat uit de grijze hoek. Ford heeft de Powershift als antwoord. Wij maken er mee kennis in de Focus Wagon 2.0 TDCi.

Het aantal fervente voorstanders van handgeschakelde auto’s ligt sinds een aantal jaar onder vuur. De automatische transmissie met dubbele koppeling maakt namelijk zijn opmars. Snelle schakelingen met
Ford Focus 2.0 TDCi Powershift

De Focus Wagon is inmiddels geen onbekende meer op de redactie. De strakke, volgens Kinetic Design gestylede stationwagon is deze keer in een bijzondere kleur gespoten: Morello. Een originele keuze – het blijft een geval van smaak – maar in ieder geval wel een donkere tint, waardoor het contrast met het sierlijke lichtmetaal en de aluminium dakrails groot is. Ons testmodel is in de Titanium-trim uitgevoerd, waar de zojuist genoemde accesoires een onderdeel van (kunnen) zijn. Hij oogt daarmee niet alleen hoogwaardig en luxe, maar ook vlot, zoals het een sportievere uitvoering betaamt. In het interieur is deze benadering niet anders. Sportstoelen, lederen stuur, en allerhande luxe maken er deel van uit. Aluminium accenten op het dashboard, het stuur, in de deurpanelen en op de middenconsole geven nog een extra hint. Hoewel de Focus altijd vrij compleet is uitgerust kunnen we naast zaken als radio/cd en cruise controle en ESP bij de Titanium rekenen op automatische airco, verwambare voorruit – waarom zien we dat niet elders? –, regensensor, mistlampen, donker getinte koplampen en een dakspoiler. Tegen meerprijs kan de 2.0 TDCi worden uitgerust met Powershift, die in deze impressie centraal staat.

De Powershift transmissie kan qua concept worden vergeleken met DSG van Volkswagen. Dat merk wist het concept van een automatische transmissie met dubbele koppeling als eerste groots te verkondigen, én te verkopen. Dat er om dit type versnellingsbak meestal een sportief tintje hangt is niet zo gek. De toepassing van een dubbele koppeling maakt zeer rappe schakelingen mogelijk. Tijdens vertrek in de eerste versnelling staat het volgende verzet namelijk al klaar. Hetzelfde geldt voor terugschakelen, waarbij soms – voor de beleving - een dot tussengas wordt meegegeven. Deze sportieve karakteristiek kan op veel populariteit rekenen. Het is ook leuk om aan de borreltafel te kunnen zeggen dat je elke conventionele automaat of zelfschakelende coureur te snel af bent qua schakeltempo. Een beetje Schumacher uithangen, wie wil dat niet... Kortom; fijne techniek voor scheurijzermodellen en andere sportievelingen.

Ford doet het wat dat betreft rustiger aan; helaas ook voor Focus ST rijders. Voorlopig is de zestraps Powershift transmissie alleen in combinatie met de 2.0 TDCi dieselmotor leverbaar. Ford had voor de diesels geen 'automaat' meer en zodoende springt in dit gat. De common rail diesel is ontwikkeld in samenwerking met het Peugeot/Citroen concern, en heeft zich in de loop der jaren leren kennen als een verfijnde en soepele krachtbron die zich niet teveel laat horen. Met 136 pk en 320 Nm heeft deze zelfontbrander geen grote kluif aan de onderhavige populaire gezinsauto. Ondanks dat de techniek tot snelle schakelingen in staat is, sprint de Powershift grommend en wel een fractie minder snel naar de 100 dan wanneer er een handgeschakelde zesbak is gemonteerd. Met de koppeling ‘spelen’ is er immers niet bij en zoiets als launch control is niet aan de orde. Het gaat ook niet alleen om de cijfers. Je kiest immers bewust er voor om het schakelwerk uit handen te nemen en omdat de Powershift in de praktijk ook daadwerkelijk vlot op- en terugschakelt zien we hier geen nadeel in.

Vlot of niet, de technici hebben de karakteristiek wel zo ingesteld dat de schakelingen soepel verlopen. Eigenlijk valt alleen de gangwissel van 1 naar 2 heel licht te voelen. Hoewel het bij diesels gebruikelijk is valt nu ook op dat deze overbrenging opvallend kort is. Zo word je niet het snelste jongetje uit de klas... In de praktijk merk je ook dat stapvoets het tweede verzet ook zo lang mogelijk blijft benut. Wie daar op prijs stelt kan overigens ook in 2 vertrekken, daarvoor kun je de selectiehendel opzij duwen en richting het plusteken bewegen. Zelf ‘schakelen’ is wel even wennen; opschakelen gaat met een zet naar je toe, voor terugschakelen moet je de pook van je af duwen. Echte coureurs zijn dit gewend, maar Ford is wel een van de weinige merken die voor deze indeling kiest in conventionele personenwagens. Schakelflippers aan het stuur zijn overigens niet leverbaar. Niet echt een gemis voor deze uitvoering, wellicht dat hier bij eventuele bredere inzet in andere modellen wel voor gekozen wordt. Eveneens het vermelden waard is dat de Powershift de motorremwerking behoorlijk intact laat. Wie als automaatrijder gewend is het gas los te laten en nog lang uit te rollen komt bedrogen uit. De Focus remt sterk op de motor af, net als bij een handgeschakeld exemplaar het geval is. Misschien even wennen, maar een erg ‘herkenbare’ eigenschap voor de handschakelfanatici.

Voor de rest rijdt en voelt de Focus Wagon net zo aan als elke Focus. De ingenieurs geven deze middenklasser een redelijk stevige afstemming mee, maar daarbij is ook voldoende nadruk gelegd op een comfortabele demping, om de inzittenden niet veel te storen met niet strak asfalt of oude klinkerwegen. De Duitser laat zich over het algemeen vrij licht maar precies besturen – nuances voor de mate van stuurbekrachtiging zijn in te stellen via de boordcomputer. Daarnaast voelt het nemen van ‘uitdagingen’ zoals bochten en oneffenheden stabiel en solide aan, temeer ook omdat de besturing vrij direct is. Onze reisgenoot nodigt uit tot een actieve rijstijl, iets dat je dus nog makkelijker wordt gemaakt met Powershift. Op dit punt heeft Ford dus nog steeds zijn zaakjes goed voor elkaar. Geen wonder dat de politie ook wel raad weet met de Focus…

Het zitmeubilair is ook prima op deze tweeledige taak berekend. Geen softe bedoening, maar ‘lekker’ stevig met voldoende steun. Lange personen stellen wellicht een langere zitting op prijs. Op de achterbank gaat het er eveneens prettig aan toe. Het halfleder is stevig en geeft ook de passagiers een ferme zit. Ze beschikken over voldoende ruimte voor de ledematen. Zoals het een functionele stationwagon betaamt is er aan bagageruimte niets te klagen. Maximaal 1546 liter kan er mee. Indien nodig kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt, voor het echte stouwwerk.

De Focus Powershift staat als Wagon voor 32.475 euro in de prijslijst. Wetende dat een exemplaar met handgeschakelde zesbak voor 1700 euro minder in de prijslijst staat is deze meerprijs bijzonder concurrerend te noemen. Ons exemplaar is nog wel ‘beladen’ met 5 euromille aan opties en pakketten, waar onder meer de 17 inch wielen, de gedeeltelijk lederen bekleding, navigatie, aluminium dakrails, parkeersensoren achteraan en verwarmbare stoelen in verwerkt zitten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Sportieve zet - Ford Focus 2.0 TDCi Powershift
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.