Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal

De Citroën C2 gaat al weer enkele maanden door het leven in een nieuwe jas. De Franse fabrikant heeft namelijk begin

De Citroën C2 gaat al weer enkele maanden door het leven in een nieuwe jas. De Franse fabrikant heeft namelijk begin mei een facelift doorgevoerd. Ook is toen de 1.4 dieselmotor vervangen door een meer pittige 1.6. Deze versie komt echter nu pas naar ons land.

De zestienhonderd maakt de C2 diesel direct tot de snelste uit de stal. Het is dan ook niet voor niets dat Citroën het VTS-label ‘gebruikt’ voor deze oliestoker. De 1.6 benzinemotor heeft het nakijken als je de diesel de sporen geeft. Zelfs de VTS-uitvoering van de C4 met de nieuwe 1.6 turbokrachtbron heeft moeite om de lichtere C2 bij te benen op de sprint naar de honderd. Leuk, dergelijke hogere prestaties, maar vormt het ook daadwerkelijk een argument om vier mille extra uit te geven en de benzinemotor te laten staan? Met andere woorden, zit een C2-koper te wachten op deze diesel?

Weinig absorptiemateriaal

Tja, het antwoord daarop is moeilijk. Maar, we vermoeden wel dat het geen storm gaat lopen bij de dealer. Het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel is al niet meer zo groot én bovendien zijn de benzinemotoren ook relatief zuinig. Al moet gezegd dat je 1 op 22 niet haalt met een benzineaggregaat. Overigens ook niet in de HDiF als je regelmatig het gaspedaal vloert en de 110 paarden en 240 Nm aan koppel aanspreekt. Heb je haast dan kun je in 9,4 seconden naar de honderd sprinten. Boven deze grens verloopt het versnellen niet meer zo voortvarend en bereik je met een beetje geluk uiteindelijk een topsnelheid van 193 km/h. De maximale trekkracht piekt al bij 1.750 tpm. Aan power onderin dus geen gebrek. De techneuten hebben echter weinig aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Sterker nog, het lijkt alsof het woord ‘isolatie’ niet in hun vocabulaire voorkomt. Wellicht is er geen plek in het voorste voor een laagje absorptiemateriaal? De typerende dieselklanken bereiken vooral bij stevig accelereren zonder obstakels je trommelvliezen. Rij je met constante snelheid dan valt het overigens wel mee met de geluidsproductie. Gelukkig maar.

Sober interieur

Wat heeft de C2 met dieseltopper nog meer te bieden? Nou, dankzij het VTS-uitrustingsniveau zit het met de extra’s wel snor. Standaard zien we onder meer een audiosysteem met cd-speler, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, en niet te vergeten een airconditioning, zij het handbediend, maar dat mag de ‘pret’ niet drukken. Pret tussen aanhalingstekens, want zo’n feest is het niet in het binnenste. Het zijn namelijk vooral harde plastic materialen die de dienst uitmaken, en tot overmaat van ramp ook nog eens zwart van kleur. De aluminiumkleurige ring rondom de ventilatieroosters kan de sobere uitstraling helaas niet ‘redden’. Een decorinleg in een afwijkende tint zou het interieur goed doen. Het exterieur daarentegen oogt wel lekker sportief met de in carrosseriekleur gespoten bumpers, getint glas, 16-inch lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper. Om nog even terug te komen op het interieur, achter het stuur kun je een goede zitpositie instellen. Maar van een sportieve zit is nauwelijks sprake. Ook in de laagste stand zit je op de bestuurdersstoel nog relatief hoog. Wel plezierig is de verstelling van het stuurwiel, zowel verticaal als horizontaal. Aan de achterpassagiers is ook gedacht. De achterbank kun je namelijk verschuiven om zodoende meer beenruimte te creëren. Er blijft dan wel bar weinig bagageruimte over, 193 liter.

De geringe wielbasis van de VTS samen met het sportievere imago is debet aan een wat straffere afstemming. Bijna on-Frans om eerlijk te zijn. Zolang je je rechtervoet een beetje kunt beheersen moet een gemiddeld verbruik van 1 op 22 mogelijk zijn. De CO2-uitstoot bedraagt dan 119 gram per kilometer en daarmee verdient de C2 HDiF een C-label. In tegenstelling tot zijn soortgenoten met benzinemotor springt ie beduidend gunstiger om met de brandstof. De 1.4 Start & Stop komt met een verbruik van 1 op 18 het dichtst bij de diesel in de buurt en is bovendien stukken goedkoper in de aanschaf. Wat maakt deze diesel dan levensvatbaar? Zijn prestaties en toch ook het zuinige karakter. Al moet je wel flink wat kilometers maken om enig voordeel te behalen. De C2 HDiF met standaard partikelfilter gaat voor niet minder dan 20.090 euro de deur uit en is per direct te bestellen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Mooie fijn rijdende auto met veel luxe aan boord. In de garantie heeft de dealer net de dynamo vervangen en een regeleenheid van de stuurbekrachtiging... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Ik heb minder dan een half jaar geleden een Citroen c2 sensodrive gekocht, gelukkig met garantie. Binnen een half jaar heb ik 6 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
bj 2003 km stand 88000 voor in de stad is het een super auto het reparatie gedrag daeler min punt klapperend stuurhuis 2maal voor terug.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Ik lees 2 reacties over vervangen gasklephuis. Bij mij precies hetzelfde! heb er eentje uit 2004 en 3 weken geleden grote beurt laten doen omdat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Afgelopen week heb ik het probleem gehad dat het motorlampje begon te branden. Bij de citroendealer (auto Boll) in Utrecht werd gezegd dat het gasklephuis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
sinds mrt '09 een citroen c2 automaat van nu 6 jr oud. na bijna een jaar kan ik niet wennen aan het luide motorgeluid, zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Mijn vorige auto was een 1.6 vtr sensodrive, heerlijk autootje, mooie wegligging, 80.000 km op de teller maar nooit iets mee aan de hand gehad.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Wij hebben 3 jaar geleden een nieuwe C2 1.4. VTR gekocht. En daar hebben we probleemloos 75.000 km mee gereden. Nu gaan we voor de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Ik heb de auto gekocht in 2005 en in 2007 hield ik het niet meer uit. piepende banden tijdens file-rijden, aanjager airco gaf rookgeur, stopte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
garantie en service klote.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Autootje tweedehands gekocht toen hij 3 jaar oud was met 20.000 km op de teller. Import Belgie. Heb hem nu 2 jaar en tot nu.. Lees volledige review.
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Mijn vrouw heeft met deze Citroën 1.1 attraction (handgeschakeld) in vier jaar tijd ongeveer 48000 km in volle tevredenheid afgelegd.Hoofdzakelijk woon-werkverkeer. Geen enkele storing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
HDI motor niet betrouwbaar. Na groot onderhoud een lek in het hoge druk systeem van de injectors (waarschijnlijk verkeerd ontlucht na de vervanging van de.. Lees volledige review.
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
ik heb een citroen c2 1.1 gekocht als eerste auto hij is 4 jaar oud het rijd prima ik heb hem goedkoop gekocht bij.. Lees volledige review.
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
rijd heerlijk deze vtr maar met zijn 1.4 motor doet hij zijn gespierde body een beetje te kort. maar het blijft zondermeer een heerlijk karretje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Heb sinds 8maanden citroen c2 in het begin zat er een klein piepje in het motorblok nu ik de auto wat langer heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
ik heb een c2 vtr met de sensodrive en heeft nu 40.000km, ik heb nog nix anders had dan problemen met de wagen gehad. het.. Lees volledige review.
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Krijg een raar gevoel als ik alle makken lees van de reviews C2 VTR sensodrive. In okt 2008 is ie 4 jaar oud. En heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Ja gedoe, ik vind t een geweldig mooie auto, maar kocht m nieuw in 2004, een c2 vtr 1.4 sensodrive, en ja hoor mijn gasklephuis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
ook ik heb problemen met mijn karretje. heb regelmatig dat hij niet wil starten. dan moet ik hem een stukje vooruit duwen en dan start.. Lees volledige review.
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
na de APK bleek de C2 een verrotte carterpan te hebben !!, volgens dealer komt dit meer voor (ook bij C3) importeur weigert enige coulance terwijl.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Heb een 1.4 linge ambiance uit 2004, staat nu 71.000 km op de teller. Heb er zelf 16.000 km mee gereden vanaf april 2007. Bevalt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Mijn critroen c2 ziet er leuk uit, het idee is nog leuker maar het gebruik weerhoud me ervan om ooint nog citroen te rijden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
mooie auto in 3 jaar 90 duizend km op gezet. minpunten- stoelleuning gebroken dynamo vervangen versnellingsbak servo vervangen ruitenwisserpomp vervangen radiateur vervangen. uiteraard allemaal garantie maar hoop dat dit soort ongein niet meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
De Citroen C2 1.1 plaisir bevalt ons tot nu toe goed. Alleen de stoelen zijn ons minder goed bevallen. De zittingen zijn nogal dun wat niet prettig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Bij thuiskomst na aflevering van de c2 vreemd geluid in de deur. Bij inspectie bleek er veel glas in te liggen. De auto was dus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
ik heb een c2 1.4 vtr sensodrive in het begin heel prettig mee gereden tot het gaskleppenhuis kapot ging terwijl hij nog geen 20.000 kilometer had.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Sinds febr. 2004 rij ik in een C2 VTR 1.6 Sensodrive. Fantastisch. Tot nu toe nog geen problemen. Begin febr. krijgt hij zijn 1e 30.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Miskoop van het jaar geweest. Rammels, piepende remmen, kapotte lambdasonde, klapperend stuurhuis en incomplete software, kortom wat een rot auto. Qua uiterlijk echter een snoepje... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Citroën C2 HDiF is snelste uit de stal
Ik vinfd het echt een supper auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5