De zestienhonderd maakt de C2 diesel direct tot de snelste uit de stal. Het is dan ook niet voor niets dat Citroën het VTS-label ‘gebruikt’ voor deze oliestoker. De 1.6 benzinemotor heeft het nakijken als je de diesel de sporen geeft. Zelfs de VTS-uitvoering van de C4 met de nieuwe 1.6 turbokrachtbron heeft moeite om de lichtere C2 bij te benen op de sprint naar de honderd. Leuk, dergelijke hogere prestaties, maar vormt het ook daadwerkelijk een argument om vier mille extra uit te geven en de benzinemotor te laten staan? Met andere woorden, zit een C2-koper te wachten op deze diesel?
Weinig absorptiemateriaal
Tja, het antwoord daarop is moeilijk. Maar, we vermoeden wel dat het geen storm gaat lopen bij de dealer. Het prijsverschil tussen een liter benzine en diesel is al niet meer zo groot én bovendien zijn de benzinemotoren ook relatief zuinig. Al moet gezegd dat je 1 op 22 niet haalt met een benzineaggregaat. Overigens ook niet in de HDiF als je regelmatig het gaspedaal vloert en de 110 paarden en 240 Nm aan koppel aanspreekt. Heb je haast dan kun je in 9,4 seconden naar de honderd sprinten. Boven deze grens verloopt het versnellen niet meer zo voortvarend en bereik je met een beetje geluk uiteindelijk een topsnelheid van 193 km/h. De maximale trekkracht piekt al bij 1.750 tpm. Aan power onderin dus geen gebrek. De techneuten hebben echter weinig aandacht besteed aan de geluidsisolatie. Sterker nog, het lijkt alsof het woord ‘isolatie’ niet in hun vocabulaire voorkomt. Wellicht is er geen plek in het voorste voor een laagje absorptiemateriaal? De typerende dieselklanken bereiken vooral bij stevig accelereren zonder obstakels je trommelvliezen. Rij je met constante snelheid dan valt het overigens wel mee met de geluidsproductie. Gelukkig maar.
Sober interieur
Wat heeft de C2 met dieseltopper nog meer te bieden? Nou, dankzij het VTS-uitrustingsniveau zit het met de extra’s wel snor. Standaard zien we onder meer een audiosysteem met cd-speler, een boordcomputer, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, en niet te vergeten een airconditioning, zij het handbediend, maar dat mag de ‘pret’ niet drukken. Pret tussen aanhalingstekens, want zo’n feest is het niet in het binnenste. Het zijn namelijk vooral harde plastic materialen die de dienst uitmaken, en tot overmaat van ramp ook nog eens zwart van kleur. De aluminiumkleurige ring rondom de ventilatieroosters kan de sobere uitstraling helaas niet ‘redden’. Een decorinleg in een afwijkende tint zou het interieur goed doen. Het exterieur daarentegen oogt wel lekker sportief met de in carrosseriekleur gespoten bumpers, getint glas, 16-inch lichtmetalen wielen en mistlampen in de voorbumper. Om nog even terug te komen op het interieur, achter het stuur kun je een goede zitpositie instellen. Maar van een sportieve zit is nauwelijks sprake. Ook in de laagste stand zit je op de bestuurdersstoel nog relatief hoog. Wel plezierig is de verstelling van het stuurwiel, zowel verticaal als horizontaal. Aan de achterpassagiers is ook gedacht. De achterbank kun je namelijk verschuiven om zodoende meer beenruimte te creëren. Er blijft dan wel bar weinig bagageruimte over, 193 liter.
De geringe wielbasis van de VTS samen met het sportievere imago is debet aan een wat straffere afstemming. Bijna on-Frans om eerlijk te zijn. Zolang je je rechtervoet een beetje kunt beheersen moet een gemiddeld verbruik van 1 op 22 mogelijk zijn. De CO2-uitstoot bedraagt dan 119 gram per kilometer en daarmee verdient de C2 HDiF een C-label. In tegenstelling tot zijn soortgenoten met benzinemotor springt ie beduidend gunstiger om met de brandstof. De 1.4 Start & Stop komt met een verbruik van 1 op 18 het dichtst bij de diesel in de buurt en is bovendien stukken goedkoper in de aanschaf. Wat maakt deze diesel dan levensvatbaar? Zijn prestaties en toch ook het zuinige karakter. Al moet je wel flink wat kilometers maken om enig voordeel te behalen. De C2 HDiF met standaard partikelfilter gaat voor niet minder dan 20.090 euro de deur uit en is per direct te bestellen.
Schrijf een review