Of je moet erg gehecht zijn aan het typerende motorgeluid van de V6. Al hebben de soundengineers ook aardig hun best gedaan in de TTS, want de viercilinder produceert lekker dikke en volle klanken. En om de feestvreugde nog verder te verhogen, hoor je bij overschakelen telkens een mooi plofje in het uitlaatsysteem. Heerlijk! Zeker met de kap naar beneden in de Roadster kun je optimaal genieten van het timbre.
Softtop
In het vooronder van de TTS ligt de inmiddels meer dan bekende 2,0 liter FSI turbomotor, goed voor liefst 272 pk en 350 Nm aan koppel. De krachtbron is in ons testexemplaar gekoppeld aan de DSG-bak. Bij Audi S tronic genaamd, die in dit geval over zes versnellingen beschikt en een meerprijs vergt van 2.655 euro. Tja, deze transmissie heeft al lang en breed zijn sporen verdiend en ook in de TTS doet ie zijn werk uitstekend. Het maakt de sportiefste TT bovendien nog eens tweetiende sneller op de sprint naar de honderd. De gangwissel verloopt zó snel en gedecideerd dat je eigenlijk nauwelijks merkt dat de bak een volgende versnelling heeft ingelegd. Althans, als je stokdoof bent, want uit de uitlaten klinkt zoals gezegd wel een kenmerkende plof. Zet je de transmissie in de sportstand dan houdt ie vanzelfsprekend het toerental bewust hoger om optimaal van het vermogen te kunnen genieten. Aangezien het maximaal koppel vanaf 2.500 tr/min piekt, zakt het toerental in sportstand nooit onder deze grens. Versnellen gaat dan ook met het grootste gemak. In 5,4 seconden zit je al aan de honderd en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h. Het gaat allemaal zo vanzelf dat je nimmer het idee hebt dat je met een veel te hoge snelheid over het asfalt raast. Of je moet het dak geopend hebben. De rijwind wordt namelijk niet volledig uit het binnenste geweerd. Maar dat hoeft ook niet in een auto als de TTS. Op hoge snelheid mag de wind best je haardos om zeep helpen. Heb je tenminste een verhaal als je op een feestje arriveert. De softtop dakconstructie benadert volgens de fabrikant het comfort van een hardtop klapdak, mede dankzij meerdere lagen ‘stof’. Laten we voorop stellen dat een cabrio en vooral de TT een dergelijke canvasconstructie behoort te hebben -een stalen klapdak staat hem gewoon niet- maar op snelwegtempo, met het dak dicht, is het toch echt wel wat luidruchtiger in het binnenste, in vergelijking met de coupé uitvoering. Dat is een feit. Het dak opent of sluit binnen enkele seconden en kan ook rijdend tot een snelheid van 50 km/u bediend worden.
Fenomenaal
Uiteraard vloeien de aandrijfkrachten naar alle vier de wielen, dankzij Audi’s Quattro-systeem. De prestaties zijn van sportwagenniveau en ook de hoeveelheid aan grip doet daar absoluut niet voor onder. Het lijkt alsof ie met het asfalt is verlijmd. Indrukwekkend! Je kunt ongehoord hard een bocht aansnijden om met nog hogere snelheid uit te accelereren. Echt fenomenaal, zoveel tractie biedt de TTS. En met een druk op de magnetic ride toets op de middentunnel blijft de carrosserie ook nog eens vlak in snelgenomen bochten. Overhellen is hem dan volledig vreemd. Op snelwegtempo ben je echter wel eerder geneigd de demping weer op ‘normaal’ in te stellen. In de sportstand merk je namelijk elk hobbeltje in het wegdek. Verre van prettig als je rustig van A naar B wil cruisen. Wie boven de 120 km/h komt, ziet in de binnenspiegel de achterspoiler tot leven komen. Goed voor de downforce! Zakt de snelheid weer terug tot onder de 80 km/h dan komt de spoiler weer tot rust. Wie graag (nog meer) wil opvallen kan ook op lagere snelheden of bij stilstand de spoiler met een druk op de knop tevoorschijn toveren. De blits maken doe je gegarandeerd in de TTS. Zeker als je hem in een opvallende exterieurkleur besteld, zoals in ons geval een witte laklaag, gecombineerd met een lichtbruine tint voor het meubilair. Een dikke voorbumper met mistpitten, de LED-slinger in de koplampen, forse zijskirts, 19(!)-inch wielen (18-inch is standaard) en een achterbumper met vier uitlaten laten geen twijfel bestaan over het potentieel. Menigeen dacht aan een achtcilinder voorin. Nou, gelukkig niet. De TTS is juist dankzij een lichtere viercilinder beter in balans dan de V6 en verdient daarom onze voorkeur.
De TTS is er vanaf 62.900 euro met handgeschakelde zesbak. De Roadster is nog eens 4.560 euro duurder. En wil je dan ook nog de extra’s die ons testmodel siert, zoals de 19-inch wielen (1.769 euro), een navigatiesysteem in combinatie met het Pro Line-pakket (5.044 euro) en het leerpakket met de speciale Impuls-binnenbekleding met dikke stiksels (2.017 euro), ja, dan kom je al snel op een bedrag van 82.995 euro.
Schrijf een review