BMW X3

In een moeite door pakt BMW na de complete modelvernieuwing van de X5 ook de X3 aan met een facelift. En kan het

In een moeite door pakt BMW na de complete modelvernieuwing van de X5 ook de X3 aan met een facelift. En kan het SUV-gamma van BMW er dus weer tegen.

Zo ingrijpend als de vernieuwingen bij de X5 – die fors groeide om juist de afstand tot de X3 te vergroten – zijn die bij het kleinere broertje niet. Aan de buitenkant is het design wat zachter en sympathieker geworden. Sommige delen van de bumper zijn nu ook gelakt en de lichtunits voor en achter zijn aangepast. Alle inspanningen lijken er op gericht om het door Chris Bangle bedachte, ietwat polariserende design geleidelijk uit te faseren en weer meer elegantie in de stijl te brengen. Dat begroeten we met instemming. BMW nam ook het interieur van de BMW X3 onder handen, al zijn de veranderingen hier nog moeilijk zichtbaar. Het dashboard ziet er wel wat strakker uit en tinten en materialen voor de afwerking zijn beter op elkaar afgestemd.

De facelift van de BMW X3 is echter vooral een technische aangelegenheid. De aandrijving werd verfijnd en een groot deel van het motorengamma is vernieuwd. Om in die laatste afdeling te beginnen, de viercilinders – tweeliter benzine of turbodiesel, beide met 150 pk – zijn niet veranderd, maar de zespitters allemaal wel. Aan de benzinekant zijn dat de 2,5 en de 3,0 liter die van de nieuwe magnesium generatie zijn en respectievelijk 218 en 272 pk leveren. Waarmee de X3 dan topsnelheden laat noteren van respectievelijk 221 en 232 km/h en in 8,5 dan wel 7,2 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h rent.

Ook de drieliter zescilinder turbodiesel is vernieuwd en levert 218 pk in plaats van de 204 pk, maar belangrijker nog is dat hij bijna 100 Nm meer trekkracht in de aanbieding heeft en nu 500 Nm paraat houdt. Aldus gemotoriseerd kan de X3 in 7,4 seconden van 0 naar 100 sprinten en een top van 220 km/h bereiken.

Maar het zinkt allemaal in het niet bij het topmodel uit de X3-reeks en dat is opmerkelijk genoeg ook een diesel. BMW ontwikkelde de drieliter twin turbodiesel – met een kleine turbo voor goede respons bij lage toerentallen en een grote voor hoge toerentallen – uit de 5-serie verder met een nieuwe generatie common rail-inspuiting (2.000 bar) en daardoor komt er nu 286 pk uit. Vanaf 1.750 toeren heeft deze motor 580 Nm paraat en hij mag tot 5.000 toeren draaien, waarmee hij voor een diesel een ongewoon brede vermogensband ter beschikking heeft.

In de nog net onder de twee ton gewicht blijvende X3 is deze motor een echte beul. In 6,6 seconden sprint de standaard met een zestraps automaat uitgeruste turbodiesel naar de 100 km/h en hij haalt (op wegbanden) een topsnelheid van 240 km/h. Dat benadert de waarden van een sportauto.

Gelukkig is het onderstel van de X3 van zodanige kwaliteit dat hij wel weg weet met deze kracht. De vierwielaandrijving – met de nadruk op de achterwielen – zorgt voor perfecte grip en de stevige afstemming van vering en demping garandeert op de gewone weg een solide weggedrag. Daardoor kun je met de X3 ook op een bochtig traject tamelijk vlot uit de voeten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

BMW X3
A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5

Pluspunten

A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.

Minpunten

A pleasingly rational anwser. Good to hear from you.
BMW X3
Sinds December 2011 in mijn bezit, Bevalt heel goed. sterke 6 cilnder dieselmotor met veel koppel. rijd comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5