De nieuwe Compass kan het slechter treffen, met de Caliber als donor. Natuurlijk ziet de Jeep er een stuk ruiger uit, met zijn hoekig uitgebouwde spatschermen die doen denken aan de oer-Jeep. Alleen komt het geheel een beetje over of de Compass een zijdelingse botsproef heeft ondergaan.
Als echte Jeep heeft de Compass de zeven verticale gleuven in de grille en ronde koplampen. De onderhuidse Calibertechniek wordt aangevuld met een geducht systeem van vierwielaandrijving. Met een wielbasis van 2,64 meter zit de Compass midden in het zo populaire segment van kleinere SUV’s waar de Koreaanse prijsboksers de markt leiden. De Amerikaan is wat duurder en dat mag, want de Compass beschikt over verrassende rijkwaliteiten.
Na een fikse rit over Zweedse binnenweggetjes, waar de wegligging van deze terreinwagen gewoon erg goed bleek te zijn (vooral het niét overhellen van de carrosserie in bochten was een prettige verrassing), stuurden de mensen van Jeep ons de bush in. Op een zéér modderig bostraject bleek de Compass niet klein te krijgen. Op precies dezelfde banden die ons op straat al zo waren bevallen. Het 4x4-systeem is zo goed dat de Compass er met gewoon rubber wonderen mee verricht. Hij zou zó mee mogen naar de wintersport.
Als rechtgeaarde SUV is de Compass zowel voor professionele inzet als sportief gebruik geschikt. Van binnen is het een typische Amerikaan. Het plastic dashboard doet erg goedkoop aan, maar het comfort staat op een niveau dat je van een veel vettere Yank mag verwachten. Zeker voorin zit je ruim en ook in- en uitstappen achterin gaat best. De bank daar is alleen te vlak. De al niet misselijke bagageruimte van 436 liter kan naar een respectabele 1.277 liter groeien en is via de grote, omhoog scharnierende achterklep makkelijk bereikbaar. Voor het laadruim heeft Jeep de nodige praktische accessoires, zoals een lekbak om natte kleren en/of skischoenen te deponeren.
De basiskrachtbron is de 2,4 liter ‘Wereldmotor’ op benzine, die 170 pk levert en die naar keuze te koppelen is aan een vijfbak of een CVT-automaat. De laatste maakt terreinrijden in de Compass nóg makkelijker. Met de vijfversnellingsbak sprint de Compass in 10,7 tellen van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 183 km/h. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 1 op 11,5.
Voor de zakelijke markt is er een vierpits tweeliter diesel met 140 pk. Het had voor de hand gelegen die bij Mercedes in te kopen, maar winkelen bij Volkswagen was kennelijk goedkoper. De oliestook (0-100 in 11,0 sec, top 189 km/h) maakt in de Compass wel meer herrie dan in een Golf, waaruit we hem zo goed kennen, maar hiermee is de Compass ook de zuinigste Jeep ooit: 1 op 14,7.
De Compass is er met benzinemotor voor 29.995 euro. Dieselen kan vanaf 33.650.
Schrijf een review