De Honda Civic van de huidige generatie is behoorlijk excentriek vormgegeven. Zijn design is zeker origineel en uniek, maar dat werkt natuurlijk twee kanten op. Bij de Civic Type R wordt dit beeld in het kwadraat geschetst. Het silhouet oogt vooral laag en breed, waar de brede grille uitlopend in lijn naar de koplampen ook een duit in het zakje mee doet. Honda ging verder niet voor ‘veilig’ en tekende scherpe maar gestroomlijnde looks, twee prominente uitlaten in driekhoekdesign, mistlampen in diezelfde vorm en serieus spoilerwerk. Dan is ook nog eens de lak vuurrood gelakt. Dit ziet er spannend uit! Allesbehalve alledaags, dus. De Type R schreeuwt om aandacht als een uitgedoste Japanse straatracer uit The Fast and the Furious, alleen de knallende muziek ontbreekt nog. Die aandacht krijg je zeker. Weten liefhebbers een zwarte Golf GTI nog wel te herkennen, een Civic Type R zul je nooit over het hoofd zien èn horen.
Next level
Naast flitsende looks ondersteunt de donkere uitlaatbrom zijn ware aard. Daarvoor is niet alleen een bijpassend uitlaatsysteem in het leven geroepen, ook een opgefokte tweeliter krachtbron is van de partij. Honda weet als geen ander hoe ze krachtige toerenmachines in het vooronder moeten lepelen. Met onder meer ingenieuze i-VTEC klepbedieningtechniek is de tweeliter in staat meer dan 8000 toeren te draaien, ook is hij met 201 pk bijzonder krachtig. Let wel, de Type R stelt het zonder turbo, meer uitzondering dan regel. Die tweehonderd pk’s komen pas tegen de 7800 toeren vrij, ook het maximale koppel oproepen vergt een flinke zwieper van de toerenteller. Dit betekent niet dat we lager in de toeren met een futloos apparaat te maken hebben.. Gasgeven bij pakweg 2000 toeren – vocaal begeleid door een altijd aanwezige sonore uitlaatsound - wordt niet afgestraft met tegenstribbelende techniek, ook is de acceleratie zeker niet (s)loom. Dat valt helemaal niet tegen tussen al dat turbo-geweld! Wie dooraccelereert wordt – wanneer de wijzernaald 5500 toeren passeert – getrakteerd op een extra duwtje in de rug, alsof onze rode vuurkogel zich nog eens schrap zet en helemaal in z’n hum raakt. Dan brandt het i-VTEC lampje, voor het geval je nog niet door had je in ‘the next level’ te begeven.
Deze sportieve sensatie gaat door tot net na 8200 toeren, waarbij – heel racy – er rode ‘shifting lights’ gaan branden als signaal om nu echt op te schakelen. De geluidsbeleving bij dit soort toerentallen is ongekend. De tweeliter schreeuwt en giert het werkelijk uit (van blijdschap?) en wel zodanig dat je bijna denkt dat hij op hol geslagen is. Geen nood, het blijft allemaal heel, dat heeft het merk wel bewezen. Wie er zo flink de sokken in zit sprint in maximaal 6.6 tellen naar de 100. Misschien een tikkeltje minder snel dan zijn concurrenten, maar de manier waarop de Type R deze prestaties neerzet maakt dat veel meer dan goed. Wie immers met zo’n heethoofd rondrijdt verwacht eigenlijk ook geen gladgestreken symfonieën en overdadige trekkracht bij lage toeren. Wil je echt van kiet, dan zul je in de toeren moeten. Werk aan de winkel, dus.
Toch is dat helemaal geen straf, naast een enthousiast motorblok in het vooronder is het schakel- en koppelwerk minstens net zo belangrijk. Ook daarin is de Civic Type R heer en meester. De bediening van de koppeling is geen last – zoals een echte racekoppeling kan zijn - en maakt fool proof vrij baan voor soepele schakelingen. De zesbak zelf schakelt straf en met veel gevoel, voor die echte rijdersbeleving. Zo weet je precies waar je aan toe bent en kun je het maximale kunnen van de Type R benutten. Op het oog denk je met een brutaaltje te maken te hebben die een gebruiksaanwijzing verdient, maar daar is hier dus geen sprake van.
Heet scheurijzer
Hardcore en compromisloos, met deze krachttermen kunnen we de rijeigenschappen van de Type R wel omschrijven. Een rij-auto als deze Civic verdient een onderstel die wel raad weet met het wegdek en een sportieve rijder. Honda neemt het begrip scheurijzer zeer serieus en dat resulteert in een hard(handige) afstemming, waarbij comfort niet bovenin het prioriteitenlijstje stond. Geen speciale sportstanden of dat soort zaken, de Type R staat te allen tijde op scherp. Op vlakke wegen zijn onze bevindingen louter positief, de ‘R” kleeft aan de weg en de gripgrenzen liggen ver weg. Bochten nemen was nog nooit zo leuk... Vooral ook omdat het directe stuurgevoel je zo precies mogelijk koerswijzigingen laat bepalen. Liggen er klinkers, hobbels of andere oneffenheden op de loer, dan verandert de zaak. Ja, dat zul je gaan voelen! Tanden en kiezen blijven op hun plaats, maar van enig comfort is weinig sprake. Normaal zouden we dat not-done vinden, maar in de Civic Type R zien we het als de enige juiste vertaling. Zo’n wildebras als deze hot hatch is, dat vraagt om een opgefokt karakter in alle opzichten.
Chaos in de cockpit
Dat is in de cockpit niet anders. Allemachtig, dit is bijna shocking. We hebben al eerder een Honda Civic Hybrid onder de loep genomen, dus een deels digitaal instrumentarium is voor ons niet nieuw, maar verder…Rood stevig racy-zitmeubilair bekleed met een combinatie van alcantara en stof - hier zul je niet vanaf schuiven - bijpassende vloermatten, sportpedalen en een bijna chaotisch ingedeeld dashboard. De logica ontdekken duurt een hele tijd, gezien het aantal knoppen en de plaatsing daarvan. Of de airco aanstaat zien we niet 1,2,3, het navigatiesysteem zet je eerst aan het puzzelen en zelfs starten is anders dan anders; de Civic Type R heeft een rode startknop en zit links. Gelukkig is die wel snel gevonden, evenals het kekke sportstuur. Het instrumentarium is deels digitaal weergegeven en is gehuisd in twee aparte zones; de snelheid zien we digitaal, de toerenteller prijkt analoog in het midden tussen de koelvloeistofmeter en brandstofvoorraad, belicht door een – jawel – rode gloed. Ziet er flashy uit!
Twee smaken
Helemaal wild van de Civic Type R? Honda heeft twee uitvoeringen beschikbaar. De Type R zoals hier besproken en één met de toevoeging Race. Die laatste is ‘spartaanser’ uitgerust, biedt nog iets meer sportiviteit en staat geprijsd voor 32.150 euro in plaats van 35.250 euro die je voor ons exemplaar zou moeten neerleggen. Naast een hoop rijplezier beschik je dan over zaken als zes airbags, ESP, cruise control en een alarm, maar ook een middenarmsteun – toch iets comfortabels! – boordcomputer, xenon, automatische airco en radio/CD hoort er bij. DVD navigatie met bluetooth telefoon- en spraakfunctie is optioneel te bestellen. Plaats voor twee achterin is ook standaard, en die zul je zeker net na aankoop vaak nodig hebben. Rijden in een Civic Type R biedt een uniek spektakel zonder concessies en is een belevenis op zich, daar moeten rasechte sportievelingen wel warm voor lopen...
Schrijf een review