Net als een aantal andere merken voert Ford een lijn modellen die extra zuinig zijn en zodoende minder CO2-uitstoten, onder de noemer ECOnetic. Tegenwoordig een hot issue, en met de verbruikswinst valt er soms behoorlijk wat BPM- of bijtellingsvoordeel te behalen. De Focus Econetic is de eerste die bij Ford ten tonele verschijnt. Het bleek geen eenvoudige opgave om de Ford Focus 1.6 TDCi – die als basis diende – nog zuiniger te maken. De standaardversie nipt namelijk elke 100 kilometer 4.5 liter diesel, terwijl de ECOnetic-versie daar slechts 0.2l/100 km onder zit. Eigenlijk een goed teken, en geen grote teleurstelling voor de huidige non-ECOnetic bezitters.
Om de verbruikswinst te behalen heeft Ford zowel uiterlijke- als technische wijzigingen doorgevoerd, deels de trucs die andere merken ook uithalen. Zo werd deze Focus iets verlaagd en werden iets kleiner en smallere banden met een lage rolweerstand gemonteerd. Samen met een set skirts rondom, kleine vinnetjes onderin de voorbumper – staat best appetijtelijk - en een aangepaste grille daalde zo de luchtweerstand. De set wieldoppen verraden tenslotte nogmaals de spaarzame inborst. Technisch werd het motormanagement nog eens bekeken en verlangt de stuurbekrachtiging nu minder energie. Onzichtbaar is ook een speciale versnellingsbakolie met lage viscositeit. Deze maatregel bleek voor Ford een kleine moeite en wordt nu voor elke Focus gebruikt. Al met al geen schokkende zaken, maar wel de moeite waard, zo blijkt.
De 1.6 liter 109 pk dieselmotor is geen onbekende in de autowereld. De zelfontbrander vindt ook bij andere merken een plekje in het vooronder. Niet zo gek, want deze turbodiesel is zeer gemanierd en doet zijn werk soepel en stil. Zolang je maar boven de 1500 toeren blijft voelt de viercilinder zich prima en boven de 2000 toeren is hij op z’n sterkst. In de Ford Focus blijken zijn pk’s en 246 Nm koppel voldoende voor aansprekende prestaties, en voelt nooit ondermaats aan. Nee, een sprinter is het niet, maar dat lijkt ons ook niet het belangrijkste in dit geval. De prestaties van de ECOnetic zijn overigens gelijk aan de standaardversies, want Ford vertikte het om de versnellingsbakverhoudingen aan te passen (lees: te verlengen). Het moet wel een Ford blijven, moest de gedachte zijn geweest. Daardoor is 50 in 4 en 80 in 5, zoals velen onderhand gewend zullen zijn, geen enkel probleem, en hoef je dus niet – in tegenstelling tot een aantal andere eco-modellen - terug te schakelen om in te halen, of bewust later op te schakelen om niet 'dood' te vallen. Een verstandige keuze om de geroemde rijeigenschappen van de Focus niet onder te laten sneeuwen.
Want ook deze ECOnetic weet zich heel behoorlijk te gedragen op de weg. Hoewel de gemonteerde banden iets sneller beginnen te ‘grommen’ en de handdoek in de ring willen gooien, blijft de ECOnetic volhardend aanvoelen. Zoals we gewend zijn is de demping vrij stevig, maar meestal niet in oncomfortabele mate. Voordeel is ook dat drempels geen aanslag zijn op de kapsels van de inzittenden – en minder afremmen scheelt later weer brandstof! Aan het einde van de rit reed de ECOnetic volgens de boordcomputer 4.8l/100 km, 1 op 21. Ons eigen rekenkundig brein kwam uit op 1 op 20. Heel netjes, al blijft dit natuurlijk een momentopname.
Hoe is het verder met de leefruimte gesteld? De ECOnetic is gebaseerd op de Trend-uitvoering, het zogenaamde instapmodel. Het interieur is aangekleed in een antraciet/grijs kleurstelling. Naar onze smaak doet het interieur iets te grijs aan – deels te wijten aan het feit dat de Trend geen stoffen deurbekleding heeft. De bekleding is echter wel weer origineel en bevat blauwe strepen in de kleur van de frisblauwe lak. Ook de aluminiumlook middenconsole en –accenten op stuurwiel, instrumentenpaneel, portiergrepen en ventilatieroosters fleuren de boel aardig op. Voor wat betreft bedieningsgemak heeft Ford het logisch voor elkaar. De klimaatregeling werkt eenvoudig en het optionele radio/navigatiesysteem is – ondanks zijn hoeveelheid aan knoppen – toch redelijk snel te doorgronden. Wie dieper in de buidel tast kan overigens kiezen voor een versie met touchscreen. Radio en CD klinkt goed trouwens, vond ook de Consumentenbond in een eigen geluidstest. Bij een nachtelijke rit viel het ontbreken van de verlichting op het stuurwiel ons op. De knoppen voor de cruise control moesten op de tast worden gevonden. Niet onoverkomelijk, want ver kunnen ze niet zitten, maar toch. Uitrusting als ABS, ESP en zes airbags is standaard, maar ook zaken als airco, cruise control, verwarmbare buitenspiegels en een boordcomputer komt mee. Ons testexemplaar had verder nog mistlampen voor, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, bochtenverlichting (aanrader!) en een Businesspack met navigatie, bluetooth en parkeersensoren achter aan boord.
Zoals we van de Focus inmiddels gewend zijn hoeven we over de beschikbare bewegingsvrijheid voor bestuurder en passagiers niet te mopperen. Een fijne actieve, en iets stevige zitpositie is zo gevonden; het stuur laat zich zowel in hoogte als in diepte verstellen. Zowel voor- als achterin kun je met ruim voldoende vrije hoofd- en beenruimte plaatsnemen. We kunnen ons echter wel voorstellen dat de langere medemens voorin een iets langere zitting wenst, ter ondersteuning van de bovenbenen.
Ford vraagt voor de Focus 1.6 TDCi Trend 25.375 euro. De ECOnetic (ook als Wagon) kost iets meer, namelijk 25.850 euro. Dan zou je toch wat kilometers moeten maken om die meerprijs terug te verdienen. Kiezen voor de ECOnetic was tot voor kort meestal een schappelijk gebaar, ter bewustwording. Wetende dat je ECOnetic rijdt zul je misschien ook iets meer je best doen om zuinig te rijden. Echter, voor de zakelijke rijders onder ons is er deze week goed nieuws gekomen naar aanleiding van de Miljoenennota. Door intrede van het 20% bijtellingstarief volgend jaar loont het zeker om de ECOnetic boven de standaard 1.6 TDCi diesel te kiezen. De ECOnetic is een van de weinige die zuinig en schoon genoeg is om aan de voorwaarden te voldoen (maximaal 116 gram CO2/km). Leuk schoon, want Ford laat zien dat rijden met de ECOnetic niet ten koste gaat van zijn rijkwaliteiten. Feel no difference...
Schrijf een review