Alfa MiTo 1.4T Sport mag buiten spelen op en rond de Nordschleife

De strijd van Alfa in het compacte segment is dit jaar losgebarsten. Naast de voor 2009 gepland staande 149 verschijnt dit jaar de MiTo ten tonele, en hoe. Veiligheid, innovatieve techniek en sportiviteit in stijl zijn de speerpunten van deze verse Italiaan, waarbij de 8C Competizione als paradepaardje voor wat betreft design en technologie als basis heeft gediend. Wij vertoefden deze week in Duitsland op en rond de Nürburgring voor een pittige kennismaking. Heeft de MiTo alles in zich verkozen te worden tot sportiefste auto in het compacte segment?

De komst van de Alfa MiTo komt als geroepen. De toenemende vraag van auto's in het B-segment lijkt voorlopig niet te stoppen. Peugeot doet goede zaken met de 207 en ook Opel kan met de Corsa in de handen wrijven. Alfa pikt graag een groot graantje mee, op zoek naar meer Alfisti, uiteraard op hun eigen manier, in stijl en overladen met sportiviteit. Allereerst nog even de naam van de nieuweling. Geen Furiosa of Junior, maar een verwijzing naar Milano en Torino, respectievelijk de plaats waar de MiTo werd ontworpen en de locatie waar de productie plaatsvindt. De designtaal van image builder 8C werd vertaald naar één voor een compacte driedeurs. Duidelijk is dat de breed uitlopende achterzijde van de MiTo met brede wielkasten, de vorm van de zijruiten maar ook de guitige koplampen en kleinere elementen als de LED-verlichting achter en gekleurde remklauwen het DNA bevatten van 8C bevatten. Verrassend detail is dat de omlijsting van de lichtunits en spiegelkappen naar wens in chroom, titaniumgrijs of zwart wordt uitgevoerd. Het geeft de MiTo een eigen op smaak te brengen aanzien. Wat we niet zien is dat de MiTo ontworpen is voor een 6-sterren notering in de EuroNCAP crashtests, iets dat we vanzelfsprekend niet aan de levende lijve wilden ondervinden. Wel telden we het aantal airbags; zeven stuks, inclusief een exemplaar voor de knieën.

In het interieur zijn sportiviteit en stijl verenigd in een welvend dashboarddesign, op de luxere en sportieve modellen als ‘Competizione’ uitgevoerd, aangevuld met blauw, zwart of rode deurbekleding, sportpedalen en rood-witte instrumentariumverlichting. De geïntegreerde radio en rondvormig draaibare ventilatieroosters doen eigentijds aan. Enig gemis is het ontbreken van een handgreep in het dak. Of zou Alfa die bewust achterwege hebben gelaten onder het mom ‘die heb je toch niet nodig?’. Over de afwerking van de kunststof en aluminium&titaniumlook interieurdelen en de algehele bouwkwaliteit hebben wij niets te klagen. Alfa zet hier opnieuw een stap voorwaarts, iets dat de (potentiele) Alfa-rijder graag ziet.

Ook in de techniek heeft Alfa haar uiterste best gedaan om de kleine Italiaan merk-waardig neer te zetten. Niet alleen als het om het motorenpalet gaat, maar vooral ook onderhuids. De MiTo – die staat op het platform van de Fiat Grande Punto - is overladen met diverse rijplezier- en veiligheidsverhogende systemen. Naast het al voor de hand liggende ABS, stabiliteitscontrole (VSC) en elektronische remkrachtverdeling (EBD), wordt elke Mito geleverd met het elektronisch sperdifferentieel Q2. Het systeem dat we al kennen uit de GT en 147 voorkomt dat het binnenste wiel grip verliest bij het uitaccelereren in een bocht door dat wiel af te remmen en die kracht naar het andere voorwiel over te brengen. Een ander elektronisch hulpje is DST. Het Dynamic Steering Torque systeem ondersteunt je als bestuurder in spannende situaties door stuurcommando’s te versterken of af te zwakken. Eigenlijk nog veel belangrijker is D.N.A; waarmee de auto zich drie karakters laat aanmeten. Van veilig/behoudend (all weather), normaal en uiteraard sportief speelplezier (dynamic). Elke setting heeft zo zijn merkbare uitwerking op de gevoeligheid van het stabiliteitsysteem, de gasrespons van de motor en de mate van stuurbekrachtiging. In de toekomst zelfs ook op de ophanging. Al deze systemen bij elkaar werken natuurlijk grensverleggend, maar weten het rijplezier veilig en plezierig naar een nog hoger peil te tillen.

In gezelschap van een selecte groep pers konden we de rijkwaliteiten van de MiTo gaan ervaren. En omdat we direct naast de Nordschleife belandden, laat het zich raden dat een tiental kersverse zwarte, witte en rode MiTo’s met 155 pk sterke turbomotor in de ‘Groene Hel’ ingereden mochten worden. Voor velen – evenals ondergetekende – een enerverende ervaring. Vooral met het D.N.A in de Dynamic stand kun je je helemaal uitleven. De auto komt nog meer tot leven doordat de regelsystemen je meer de (grip)grens laat opzoeken. Verslavend! Tijdens enkele tussenstops konden zowel bestuurders als de MiTo’s even afkoelen, de remmen hadden het overigens alleen zichtbaar zwaar, ze bleven feilloos hun werk doen. Alfa belooft zelfs een 100-0 remweg van 34 meter, een sublieme waarde in deze klasse. Niet geheel toevallig waren alle Alfa’s dus voorzien van de 1.4 T-jet krachtbron, met 155 pk en 206 Nm, die we al kennen al uit de Grande Punto Abarth. Op verzoek is zelfs een 230 Nm overboost beschikbaar, maar dan moet je als bestuurder wel de Dynamic stand ingeschakeld hebben. Op zijn top rijd je 215 km/u en in 8 seconden rond kun je vanuit stilstand naar 100 brullen. Letterlijk, want de gretige viercilinder laat graag van zich horen. Bellissimo!

Naast het rijden op de Nordschleife, was er ook een landelijke route uitgestippeld, met niet alleen fraaie landschappen, maar ook met uitdagende haarspeldbochten en heuvelige kronkelwegen. Ideaal om eens de baby-8C aan de tand te voelen. Hier voelen auto en berijder zich in hun element. Door de relatief hoge trekkracht die vanaf lage toeren al beschikbaar is kun je bijzonder vlot uitaccelereren in scherpe bochten. De progressieve veren in de schokdempers waarmee de MiTo is uitgerust voelen aan wanneer ze steviger in actie moeten komen, waardoor de 4.06 meter lange wildebras zich vlot laat sturen zonder dramatische rolneigingen. Sturen zelf gaat normaliter vrij licht, maar in – wederom – de Dynamic modus gaat het iets zwaarder en met meer gevoel. Schakelen en koppelen – elke motorisering heeft een zesbak, later wordt een bak met dubbele koppeling leverbaar - is ten alle tijden kinderspel en geen zware oefening, hoewel dat laatste best wel zou mogen. Iets meer stevigheid zou de rijbeleving in Alfa’s kleinste nog meer aandikken.

Echt helemaal aandikken gebeurt volgend jaar. Dan verschijnt de MiTo GTA met splinternieuwe en zeer krachtige 1.8 twin-turbomotor, met – hou je vast – 230 pk – onder de kap! We zien deze krachtpatser waarschijnlijk ook wel terug in de 149 en 159, maar in de MiTo moet dit helemaal voor brutaal spektakel zorgen. Ga maar na, 230 pk in een 1100 kilogram wegend karretje. Naast de door ons gereden 1.4 T-jet 155 pk turbobenzinemotor staat ook een zuinige ongeblazen nieuwe 1.4 16V met 78 pk bij de dealers. Die moet het vooral van zijn aantrekkelijke prijsstelling hebben en zijn B-label, want écht vlot rijden zal er logischerwijs niet in zitten. Een prettig tussenmaatje wordt de 1.4 T-jet 120 pk. Dieselen kan met de 1.3 JTDm 90 pk of een nieuwe 1.6 JTDm 120 pk. Deze laatste heeft maximaal 320 Nm trekkracht te bieden en belooft in tussenacceleraties een 8C het heel lastig te maken….We zijn benieuwd! De zelfontbranders hebben respectievelijk een B- en C-label (Alfa gaat groen!). De instapdiesel en benzinemotor komen overigens ook voor het te verwachten aantrekkelijke bijtellingstarief van 20% in aanmerking, waarmee in combinatie met de lange onderhoudsintervallen van 30- en 35.000 kilometer de verovering van de zakelijke markt alvast wordt vergemakkelijkt.

Prijzen

Is de MiTo toch te klein en de 147 niet meer interessant? Volgend jaar verschijnt de 149 ten tonele, die met vijf deuren en eveneens sportieve inborst veelbelovend zal zijn. Prijzen starten bij 17.495 euro voor de 1.4 16V 78 pk. Luxer en dus duurder is de 1.4 Progression (met airco) , die voor 1000 euro meerprijs te boek staat. De geblazen 1.4 met 120 pk moet 19.795 opbrengen. Vanaf deze motorisering heeft Alfa naast de basisuitvoering en de Progression ook de Distinctive en de Sport klaarstaan. Deze laatste is onder meer voorzien van 17 inch lichtmetaal, diffusor achter en een achterspoiler. Een sport rijd je met minimaal 120 pk voor 22.945 euro. Wil je volle kracht vooruit met 155 pk, dan zul je 2300 euro meer moeten neertellen. De dieseluitvoeringen starten bij 21.195 euro voor de 1.3 JTDm. Voor de een-punt-zes zelfontbrander vraagt Alfa 1800 euro meer. Optionele uitrusting als een Bose hi-fi systeem, bi-xenon, Blue&Me navigatie/telefonie en een panoramisch schuifdak zullen de prijs nog wel iets opdrijven. Dit zijn forse bedragen, maar wel voor een auto die altijd vol zit met (veilig) rijplezier van ongekend niveau, omhuld in een stijlvol maar sportief jasje. Niet direct een concurrent voor elke 207- of Corsa-rijder, wel voor iemand die een echt temperamentvol scheurijzertje zoekt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.