Compact is misschien wel te minnetjes omschreven als het gaat om het formaat van de Ibiza. De nieuwe generatie meet 4.05 meter, net iets meer dan de concurrentie. Niet dat dat per definitie iets zegt over bijvoorbeeld de binnen- of bagageruimte, maar feit is wel dat het de technici het gewicht, ondanks de groeispurt, prettig laag hebben kunnen houden. Volgens Seat is er 47 kg bespaard, mede dankzij efficiënter gebruik van staal. Een knap eh...staaltje!
De designfilosofie die Seat hanteert voor de Ibiza een Arrow Design. Meestal zijn dit soort aanduiding meer cryptisch, maar bij de Ibiza is het goed te verklaren. De lichtunits vooraan zijn onder de voorste rand van de motorkap geplaatst, een beetje ondeugend. Ook de vorm van de grille is een ijkpunt. Verder zien we een zogenaamde Dynamic Line in de flanken van de Spanjaard, evenals de hoog oplopende raamlijn. Het houdt het ontwerp – gecreëerd onder leiding van Luc Donckerwolke - slank maar wel levendig, iets dat wel gewaardeerd wordt in deze klasse. Achteraan zijn vooral de hoekige en klein uitgevallen achterlichten kenmerkend. Opvallend is de relatief snel aflopende voorzijde, het geeft de Ibiza iets jongs mee.
Jong of niet, toch voelt de Ibiza heel volwassen aan. Niet alleen qua rijgedrag, daarover later meer, maar ook in het interieur. Voorin is de zit lekker ruim en geven de sportstoelen voldoende steun voor de ledematen. Achterin valt de ruimte wat tegen, vooral de hoofdruimte kan al snel te krap zijn. Jammer! Daarentegen is de bagageruimte wel goed voor elkaar, die meet 292 liter, voldoende voor een aardige kofferset of wekelijkse boodschappen. Seat laat zien dat gewichtsbesparing niet ten koste gaat van interieurkwaliteit en afwerking. In tegendeel, het merk heeft juist zijn uiterste best gedaan om de nieuwe Ibiza een trede hoger op de ladder te zetten. We zijn dan ook heel tevreden met de afwerking van zijn binnenste. Het dashboard is overzichtelijk, en steekt goed in elkaar. De klokken in het instrumentarium en de rode wijzernaalden ogen sportief. Stevig stuur ook! Wel is de rest van het interieur wat donker, zeker met de pianolak afwerking voor de automatische airconditioning die op ons testmodel is gemonteerd. Een rood stiksel of tweekleurige bekleding zou in onze uitvoering wel welkom zijn! Ergonomisch gezien hebben we bijna niets te klagen. De bedieningsknop voor de achterruitverwarming is achter de pook gehuisvest, dat kon beter in de klimaatregeling worden opgenomen. Ook de armsteun is qua positie niet ieders vriend. Gelukkig bleek deze wel te verstellen, dus konden we toch ontspannen rijden, als het moet.
Niet dat de Ibiza je daar toe uitnodigt namelijk. We rijden namelijk met de Sport-Up, waardoor onze Emocionrode nieuwkomer een sportiever onderstel, met stijvere veren en steviger schokdempers. Ook trakteert Seat je dan op 16 inch lichtmetaal. Deze combinatie staat erg goed en sluit goed aan bij het frisse, levendige lijnenspel van de Ibiza. Ja, stug is hij wel. Ook op een niet-vlakke snelweg worden we stevig op de proef gesteld. Een enkele keer storend, maar meestal goed uit te houden. Het houdt de Ibiza stevig op de weg en ook in bochten geeft de Seat geen krimp. Sturen gaat opvallend direct en dat werkt uitnodigend. Onder de kap gaat het er nog niet supersportief aan toe, want Seat moet de FR en Cupra-versies nog aan ons voorstellen. Toch is de in ons exemplaar gelepelde 1.6 liter benzinekrachtbron met 105 pk ruim voldoende voor een pleziertje. De 0-100 sprint en de topsnelheid (zie technische gegevens) bevestigen dit gevoel. De viercilinder is soepel, klimt vlot in de toeren en houdt de Ibiza – jawel – levendig. Ook zijn versnellingsbak helpt hier een handje mee, daar doen de ‘slechts’ vijf verzetten niets aan af. Koppelen en schakelen is kinderspel, waardoor je vlot accelereren soepel verloopt. Meer kracht in het vooronder is leuk, maar voor het jonge, vlotte Ibiza-gevoel helemaal niet nodig.
Plezierig is ook de uitrusting die Seat de Ibiza meegeeft. Gemakken als airco, elektrische ramen en spiegels, cruise control, 4 airbags, armsteun, radio/cd en mistlampen inclusief bochtenverlichting. De optielijst vermeldt nog een rits handige en volwassen zaken. Wat te denken van Bluetooth telefoonfunctie inclusief spraak- en stuurbediening, USB én AUX-aansluiting, een regensensor, parkeersensoren, automatisch dimmende binnenspiegel, ESP met Hill Hold Control of bi-xenonverlichting? En liefhebbers die nu al écht sportief voor de dag willen komen kunnen een exterieur-pakket bestellen, waardoor de Ibiza haast transformeert in een circuit-auto. Ziet er heftig uit!
De prijslijst voor de vijfdeurs Ibiza begint bij 13.895 euro. Ons model staat voor 17.895 euro te boek, en met de genoemde opties staat onderaan de streep een bedrag van 21.130 euro vermeld. Een heel net bedrag voor een pittige aanwinst met een uitrusting waardoor je niet veel meer te wensen hebt.
Schrijf een review