Het zogeheten B-segment, het deel van der markt waarin auto’s zitten als de Peugeot 207, de Renault Clio, de Opel Corsa en de Volkswagen Polo, wordt in ons land steeds belangrijker. Het zal zelfs niet lang duren of dáárin worden de meeste nieuwe auto’s verkocht. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de autofabrikanten er hun aanbod zo divers mogelijk willen maken, om de concurrentie zoveel mogelijk vliegen af te vangen.
Dus variëren die kleintjes op alle mogelijk manieren, van simpel tot uiterst luxueus, maar vooral aan sportieve uitvoeringen bestaat kennelijk een grote behoefte. Bij jongeren, maar ook genoeg ouderen mogen zich graag in een wat opgepept autootje voortbewegen. Dat houdt immers jong en ook Suzuki doet zich maar al te graag jeugdig voor.
Van dit soort steegracertjes zijn er inmiddels heel wat. Dat Suzuki zich er nu ook aan waagt is niet erg gedurfd, want succes lijkt verzekerd. Bovendien begeeft Suzuki zich al jaren op het sportieve pad met de Swift: er wordt een speciale rallyklasse mee gereden en volgend seizoen mogen we ook een Swift Cup op onze circuits verwelkomen. Basis daarvoor is uiteraard deze Swift Sport.
Die is geheel volgens beproefd recept opgezet, met in de eerste plaats een vlotter uiterlijk. Daarvoor zorgen een fris frontje met een fikse luchthapper, die uiteraard met ‘racegaas’ is gevuld, grotere bumpers, dubbele uitlaat, grotere lichtmetalen wielen (17 inch) en een niet overdreven spoilertje achterop. Ook van binnen is het wat sportiever allemaal en daar treffen we een lekker stuur aan, goede Recaro-stoelen, wat meer quasi-aluminium op het dashboard en racepedalen uit roestvast staal. Het geheel wordt opgeleukt met rood stiksel.
Ook technisch nam Suzuki de geijkte maatregelen. Waar anders een 1,3 of 1,5 liter huist, verzorgt nu een 1,6 met twee bovenliggende nokkenassen de aandrijving, die met de prettig lichte Swift wel raad weet. Hoog in de toeren – de maximale 125 pk komen er pas bij 6.800 omw/min uit – geeft dat via het dubbele uitlaatsysteem een lekker geluid. Uiteraard zijn ook het onderstel en de remmen (ABS met EBD en rondom schijven) aangepast.
Deze ingrepen geven de toch al niet suffige Swift een hoogst aangenaam sportief karakter, waarbij toch het comfort niet uit het oog is verloren. Hij stuurt echt messcherp, maar stuiteren is er niet bij, zelfs niet op echt beroerde wegen. Hij tuft vlot weg en de top van 200 lijkt serieus haalbaar, al hebben we dat maar niet op onze snelwegen geprobeerd – meneer Spee heeft nog lang niet genoeg flitspalen verwijderd.
De nieuwe Suzuki Swift Sport kortom is een leuke verschijning en een aanwinst in zijn klasse. Ook de prijs is niet onaardig: vanaf 19.899 euro.
Schrijf een review