Opel Corsa van Astra-formaat

Zowel letterlijk als figuurlijk heeft de nieuwe Opel Corsa het formaat van de Astra. Het moeten de komende jaren

Zowel letterlijk als figuurlijk heeft de nieuwe Opel Corsa het formaat van de Astra. Het moeten de komende jaren namelijk Opel’s bestseller worden en de nieuwe Corsa is – vergeleken met een Astra van tien jaar geleden –vrijwel net zo groot als dat toenmalige succesmodel. Op motorengebied is er nog werk aan de winkel.

Zowel letterlijk als figuurlijk heeft de nieuwe Opel Corsa het formaat van de Astra. Het moeten de komende jaren namelijk Opel’s bestseller worden en de nieuwe Corsa is – vergeleken met een Astra van
Opel Corsa 2007

De klasse net onder de Astra – in vaktermen het B-segment genaamd – is a bijna de belangrijkste autoklasse van Nederland geworden. Bijna eenvijfde van de nieuwe auto’s heeft dat formaat, particulieren kopen het vaakst dit type auto’s en de zakelijke markt krijgt ook steeds meer interesse.

Het is ook wel een klasse die heel snel volwassen geworden is. Krap twee jaar geleden waren bijna alle belangrijke modellen in deze klasse rond de 3,80 meter, nu is dat plotseling rond de vier meter geworden. Ook de nieuwe Corsa is flink gegroeid: twee handbreedten in de lengte tot precies vier meter, zes centimeter in de breedte en ook nog wat centimeters in de hoogte. Hij is daarmee van buiten vrijwel net zo groot als een Astra van pakweg tien jaar geleden en qua wielbasis scheelt het ook bijna niets.

Eigenlijk heeft Opel meteen twee nieuwe Corsa’s ontwikkeld, want de verschillen tussen de sportief gelijnde driedeurs versie en de meer als gezinsauto neergezette vijfdeurs zijn aanzienlijk. Niet alleen in vormgeving, want de vijfdeurs Corsa is ook wat breder. Daar kun je dan ook nog wel even met vijf personen in plaats nemen, de driedeurs Corsa is daarvoor minder geschikt, ook omdat je niet zo makkelijk achterin geraakt. De vijfdeurs Corsa heeft met neergeklapte achterbank ook nog eens 50 liter meer laadruimte, met de bank omhoog is het bij beide versies 285 liter. Een leuke vondst van Opel is de optionele fietsendrager die achter de nummerplaat vandaan geschoven wordt. Een veel betere oplossing dan zo’n rekje op de trekhaak.

Opel heeft echt werk gemaakt van het interieur, met een goed gevormd dashboard, veel keuze in afwerking en desgewenst zelfs heel frivole kleurtjes voor de kunststoffen. Je zit op goede stoelen en hebt een lekker stuur in de hand, alleen die stuurstengels, die steeds terugveren naar hun uitgangspositie en zo niet aanduiden in welke stand ze staan, werken niet lekker.

Opel heeft voorlopig drie benzinemotoren en drie turbodiesels voor de nieuwe Corsa in het gamma. Het begint bij de benzinedrinkers met een éénliter driecilinder met 60 pk die we zeker niet aanraden voor zo’n zware (vanaf 1.100 kilo) en groter gegroeide auto. Want de testritten die we maakten met de 1.4 met 90 pk gaven al geen aanleiding tot grote jubel over het temperament. Daartussen zit dan nog een 1.2 met 80 pk.

Bij de diesels begint het met een 75 pk 1.3 (van Fiat), gevolgd door een 90 pk versie van diezelfde motor, waarmee we ook hebben gereden. Hij is behoorlijk sterk, maar moet wel op toeren worden gehouden. Voorlopige topper is de 125 sterke 1.7 turbodiesel die pas over een paar maanden komt.

Onze testritten met twee Corsa’s brachten aan het licht dat er zeker behoefte is aan een sterkere benzinemotor. De auto is immers tot Astra-formaat gegroeid en waarom zou je er dan ook geen motoren van dat kaliber in stoppen. Bovendien kan de nieuwe Corsa het best hebben met zijn goede onderstel en uitstekende besturing.

De prijzen van de nieuwe Corsa beginnen bij 12.395 euro, voor de éénliter met drie deuren, maar voor een leuk aangeklede 1.2 of 1.4 is een startbedrag van 16 mille reëler.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Opel Corsa van Astra-formaat
deze opel corsa is de eerste opel die ik rij en hij bevalt uitstekend
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

interieur is luxe (color edition) en de drie cilinder bevalt uitstekend ,zonder meer de het beste wat te krijgen is

Minpunten

brandstof verbruik is 1 op 16 zou 1 op 22 moeten zijn , maar dat zijn fabriekswaarden
Opel Corsa van Astra-formaat
We hebben er nu 3400 km mee gereden, begin verbruik was 1:11 nu de laatste keer hebben we op 1 dag ongeveer 500km gereden en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Corsa van Astra-formaat
heb de corsa 1.2 ecoflex lpg uitvoering cosmo net een week in bezit kan er geen negatieve dingen aan ontdekken. de 1.2 motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5