Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd

Opel doet graag mee met de opmars van de coupe-cabrio’s op de Nederlandse wegen. Naast de compacte Tigra TwinTop is ook

Opel doet graag mee met de opmars van de coupe-cabrio’s op de Nederlandse wegen. Naast de compacte Tigra TwinTop is ook de Astra naar wens geheel open te rijden, of als coupé. Tijd voor een trip met de Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation!

Opel doet graag mee met de opmars van de coupe-cabrio’s op de Nederlandse wegen. Naast de compacte Tigra TwinTop is ook de Astra naar wens geheel open te rijden, of als coupé. Tijd voor een trip met d
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation

Begin vorig jaar gingen de Astra-modellen opnieuw op de tekentafel voor een opfrisbeurt. Bumpers en lichtunits werden opnieuw vormgegeven en ook motorisch was er nieuw gezelschap. En hoewel de nieuwe Astra al in het wild is gesnapt, is het huidige model nog zeker van deze tijd. Dat geldt ook voor de TwinTop. Voorheen vertoonde Bertone zijn kunsten op de Astra Coupé, de huidige generatie werd gewoon in eigen beheer ontwikkeld. Geen straf, want de TwinTop ziet er goed uit en toont zich ook in dichte toestand lekker sportief als een coupé moet zijn, zonder geforceerd over te komen. Dat is mede te danken aan het driedelige inklapbare dak die de Opel-ingenieurs hebben gemonteerd. Door het dak uit drie in plaats van twee delen te laten bestaan kregen de designers meer vrij spel. Dat zien we ook terug in de vorm van de achterzijde. Dik, maar geen sprake van overdaad. Het 17 inch lichtmetaal, de chromen sierstrip en de luchtblauwe lakkleur geeft de Astra een opgewekte, strakke look mee.

Eenmaal ingestapt openbaart zich een sfeer van een ander kaliber. Ons exemplaar is verrijkt met antractiet Mondial leder, dat in combinatie met het donkere dashboard een wat gesloten gevoel oplevert. Liefhebbers van warmere en/of opmerkelijke kleurstellingen kunnen trouwens wel hun hart ophalen; ook fraai bruin en rode lederen bekleding is mogelijk. Altijd doen, is ons advies. De indeling van het dashboard verschilt niet met andere Astra-modellen en is strak en overzichtelijk, met eenvoudig te bedienen klimaatregeling en radio/navigatie. Aluminiumlook strips en pianolak dashboardpanelen brengen tot slot wat sportiviteit in de cockpit.

Voor de Astra TwinTop heeft Opel diverse (turbo)motoriseringen klaarstaan. Onze Silver Lightning gekleurde TwinTop is voorzien van een 1.8 Ecotec benzinemotor, die met 140 best krachtig is, gekoppeld aan een vijfbak. Een relaxte motor met relatief veel koppel, die soepel en typisch licht grommend zijn rondjes draait. Sportieve aspiraties moet je niet hebben, daar is deze krachtbron niet gretig genoeg voor. Je kunt overigens wel het karakter van de auto beïnvloeden met de Sport-knop. Het wordt geleverd in combinatie met het Sport Chassis-pakket, inclusief ESP en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Na een druk op die knop wordt de 1.8 alerter en reageert hij sneller op het gas. Een beetje nerveus zelfs. Bij een lichte beroering van het gaspedaal wordt namelijk de gasklep een stuk verder geopend dan normaal, waardoor je snel vooruit schiet. Leuk om te proberen, maar wij waren dik tevreden zonder Sport-modus.

Wanneer je dan even op weg bent valt op dat de onderstelafstemming vrij stevig is, Duits, maar niet op een te overheersende manier. Een TwinTop is natuurlijk ook bedoeld voor de nodige cruise-uurtjes en dat gaat de Astra goed af. De besturing is gemoedelijk en motiveert niet direct tot een stukje ‘scheuren’. Oneffenheden worden voldoende gefilterd, echter begint dan wel het driedelig dak te knisperen. Niet omdat de koets niet stijf is, het zit puur in de afwerking eromheen. Dat blijkt ook uit het dertig seconden durende openingproces, waarbij diverse motortjes hoorbaar hun werk doen. Verder blijft het comfortabel stil in het interieur.

Ook op de achterbank verder geen gekerm. Hoewel auto’s van dit type doorgaans niet scheutig zijn met hoofd- en beenruimte, is het in de TwinTop voor twee passagiers op de achterbank allerminst behelpen. Ja, de voorstoelen moeten wel een beetje naar voren, maar vervolgens kunnen niet al te lange mensen toch met redelijk fatsoen plaatsnemen. Je moet je dan wel even naar binnen wurmen, want de entree van deze tweedeurs-Astra is mede dankzij zijn lage daklijn vanzelfsprekend niet riant. Part of the deal! Jammer is wel dat die voorstoel vervolgens niet terugkeert naar zijn oorspronkelijke stand. Deze onpraktische onvolkomenheid komen we vaker tegen. Handig is wel dat wanneer je open rijdt en bagage wilt opbergen in de bagageruimte, het dak iets omhoog kunt verplaatsen met een druk op de knop van het Easy Load-systeem. Dat vergemakkelijkt de toegang enigszins.

Onze logé betreft de Temptation-uitvoering en dat staat voor een complete standaarduitrusting voor een schappelijk bedrag. Een lederen stuurwiel is standaard, alsmede automatische airco en radio-cd. Deze uitvoering is verder ook aangekleed met chromen dorpelstrips en dito uitlaatsierstuk. Dat staat net even luxeuzer, iets dat een coupe-cabriolet wel verdiend. Verder staat de TwinTop op 17 inch lichtmetaal en kunnen we sleuteloos instappen en starten. Optioneel is het eerder genoemde Sport Chassis gemonteerd en verder geurde ons antraciet (verwarmbare) lederen stoelen tegemoet. Tot slot beschikten we over geïntegreerde navigatie, Bluetooth, parkeersensoren en Bi-xenon. Kortom, volle bak! De vanafprijs is 33.295 euro; de testauto moet 38.850 euro opbrengen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (7)

Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
1 dag in gereden, ik vond het maar niks. kan niet naar buiten kijken door de dikke raam spijlen en de versnellingspook voelt al en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
Heb na 3 maanden erin te hebben gereden als voorloopauto. Was van verhuurbedrijf. Heb hem omgeruild voor een Golf omdat ik me verschrikkelijk aan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
Rijd nu 3 maanden met de 1.4 ecoflex als voorloopauto. Was eerst wel enthousiast: over het uiterlijk, en ook toen ik voor het eerst wegreed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
Heb nu tijdelijk een Opel Astra van baas gekregen. Mijn vorige auto was een aangeklede Golf TDI en deze Astra is een 1.4 benzine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
Vorige week proefrit gemaakt in de 1.4T 120 pk. Het is een hele fraaie, comfortabele en stille auto. Koppeling is licht te bedienen en de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
Rijd nu "tijdelijk" (al meer dan een jaar) met een Skoda Octavia Greenline Combi. Een rampenbak qua comfort (sportonderstel). Heb proef gereden met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Astra TwinTop 1.8 Temptation reislustig en bij de tijd
koop toch een golf... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5