Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker

Kinderen uit huis, een goede baan, twee Passat’s versleten en op zoek naar meer. Wat nu? Sinds kort heeft Volkswagen

Kinderen uit huis, een goede baan, twee Passat’s versleten en op zoek naar meer. Wat nu? Sinds kort heeft Volkswagen het antwoord op dit luxeprobleem; de Passat CC. Niet zomaar een coupé, maar een Comfort Coupé, zo blijkt ook uit onze kennismaking met deze nieuwe Duitser.

De komst van de Passat CC is voor velen een aangename verrassing. Niet alleen is een vierdeurscoupé in het Volkswagengamma an sich een aanwinst – Mercedes deed het al eerder met de CLS – ook de vormgeving van deze Wolfsburger mag er wezen. Waren VW’s juist niet van die strakke, vaak nuchter vormgegeven, tijdloze modellen? Bij de Passat CC (en de komende Scirocco) is dat wel anders! Hier staan we wel even van te kijken. Alleen al die krachtige breedgebekte neus maakt al korte metten met de traditie, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het elegante, maar gespierde lijnenspel die Volkswagen de CC meegeeft. Zo zijn de met chroom afgewerkte flanken scherp gesneden en kenmerkt de achterzijde zich door breed naar de zijkant uitlopende achterlichten. Ook loopt de achterklep optisch fraai over in de achterruit. De typische lagere daklijn van een coupé – het scheelt vijf centimeter met een ‘gewone’ Passat - versterkt het gestrekte silhouet van de CC en laat hem nog iets langer lijken dan de 4.80 meter die hij al is. De schoepvormige Interlagos 18 inch lichtmetalen wielen completeren de stijlvolle aanblik van de nieuweling. Ser schön!

Eenzelfde grote verrassing die de carrosserie meebrengt herhaalt zich ten dele in het interieur. De ontwerpers gingen niet over een nacht ijs en hebben zich er niet te makkelijk vanaf gemaakt door het al bekende Passat-dashboard 1-op-1 over te nemen. Al snel wordt duidelijk wordt dat is een Passat+ is. Nee, voor de Passat CC werd er een luxere en hoogwaardiger ambiance gecreëerd, wat resulteerde in meer interieurkleurstellingen, chromen accenten rondom knoppen en hendels, witte instrumentenverlichting, een nieuw stuur en een gewijzigde klimaatregeling. Ook achterin gaat het er hoogwaardiger aan toe. Zo monteerde VW een kleine asbak in het rechterachterportier en beschikken de passagiers over een 220V-aansluiting en (optioneel) stoelverwarming. Inderdaad, de achterbank maakte plaats voor twee diepgeplaatste stoelen met daartussen een armsteun inclusief bekerhouder. Het valt te raden dat alleen niet al te lange passagiers achterin zonder geplet kapsel uitstappen. Veel langer dan 1.85 meter moet je niet zijn, maar een beetje onderuitgezakt is het toch prima uit te houden. Gelukkig weten CC-kopers dat ook wel, je kiest immers niet zomaar voor de CC. Niet te vergeten is er nog het (optionele) panoramadak, dat zich tot 30 mm laat kantelen. Ideaal voor de rokers onder ons, maar verder buiten de lichtinval niet echt functioneel. Tenzij je van een beetje windgeruis houdt. Een schuifdak zit er overigens niet in, dat zou teveel ruimte kosten en funest zijn voor de lage daklijn. Ruimte genoeg is er overigens in de bagageruimte. De toegankelijkheid ervan is redelijk met een maximale inhoud van 532 liter is een gezellige trip met bagage geen enkel probleem.

Het toegenomen aantal knoppen op het dashboard en stuur lijkt misschien wat teveel spielerei, maar achter een aantal van deze gaan bijzondere noviteiten schuil, om de rijveiligheid, dynamiek en reiscomfort verder te verhogen. Wat bijvoorbeeld voor verbazende blikken zorgt is Park Assist (eventueel nog met camera). Hoewel VW al vergevorderd is met een systeem voor volautomatisch inparkeren in elk vak, zonder bestuurder, is onze parkeerhulp bedoeld voor fileparkeren. Het systeem is al even leverbaar op een aantal andere modellen en blijkt zeer eenvoudig, maar vooral snel te bedienen. Na het langzaam passeren van een parkeervak signaleert het systeem wanneer je ver genoeg het vrije vak bent gepasseerd. Het display in het instrumentarium vermeldt dat de achteruitversnelling ingeschakeld kan worden en dat de besturing vervolgens wordt overgenomen. Koppeling iets omhoog, (eventueel de handen uit het raam voor als de buren mee willen kijken) en de CC stuurt zichzelf met behulp van een reeks parkeersensoren snaarstrak in het parkeervak. Nog even in z’n 1 om de wielen weer recht te zetten en klaar is Kees.

Eenmaal onderweg dient Lane Asssist zich aan. Deze rijstrookhulp analyseert de wegbelijning en houdt scherp in de gaten houdt of de bestuurder ‘binnen de lijntjes’ blijft. (On)bedoeld van rijstrook wisselen of afwijken zonder richting aangeven resulteert subiet in een lichte stuurcorrectie. Wie in een melige bui de handen van het stuur blijft houden heeft maar voor korte duur een lolletje. Na enige tijd geeft Lane Assist er de brui aan en laat met een luide toon weten hier niet van gediend te zijn. Niet zo gek, want het systeem werkt aanvullend, en niet ter vervanging van de bestuurder. Dat is (gelukkig!) nog toekomstmuziek. Toch was ondergetekende niet altijd overtuigd van het systeem, omdat sommige stuurcorrecties toch onverwacht kwamen en als onnodig worden ervaren. Rijden wij nou zo onnauwkeurig of staat de CC op scherp? Via de boordcomputer is het systeem in ieder geval naar wens uit te schakelen.

Op ons testexemplaar was ook Dynamic Drive Control gemonteerd. Het is een geavanceerde demperregeling (met een lichte invloed op de stuurbekrachtiging) waarin de bestuurder al naar gelang zijn gemoedstoestand of verlangen voor een Comfort, Normaal of Sportmodus kan kiezen. Wie in een coupe-gerichte bui is zal misschien kiezen voor de Sportmodus, maar dan kom je er al gauw achter dat deze onderstelafstemming vaak toch te stug is. Dan blijken onze hogekwaliteit snelwegen toch niet zo vlak… Het verschil tussen ‘Comfort’ en ‘Normaal’ is minder schokkend, en we denken dat de meeste CC-rijders één van deze modi zal prefereren. In de testperiode bleek de Comfort-modus onze favoriet, omdat oneffenheden zo het beste worden weggestreken en de CC zich ontpopt als een comfortabele reiscoupé. Ook op hogere snelheden bleef deze instelling bruikbaar en werd de CC niet deinerig of slapjes. Voor de echte gadget-adepten is er nog Front Assist, dat de remmen preventief kan klaarzetten bij naderend onheil. Nuttig is ook de automatische afstandsregelaar (i.c.m cruise control) waarmee de Passat automatisch remt of accelereert binnen een door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik.

Het hart van de Passat CC hebben we nog niet besproken. Voor de CC staan alleen turbomotoren paraat, om te beginnen met de 160 pk sterke 1.8 TFSI. Wij reden met deze krachtbron, die zich uiterst soepel en stil gedraagt. Het is dat dat je de turbo daadwerkelijk heel lichtjes kunt horen bij het accelereren, anders zou je zijn werking niet bemerken, in positieve zin. Deze direct ingespoten viercilinder sleurt de Passat CC vanuit lage toeren dociel naar hoge snelheden, als het moet tot over de 220 km/u. Dit fijngeslepen karakter past goed bij de CC. Geen nervositeit, maar soepele kracht op afroep, en als het moet nog vlot ook. Zeker op snelheid valt op dat het lang stil blijft in het interieur. Rijgeluiden blijven aangenaam buiten de (stijlloze!) deur en we betrapten onszelf er meer dan eens op de hoogste versnelling te vergeten. Voor het oor was het niet duidelijk dat we al ruim boven de 3500 toeren aan het cruisen waren. De 1.8 TFSI blijkt dan wel een uitstekende ‘instap-krachtbron’, wij kunnen ons echter wel goed voorstellen dat liefhebbers in déze Passat liever met meer vermogen en/of met meer cilinders op stap gaan. Het is immers niet voor niets het top-of-the–range model. Niet dat je het werkelijk nodig hebt, maar het zou de CC-beleving helemaal compleet maken. Voor die mensen heeft VW de 2.0 TFSI met 200 pk of de smeuïge 3.6 V6 FSI paraat. Diesel kan natuurlijk ook, en wel met de nieuwe common rail 2.0 TDI met 140 of 170 pk.

Het prijskaartje dat aan de Passat CC hangt varieert van een kleine 37.000 euro tot bijna 56 euromille voor de 3.6 FSI V6. Tenminste, als je de optielijst niet beroert. Ons exemplaar was onder meer verrijkt met een krachtig Dynaudio radio-navigatiesysteem inclusief jukeboxharddisk en Bluetooth. Ook genoten van xenon en keyless entry. Toch bleef de teller van ons ‘Light Brown’ exemplaar steken op 51.000 euro en het moet gezegd worden, dat zou niet iedereen ‘m geven. De Passat CC is een serieuze, moderne en krachtige verschijning die sportiviteit en comfort op een passende wijze in zich verenigt. BMW 3-serie en Audi A6-rijders blijken wel te vallen voor de CC. Dit compliment bevestigt nog eens de allure die de Passat CC uitstraalt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Wij hebben de 140 pk diesel gekocht in 2006 en er staat 116000 op de teller. Een plezierige auto om in te rijden en ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Rij al jaren met veel plezier in m'n Passat Variant diesel van bouwjaar 1993. Nu 432000 km op het klokje. In december 2 nieuwe winter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik ben sinds 2005 eigenaar van een VW Passat, model 2006 1900 TDI, nieuw aangekocht en de eerste 5000km waren zalig, en toen begon de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Mijn passat 1.9 diesel 1999 wel gechipt tot 143pk ,sleurt met gemak vrij zware caravan door europa , Nu 260.000 op de teller zonder noemenswaardige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Heb diverse passat's gereden. Deze auto is de fijnste auto die ik ooit heb gehad. De lagere bijtelling is een bijkomend voordeel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Dit is mijn 3e Passat Variant en dit is de fijnste motor! In 1988/1992 een 1.9TDI 90 PK 5-bak, in 1996/2010 een 2.0FSI 150 PK.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Heb mijn passat verkocht met een kilometer stand van 191k na binnen 10 maanden 5000 euro onkosten te hebben gehad en daar zit de koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
3 jaar terug met 126.000 km gekocht en nu op 209.000 km. Alleen turbo laten vervangen, en gewoon onderhoud volgens het VW boekje bij de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik heb een dikke week nu met 264000 km op de teller en rijd super. Hij (variant 1998) is gechipt op maat naar 143PK verlaagd en.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Spijt van aankoop vorig jaar, talloze keren bij de dealer gestaan voor diverse defecten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Erg mooi afgewerkte auto. Na een dag lang in de auto zitten stap je er zonder rugpijn uit. Rijdt soepel en de motor is krachtig... Lees volledige review.
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Dit is mijn 3e VW, 1x Golf en 2x Passat. Ruime en degelijke auto, fijne rijdersauto. Perfecte stoelen (sportstoelen) en ontspannend rijden. De 110 kW.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik rijd ondertussen al weer 7 jaar Passat, mijn vorige 110 PK van boujaar '99 heeft een probleem gehad met de turbo, voor de rest.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik kocht de wagen in december 2009. Daar ik van m'n vorige wagen tevreden was(Audi) ben ik bij dezelfde groep (VAG) gebleven De Passat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Sinds 15 januari 2010 de passat 1.6 tdi comfortline blue motion techn. in mijn bezit. Eerlijkheid dient te zeggen, dat ik een beetje volkswagenholic ben... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Passat variant Highline 2.0 TDI. Gewldige reisauto met veel ruimte in z'n klasse en uitstekende sportstoelen in alcantara en leer. Motor met veel vermogen. Nog steeds een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik heb de auto nu 2 jaar in bezit. Laatste tijd heb ik problemen met het starten van de auto. bij het strten brandt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Fijne-, snelle auto met veel gebruiksmogelijkheden, mede door zijn grote laadruimte. Alleen het laten afweten van fabrikant en importeur Pon geven een onprettig gevoel bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
een degelijke duitse auto met geweldige motor van 1,9 liter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
fijne auto, groot en snel. Rijdt een boxster spider s met gemak in de achtergrond. alleen niet in bochten. Gelukkig durf je met deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Ik heb sinds bijna een jaar de 200PK versie van de VW Passat CC. Deze auto is zowel snel/erg snel dankzij z,n turbo motor, als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
De auto rijdt super passat 2.0 individual maar we telekens weer olie problemen. Hij staat nu voor de derde keer bij de dealer ter reperatie Hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
rij nu 5 jaar in mijn passat 240 000 km bj 1998 tdi plus chip tun = 34 pk meer rij div keren pj naar.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Echte kilometervreter, heen en weer Zuid-Limburg naar randstad met een verbruik van 4.9 ltr! en dat met 350.000 kilometer op de klok. Onderhoud en reparties (incl... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
VIND DIT "OUDE" MODEL NOG STEEDS MOOIER DAT HET HUIDIGE. ONTZETTEND RUIM EN GEWOON EEN PRIMA REISWAGEN DIE MET ZIJN 130 'ECHTE' PK'S RUSTIG DOET.. Lees volledige review.
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Rij nu een half jaar in een Passat variant 1.9TDI Comfortline. Ongeveer 30.000 km gereden en geen problemen gehad, sterker nog, hij bevalt mij zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
een heerlijke auto met een snelle en soepele motor. de 2.0 tdi 110 pk commonrail... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
bij 60.000 resp. 75.000 km beide achterwiellagers versleten. Bij 70.000km uitval door defekte dieseloliepomp in tank. Alleen de pomp is bij duitse VW-garage onder coulance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Heb de auto besteld, en aflevering vind over 2 weken plaats. Ben helemaal happy met mijn eerste nieuwe auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Passat CC is een echte smaakmaker
Passat 1,9 TDI 110pk uit 1998. Rijdt enorm zuinig: 1 op 23,5 als je niet te snel rijdt en vlot schakelt! Zeer betrouwbaar, veilig en comfortabel... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5