De komst van de Passat CC is voor velen een aangename verrassing. Niet alleen is een vierdeurscoupé in het Volkswagengamma an sich een aanwinst – Mercedes deed het al eerder met de CLS – ook de vormgeving van deze Wolfsburger mag er wezen. Waren VW’s juist niet van die strakke, vaak nuchter vormgegeven, tijdloze modellen? Bij de Passat CC (en de komende Scirocco) is dat wel anders! Hier staan we wel even van te kijken. Alleen al die krachtige breedgebekte neus maakt al korte metten met de traditie, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het elegante, maar gespierde lijnenspel die Volkswagen de CC meegeeft. Zo zijn de met chroom afgewerkte flanken scherp gesneden en kenmerkt de achterzijde zich door breed naar de zijkant uitlopende achterlichten. Ook loopt de achterklep optisch fraai over in de achterruit. De typische lagere daklijn van een coupé – het scheelt vijf centimeter met een ‘gewone’ Passat - versterkt het gestrekte silhouet van de CC en laat hem nog iets langer lijken dan de 4.80 meter die hij al is. De schoepvormige Interlagos 18 inch lichtmetalen wielen completeren de stijlvolle aanblik van de nieuweling. Ser schön!
Eenzelfde grote verrassing die de carrosserie meebrengt herhaalt zich ten dele in het interieur. De ontwerpers gingen niet over een nacht ijs en hebben zich er niet te makkelijk vanaf gemaakt door het al bekende Passat-dashboard 1-op-1 over te nemen. Al snel wordt duidelijk wordt dat is een Passat+ is. Nee, voor de Passat CC werd er een luxere en hoogwaardiger ambiance gecreëerd, wat resulteerde in meer interieurkleurstellingen, chromen accenten rondom knoppen en hendels, witte instrumentenverlichting, een nieuw stuur en een gewijzigde klimaatregeling. Ook achterin gaat het er hoogwaardiger aan toe. Zo monteerde VW een kleine asbak in het rechterachterportier en beschikken de passagiers over een 220V-aansluiting en (optioneel) stoelverwarming. Inderdaad, de achterbank maakte plaats voor twee diepgeplaatste stoelen met daartussen een armsteun inclusief bekerhouder. Het valt te raden dat alleen niet al te lange passagiers achterin zonder geplet kapsel uitstappen. Veel langer dan 1.85 meter moet je niet zijn, maar een beetje onderuitgezakt is het toch prima uit te houden. Gelukkig weten CC-kopers dat ook wel, je kiest immers niet zomaar voor de CC. Niet te vergeten is er nog het (optionele) panoramadak, dat zich tot 30 mm laat kantelen. Ideaal voor de rokers onder ons, maar verder buiten de lichtinval niet echt functioneel. Tenzij je van een beetje windgeruis houdt. Een schuifdak zit er overigens niet in, dat zou teveel ruimte kosten en funest zijn voor de lage daklijn. Ruimte genoeg is er overigens in de bagageruimte. De toegankelijkheid ervan is redelijk met een maximale inhoud van 532 liter is een gezellige trip met bagage geen enkel probleem.
Het toegenomen aantal knoppen op het dashboard en stuur lijkt misschien wat teveel spielerei, maar achter een aantal van deze gaan bijzondere noviteiten schuil, om de rijveiligheid, dynamiek en reiscomfort verder te verhogen. Wat bijvoorbeeld voor verbazende blikken zorgt is Park Assist (eventueel nog met camera). Hoewel VW al vergevorderd is met een systeem voor volautomatisch inparkeren in elk vak, zonder bestuurder, is onze parkeerhulp bedoeld voor fileparkeren. Het systeem is al even leverbaar op een aantal andere modellen en blijkt zeer eenvoudig, maar vooral snel te bedienen. Na het langzaam passeren van een parkeervak signaleert het systeem wanneer je ver genoeg het vrije vak bent gepasseerd. Het display in het instrumentarium vermeldt dat de achteruitversnelling ingeschakeld kan worden en dat de besturing vervolgens wordt overgenomen. Koppeling iets omhoog, (eventueel de handen uit het raam voor als de buren mee willen kijken) en de CC stuurt zichzelf met behulp van een reeks parkeersensoren snaarstrak in het parkeervak. Nog even in z’n 1 om de wielen weer recht te zetten en klaar is Kees.
Eenmaal onderweg dient Lane Asssist zich aan. Deze rijstrookhulp analyseert de wegbelijning en houdt scherp in de gaten houdt of de bestuurder ‘binnen de lijntjes’ blijft. (On)bedoeld van rijstrook wisselen of afwijken zonder richting aangeven resulteert subiet in een lichte stuurcorrectie. Wie in een melige bui de handen van het stuur blijft houden heeft maar voor korte duur een lolletje. Na enige tijd geeft Lane Assist er de brui aan en laat met een luide toon weten hier niet van gediend te zijn. Niet zo gek, want het systeem werkt aanvullend, en niet ter vervanging van de bestuurder. Dat is (gelukkig!) nog toekomstmuziek. Toch was ondergetekende niet altijd overtuigd van het systeem, omdat sommige stuurcorrecties toch onverwacht kwamen en als onnodig worden ervaren. Rijden wij nou zo onnauwkeurig of staat de CC op scherp? Via de boordcomputer is het systeem in ieder geval naar wens uit te schakelen.
Op ons testexemplaar was ook Dynamic Drive Control gemonteerd. Het is een geavanceerde demperregeling (met een lichte invloed op de stuurbekrachtiging) waarin de bestuurder al naar gelang zijn gemoedstoestand of verlangen voor een Comfort, Normaal of Sportmodus kan kiezen. Wie in een coupe-gerichte bui is zal misschien kiezen voor de Sportmodus, maar dan kom je er al gauw achter dat deze onderstelafstemming vaak toch te stug is. Dan blijken onze hogekwaliteit snelwegen toch niet zo vlak… Het verschil tussen ‘Comfort’ en ‘Normaal’ is minder schokkend, en we denken dat de meeste CC-rijders één van deze modi zal prefereren. In de testperiode bleek de Comfort-modus onze favoriet, omdat oneffenheden zo het beste worden weggestreken en de CC zich ontpopt als een comfortabele reiscoupé. Ook op hogere snelheden bleef deze instelling bruikbaar en werd de CC niet deinerig of slapjes. Voor de echte gadget-adepten is er nog Front Assist, dat de remmen preventief kan klaarzetten bij naderend onheil. Nuttig is ook de automatische afstandsregelaar (i.c.m cruise control) waarmee de Passat automatisch remt of accelereert binnen een door de bestuurder ingestelde snelheidsbereik.
Het hart van de Passat CC hebben we nog niet besproken. Voor de CC staan alleen turbomotoren paraat, om te beginnen met de 160 pk sterke 1.8 TFSI. Wij reden met deze krachtbron, die zich uiterst soepel en stil gedraagt. Het is dat dat je de turbo daadwerkelijk heel lichtjes kunt horen bij het accelereren, anders zou je zijn werking niet bemerken, in positieve zin. Deze direct ingespoten viercilinder sleurt de Passat CC vanuit lage toeren dociel naar hoge snelheden, als het moet tot over de 220 km/u. Dit fijngeslepen karakter past goed bij de CC. Geen nervositeit, maar soepele kracht op afroep, en als het moet nog vlot ook. Zeker op snelheid valt op dat het lang stil blijft in het interieur. Rijgeluiden blijven aangenaam buiten de (stijlloze!) deur en we betrapten onszelf er meer dan eens op de hoogste versnelling te vergeten. Voor het oor was het niet duidelijk dat we al ruim boven de 3500 toeren aan het cruisen waren. De 1.8 TFSI blijkt dan wel een uitstekende ‘instap-krachtbron’, wij kunnen ons echter wel goed voorstellen dat liefhebbers in déze Passat liever met meer vermogen en/of met meer cilinders op stap gaan. Het is immers niet voor niets het top-of-the–range model. Niet dat je het werkelijk nodig hebt, maar het zou de CC-beleving helemaal compleet maken. Voor die mensen heeft VW de 2.0 TFSI met 200 pk of de smeuïge 3.6 V6 FSI paraat. Diesel kan natuurlijk ook, en wel met de nieuwe common rail 2.0 TDI met 140 of 170 pk.
Het prijskaartje dat aan de Passat CC hangt varieert van een kleine 37.000 euro tot bijna 56 euromille voor de 3.6 FSI V6. Tenminste, als je de optielijst niet beroert. Ons exemplaar was onder meer verrijkt met een krachtig Dynaudio radio-navigatiesysteem inclusief jukeboxharddisk en Bluetooth. Ook genoten van xenon en keyless entry. Toch bleef de teller van ons ‘Light Brown’ exemplaar steken op 51.000 euro en het moet gezegd worden, dat zou niet iedereen ‘m geven. De Passat CC is een serieuze, moderne en krachtige verschijning die sportiviteit en comfort op een passende wijze in zich verenigt. BMW 3-serie en Audi A6-rijders blijken wel te vallen voor de CC. Dit compliment bevestigt nog eens de allure die de Passat CC uitstraalt.
Schrijf een review