Saab 9-3 Cabriolet 2.0t BioPower Vector Spring Edition

Veelal wordt de Saabrijder omschreven als een nuchtere, representatieve rijder, die veel waarde hecht aan luxe,

Veelal wordt de Saabrijder omschreven als een nuchtere, representatieve rijder, die veel waarde hecht aan luxe, veiligheid en comfort, zonder zo nodig op te vallen. Toch voldoet onze Saab 9-3 Cabriolet 2.0t daar niet helemaal aan. Met het dak er af en de fris-gele lakkleur kun je moeilijk niét opvallen. Valt deze combinatie in de smaak?

Veelal wordt de Saabrijder omschreven als een nuchtere, representatieve rijder, die veel waarde hecht aan luxe, veiligheid en comfort, zonder zo nodig op te vallen. Toch voldoet onze Saab 9-3 Cabriole
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t BioPower Vector Spring Edition

Laten we voorop stellen dat zijn Zweedse komaf zeker niet in zijn nadeel werkt. Het design van de 9-3 is strak en 'overzichtelijk', zonder te veel excentrieke stijl-foefjes of ander pracht en praal. De facelift die Scandinaviër kreeg vorig jaar maakt zijn voorkomen wel wat opvallender. De ontwerpers gingen aardig te werk en brachten hier en daar excentrieke accenten aan. Niet alleen kregen lichtunits wat ‘oogschaduw’ en ander (transparant) glas, ook werden er deels LED-jes in de koplampen gemonteerd, voor een moderne scherpe blik.

En ja, deze gele lakkleur is natuurlijk niet te missen. Saab noemt het LynxYellow, onlosmakelijk verbonden met de Spring Edition die we rijden. Deze vla-gele verschijning is qua kleur een eerbetoon aan de Saab 900 Cabriolet uit de jaren ’80, verkrijgbaar in een een gelimiteerde uitvoering. Saab doet nog niet mee met de stalen klapdak-trend en gaat ‘gewoon’ voor een zwart stoffen exemplaar. Voordeel is ook in dit geval dat het silhouet van de 9-3 zo in balans blijft en de kap gewoon 'één' met de rest van de auto is.

De oplettende voorbijganger/lezer had al gezien dat onze 9-3 ook is voorzien van belettering met het opschrift BioPower. Het is samen met het embleem op de achterzijde het enige zichtbare element aan het feit dat deze Saab ook op – het nog beperkt verkrijgbare - bio-ethanol te rijden is. Tijdens onze kennismaking reden we op het 'ouderwetse' Euro95. Dan moet je echter met minder vermogen op de koop toenemen want de tweeliter turbomotor levert dan geen 200, maar 175 pk.

Niet dat dat een straf is, want de 9-3 laat zich vloeiend en desnoods vlot door het verkeer bewegen. Met 175 pk en 265 Nm is de 1580 kilogram zware cabriolet in staat om in ruim 10 tellen naar 100 te snellen. Geen groen en geel makende take-off, maar ruim voldoende voor een pleziertje. Zijn top van 215 hebben we niet uitgeprobeerd, maar mag er ook zijn. De vijftrapsautomaat in ons exemplaar verbloemt wel wat kracht omdat hij niet dynamisch is ingesteld, maar het maakt de Zweed wél een relaxte cruise-metgezel. Die kun je overigens ook in de sportstand zetten. Dat gaat vreemd genoeg niet met de keuzehendel, maar met een knop op het dashboard. Je kunt ook met de 'paddles' aan het stuur zelf schakelen. Wij stelden ons echter in de meeste gevallen tevreden met de automatische schakeling in 'Drive'. Dan blijft het brandstofverbruik ook binnen de perken, want 1 op 10 rijden is een beste opgave, jammer.

Want als je plaatsneemt in cockpit – dat toevallig hetzelfde geurt als de eveneens Zweedse Volvo C70 die we vorig jaar reden – waan je je in een rustige, maat uiterst comfortabele sfeer. Zelden zaten we in zulke lekker zittende lederen stoelen. Ja, dat hebben ze goed onder de knie, daar in Trollhättan! Een verademing voor elke rit, waarmee de ledematen goed ondersteund worden en je ook na een lange reis nog steeds fris kunt uitstappen. Op de achterbank gaat het er minder overdadig aan toe, maar met vier personen op pad is gewoon mogelijk. Het dashboard is overzichtelijk en strak ingedeeld. Het ontwerp door de jaren geëvolueerd en is nog steeds onmiskenbaar Saab. De antraciete kleurstelling met aluminiumlook accenten contrasteren fraai met de felle lakkleur. De bediening van alle instrumenten is redelijk intuïtief. Zeker het radio/navigatiesysteem hadden we al snel onder de knie. Wel even opletten waar je het contactslot zoekt, die zit zoals het een Saab betaamt tussen de voorstoelen. Een nuttige feature is het nightpanel, nog zo’n eigenzinnigheid. Met een druk op de knop kun je het – zeer duidelijk vormgegeven - instrumentpaneel uitschakelen en de dashboardverlichting dimmen. Alleen de snelheidsmeter is verlicht, naar wens tot 140 of 240 km/u. Als bestuurder word je zo niet afgeleid en kun je veiliger op weg, moet de veilige gedachte zijn geweest. Slim is ook de airconditioning die zichzelf uitschakelt als je open wilt gaan rijden. Je zou het zelf namelijk vergeten en een nutteloos hardwerkende airco is uiteraard nergens goed voor.

Onderweg ontpopt de 9-3 Cabriolet zich als een comfortabele reiziger. Vering en demping zijn afgesteld op een geriefelijke rit, zonder teveel sportieve aspiraties te hebben. De turbodrukmeter in het instrumentarium mag dan wel uitnodigen om een zwieper te krijgen, de 9-3 Cabriolet nodigt daar niet toe uit, omdat je dan met onderstuur geconfronteerd wordt en de Zweed niet heel strak rijdt. Sturen graag vrij zwaar, maar in bochten juist niet. Open rijden voelt solide en vertrouwwekkend aan en blijft ook op hogere snelheid comfortabel, zonder dat je haardos alle kanten opvliegt. Het optionele windscherm was daarbij ook in ons voordeel. Passagiers of bagage kan dan vanzelfsprekend niet meer op de achterbank terecht, maar voor dat laatste biedt de bagageruimte met het dak gesloten een behoorlijke ruimte. Dus: dak dicht, met volle bepakking op naar het Zuiden, uitladen en heerlijk open rijden!

De 9-3 Cabriolet Spring Edition die hier onderwerp van gesprek is, wordt geleverd in een gelimiteerde oplage en is extra uitgerust met 18 inch lichtmetaal, Premium lederen bekleding en het Passenger Pack. Ons testexemplaar is gebaseerd op de ‘Vector’-trim en heeft verder nog zaken als cruise control, verwarmde en elektrisch verstelbare sportstoelen, een lederen sportstuur, regensensor en mistlampen en de eerder genoemde zaken aan boord. De importeur had tevens moderniteiten als meedraaiende bi-xenon-verlichting en parkeersensoren meebesteld. Het Passengerpack hoort bij de Spring Edition, en bestaat onder meer uit een middenarmsteun voor, 12 V aansluiting en bekerhouders. De Saab 9-3 Cabriolet is verkrijgbaar vanaf 48.290 euro, deze 2.0t Biopower Spring Editon vergt een investering van 60.840 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.