Wanneer je een autokenner vraagt het merk Lexus te omschrijven heb je grote kans dat bewoordingen als Japans, betrouwbaar, en exclusief aan bod komen. Ga maar na, in diverse klanttevredenheidsonderzoeken staat het merk vaak aan de top. Een knappe prestatie, als je je bedenkt dat Lexus pas sinds 1989 ten tonele verscheen, als luxedivisie van Toyota. Het Japanse merk gaat de strijd aan met Duitse ‘premiummerken’, heeft een onbesproken imago opgebouwd en blinkt met Red Carpet Treatment uit in after-sales.
Duits van buiten, Japans van binnen
Als we de Lexus GS450h zo van buiten zien staan, kunnen we niet echt typisch Japanse styling ontdekken. De gladgestreken flanken en de typische ‘Hofmeister-knik’ in de achterste raamstijlen zouden menig Duitse opponent niet misstaan. De fraai aflopende daklijn lijkt door te lopen in de achterbumper, en dat geeft de Japanner een dynamisch voorkomen. De grille daarentegen is voorzien van veel chroomafwerking, daar zijn die Japanners ook dol op. Overigens, eind vorig jaar onderging de GS minimale fijnslijperij, waarbij onder andere deze 450h meer onderscheid kreeg, door middel van badges en merklogo’s met blauwe gloed. Dat deze Lexus ‘een hybride’ is, zou je zo op het oog niet zeggen. Slechts de aanduiding onderaan de deuren en de ‘h’ op de typeaanduiding verraadt aan de buitenkant zijn innovatieve aandrijving. Zoals we al weten wordt er bij een hybride auto een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektromotor voor de aandrijving. Waarbij je het voor bijvoorbeeld een Toyota kunt beschouwen als een manier om brandstof te besparen, is het voor Lexus ook een methode geweest om surplus aan vermogen te koppelen aan een lager brandstofverbruik.
Het interieur bleef vrijwel ongewijzigd. Hier kunnen we daarentegen wel zijn Japanse afkomst terugvinden. Het digitale klokje met 12-uurs aanduiding, de vormgeving van bepaalde bedieningsknoppen en de houtafwerking zijn smetjes op het blazoen. Maar dan hebben we de grootste kritieken wel weer gehad. Want op de afwerking kun je, zoals het een Lexus betaamt, weinig aanmerken. Neem bijvoorbeeld de zonnekleppen en de A-stijlen. Deze zijn bekleed met een zachte stof, wat niet alleen weelderig en prettig aanvoelt, maar ook een positieve uitwerking heeft op de interieurgeluiden. Of neem de ruitbediening. Vlak voor het sluiten van de ramen gaat het proces een stuk langzamer. Alsof er een precisieklus wordt gestart. Tot slot noem ik nog de portiervakken in de deuren. Ideaal, ze zijn open te klappen waardoor je er gemakkelijk spullen in kunt leggen, en ze voelen ook nog eens erg degelijk aan. Het maakt duidelijk dat de Japanse technici zeker niet over een nacht ijs gingen en comfort(beleving) bovenaan het lijstje hadden staan. Verder straalt het interieur een zeker mate van bescheidenheid uit, terwijl moderne snufjes niet ontbreken. Zo treffen we een modern touch-screen navigatiesysteem aan, maar zien we ook nog een cassettespeler. Jawel, cassettes zijn volgens Lexus nog helemaal van deze tijd. Dat laatste willen we ‘m best vergeven, want het is onderdeel van het Mark Levinson Premium Sound System waarmee de Lexus optioneel is uitgerust. Met 14 speakers en een prachtige akoustiek kun je je echt niets beters wensen! De binnenspiegel lijdt overigens wel onder de krachtige klanken die door het interieur galmen; een indirecte gehoorbescherming?
Adembenemend
Je hebt trouwens een goed luisterend oor nodig om onder normale omstandigheden de 3.5 liter zescilinder te kunnen horen. Zoals al eerder gezegd heeft Lexus tot op de details werk gemaakt van geluidsisolatie en afwerking. Want, ook dat is de kracht van een Lexus. Het blijft heel lang aangenaam stil in de Lexus, ook op snelheden die ruim boven het landelijk maximum liggen. De benzinekrachtbron werkt samen met een elektromotor en levert een gecombineerd vermogen van 345 pk. Lexus claimt daarbij een gemiddeld verbruik van 7.9 /100km. De kracht van een achtcilinder tegen het verbruik van een viercilinder, zou je kunnen zeggen. Tijd om dat uit te vinden. Lexus koppelt de innovatieve aandrijflijn aan een CVT-automatische versnellingsbak. Dat betekent dat de transmissie geen schakelmomenten kent en in feite aan één stuk lineair accelereert. Dit type versnellingsbak laat zich goed combineren met hybride, en werkt dankzij zijn efficiënte constructie mee aan het besparen van brandstof. Van 0-100 sprinten geschiedt in 5.9 seconden. Een buitengewoon knappe prestatie, en enerverend om mee te maken. Wie het gaspedaal volledig intrapt – door de kickdown weerstand heen – merkt dat de zescilinder snel richting het maximum toerental zal schieten. Niet de meest fraaie manier voor het gehoor, maar wel voor het acceleratiepotentieel. Want de duw in je rug lijkt echt onuitputtelijk. Dankzij het hybridesysteem bieden de elektromotoren vanaf begin af aan al veel kracht en weten zodoende flink bij te dragen aan een flitsende start. Eventueel kun je de Powermodus inschakelen, zodat het vermogen nog sneller aangesproken zal worden; te zien aan de vermogensmeter die de toerenteller vervangt. Wie het gaspedaal weer laat vieren keert terug in een oase van rust, als we het zo mogen noemen.
Rationeel gezien is deze brutale manier van accelereren onzinnig en kun je met een normale gasvoet vrijwel altijd geruisloos en vlot voortbewegen. Wie het zelfs nog iets rustiger aan doet zal merken dat de GS450h ook volledig elektrisch (weg) kan rijden, in ieder geval tot 70 km/u, hebben wij gemerkt. De energiemonitor in de middenconsole of het instrumentariumdisplay laat dat op een duidelijke wijze zien, want zelf zul je het niet echt merken. Ook in fileverkeer kun je geruime tijd elektrisch rijden en rol je in alle stilte meter voor meter door. Natuurlijk werken zaken als navigatie en airconditioning gewoon door. Tijdens het remmen wordt de vrijgekomen energie opgeslagen in de accu's. Al met al kun je op deze manier flink besparen op het brandstofverbruik. In de testweek realiseerden wij een verbruik van 1 op 12, en we denken dat op de langere termijn – wanneer je gewend bent aan al dit vermogen - zelfs nog een beter resultaat haalbaar is. Met een CO2-uitstoot van 185 gr/km blijft de slurptax buiten beeld. Doet het altijd goed bij de borreltafel....
Naast het surplus aan vermogen, de onberispelijke afwerking en het lage brandstofverbruik valt ook het comfortniveau te prijzen, zoals in deze klasse verwacht mag worden. Het merk bewijst dat dynamisch en comfortabel rijden heel goed samengaan. Zo kun je de demperkarakteristiek in te stellen in een sportieve of comfortabele modus. Veel verschil viel er echter niet te bemerken, en zodoende bleef de comfortmodus in de meeste gevallen ingeschakeld. Hoewel de voortrein soms korte oneffenheden aan het interieur wist door te geven, waanden wij ons voor het overige op een comfortabel tapijt. De onderstel afstemming is dusdanig dat je zo goed als altijd op je wenken wordt bediend en zo lange afstand rijden vanzelfsprekend wordt.
In de watten gelegd
Houdt dan laatste dan wel rekening met de beperkte bagageruimte. De GS biedt ruim plaats aan vier personen, die vooral geen gebrek aan beenruimte hebben. Maar omdat het accupakket aardig wat ruimte in beslag neemt, is het maximaal beschikbaar aantal liters bagageruimte beperkt tot een formaat compacte middenklasser (280 liter). In veel gevallen zal dit alsnog genoeg zijn, maar voor vier personen bagage wordt dat erg krap. De hybrideloze GS300 en 460 bieden met 430 liter fors meer, hoewel ook dat geen topwaarde is.
Door het aanbieden van de GS450h heeft Lexus een zeer goed alternatief voor dieselmodellen. Het lage brandstofverbruik en de daar bijbehorende relatief schone uitstoot combineert het merk met veel kracht en een serene rust. Niet zo gek dat ongeveer de helft van alle GS-verkopen een 450h is. De aanschafprijs is daarbij zeker niet buiten proporties, zeker als je de omvangrijke standaarduitrusting in ogenschouw neemt. Zaken als lederen bekleding, elektrische en verwarmbare stoelen, waterafstotend glas, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegel(s), Xenonverlichting, sleutelloze toegang, zonnegordijn, Bluetooth, Aux-aansluiting, 18 inch lichtmetaal en parkeersensoren zijn allemaal aanwezig. Om bijna stil van te worden...
Schrijf een review