Gelukkig bedriegt uiterlijke schijn soms. De nieuwe Carnival van Kia zit weliswaar netjes in elkaar, maar bepaald opwindend heeft de stylingstudio hem niet getekend. Ter verdediging kunnen we wel aanvoeren dat dit nog geen enkele stylingstudio van welk merk dan ook ooit echt gelukt is. Veel variatie is op dit thema gewoon niet mogelijk.
Daarentegen is de Carnival wel een goed doordachte, grote MPV met twee royale zijschuifdeuren, die je in de meest luxe versie zelfs volledig elektrisch kunt bedienen. Net als de achterklep trouwens, die toegang biedt tot een krappe bagageruimte in de standaard zevenzits configuratie. Maar je kunt de achterste twee stoelen wel gemakkelijk naar voren schuiven, omklappen of helemaal uitnemen. En op de tweede rij zijn er drie separate stoelen die je kunt verschuiven, omklappen of uitnemen. En dan het antwoord op de vraag die velen zal bezighouden: er zijn twaalf bekerhouders voor zeven inzittenden.
Kia heeft aan de binnenkant dus veel beter werk afgeleverd dan aan de buitenkant. De afwerking van het geheel is bovendien van goede kwaliteit. Keurig passende kunststof delen, die er ook niet meer zo goedkoop uitzien als vroeger en op de stoelen zelfs leren bekleding, die trouwens wel wat penetrant ruikt.
Er valt ook weinig af te dingen op het bedieningsgemak. Een goede stoel, een prettige zitpositie achter het stuur, maar je zou wel wat ruimere verstelmogelijkheden willen voor het stuur. De voorstoelen zijn in deze luxueuze versie trouwens elektrisch verstelbaar. En is er nog veel meer luxe en comfort aan boord, want je kunt bijvoorbeeld de klimaatregeling apart instellen voor de achterpassagiers en voor de bestuurder en de passagier voorin. Ook met de veiligheid zit het wel goed, want de Carnival heeft zes airbags en een stabiliteitsregeling.
Die laatste komt zowaar nog wel eens in actie, want de Carnival is niet kinderachtig gemotoriseerd. De V6 benzineversie die we reden heeft namelijk een 2,7 liter motor met 189 pk, nog net effe vier pk meer dan de vierpits 2,9 liter turbodiesel. In ons testexemplaar was die 2.7 V6-motor gekoppeld aan een automaat. Nog een ouderwets viertraps exemplaar, maar door de afstemming van de koppelomvormer en de souplesse van de motor viel dat nauwelijks op.
De motor zorgt voor veel aandrijfcomfort en ondanks het forse gewicht behoorlijke prestaties en dat sluit goed aan bij het goede weggedrag van deze Carnival. De grote MPV is prettig geveerd, maar toch niet slap en je kunt er zowaar nog redelijk mee doorrijden. Sportiviteit is natuurlijk ver te zoeken, maar daar koop je ook geen MPV voor. De kwaliteiten van deze auto liggen duidelijk op het gebied van vervoerscapaciteit en reiscomfort en daar slaat hij bepaald een goed figuur ten opzichte van de concurrentie. Zet hem gerust naast een Renault Grand Espace of een Chrysler Voyager. Dan mag de Kia Carnival met zijn vanafprijs van 29.995 euro (onze versie was 41.195 euro) als een scherpe aanbieding gelden.
Schrijf een review