Als jaren is de Ford Focus een veelgeziene gast op de Nederlandse wegen. Waar het vorige model nog van Duitse behoudendheid kon worden beticht, is die stelling sinds de facelift niet meer te verdedigen. Het Ford design team gaf de Focus een Kinetic-design, wat neerkomt op scherpere lijnen en dus meer uitstraling. De door ons gereden Titanium-uitvoering versterkt dit beeld nog eens. De zilvergrijze lak het privacy glass en het glanzende 17 inch lichtmetaal – standaard een maatje minder - doet je overdag al snel verlangen naar een zonnebril. Met de deels transparant vormgegeven achterlichten en subtiel uitgesproken neus staat er een geavanceerde verschijning voor onze neus. In een champagnekleur zouden wij zelfs het woord ‘chique’ in onze mond nemen.
Naast uiterlijke wijzigingen aan het koetswerk werd ook het interieur opgewaardeerd. Een nieuw ontworpen middenconsole en het gebruik van nieuwe high-tech ogende materialen moderniseren de Focus enorm. Op enkele details na (deurpanelen en dashboardkastje) is het geheel degelijk afgewerkt. Tegelijkertijd introduceert Ford een aantal nieuwe nuttige opties, waarover later meer. Het ruime interieur kenmerkt zich in ieder geval door prettig zittend half-lederen sportstoelen en diverse aluminiumlook accenten. Het geeft een aangenaam contrast met de overwegend in grijstinten uitgevoerd dashboard.
Onderhuids hadden de technici niet veel te klagen. De Focus wordt geroemd om zijn uitstekende rij-eigenschappen, dus daar werd slechts op details gesleuteld. De Duitser is nog steeds een verrassend goede rijder, die zich niet tot dramatische schouwspellen laat verleiden. Schakelen voelt degelijk en vertrouwd; je rijdt er zo mee weg. Spielerei vinden we bij de stuurbekrachtiging. Via de boordcomputer is deze in een merkbaar sportieve, normale en softe modus in te stellen. Te allen tijde blijf je echter voldoende feedback met het wegdek houden. Slim!
Het motorpalet bleef eveneens grotendeels bij het oude. Wij reden met de 125 pk sterke 1.8 Flexifuel, die op de tweeliter na de sterkste motorisering is. Een soepele en stille benzinemotor die genoeg power te bieden heeft. Toch maakt het de Focus Wagon niet erg kwiek en dat is een kleine teleurstelling. Aan de versnellingsbak ligt dat niet. Die schakelt feilloos en kent korte overbrengingen, waardoor de motor op de snelweg toch aardig in de rondte werkt. Laten we het er op houden dat de 1.8 soepel en comfortabel is ingesteld. Naast benzine drinkt de Flexifuel ook E85-brandstof, in de volksmond ook wel bio-ethanol of bio-brandstof genoemd. Het is een van benzine en ethanol en wordt vervaardigd door vergisting van gewassen als maïs, tarwe, suikerriet, bieten of aardappelen, en is daarom meer CO2 neutraal omdat planten tijdens hun groei CO2 opnemen. In Nederland is het aantal E85-tankstations nog steeds nihil, maar in bijvoorbeeld Zweden is E85 al aardig gemeengoed. Verkeerde brandstof tanken zal je niet lukken, want het FordEasyFuel systeem geeft alleen voor deze twee brandstoffen toegang tot de brandstoftank. Rijden op een mengsel van deze twee vloeistoffen is overigens geen enkel probleem, het motormanagement regelt dat feilloos.
Wanneer je rijdt op ethanol zul je overigens geen verschil merken met het rijden op benzine. Hoewel E85-geschikte turbomotoren dan vaak meer vermogen leveren, blijft de 1.8 Flexifuel onverminderd 125 pk leveren. Keerzijde is wel het hogere brandstofverbruik. In plaats van de 1 op 11 die wij reden ligt de brandstofinname dan 20% hoger. De financiele ‘schade’ blijft sinds kort beperkt, want Tamoil (een leverancier van E85-brandstof) rekent de literprijs van Euro95 en dat was tot voor kort wel anders...
Naast de brandstofkeuze loopt de Focus ook voorop als het om de meegeleverde uitrusting gaat. Daar laat Ford geen gras over groeien! Ons exemplaar is werkelijk volgeladen met allerhande innovatieve accessoires, die lang niet allemaal optioneel zijn. Een erg nuttige feature is bijvoorbeeld de actieve bochtenverlichting. Erg handig in donkere straten, en vrij uniek, want meestal wordt een dergelijke voorziening alleen met xenon aangeboden. En hoewel de Focus zijn best doet om de opwarming van de aarde te beperken, weet de auto zichzelf wel behoorlijk te verwarmen. Buitenspiegels, voor- en achterruit, stoelen, zijn allemaal te verwarmen. Alleen het stuur blijft koel in de wintermaanden...Opmerkelijk zijn ook de elektrisch verstelbare pedalen; voor de enkeling die nog niet lekker zat. De regensensor, radio-cd/ met stuurbediening, bluetooth en navigatie bieden tot slot nog meer gemak. De navigator kent overigens ook pijlweergave in het overzichtelijke instrumentenpaneel. Erg prettig, in de praktijk leidt dat toch minder af dan instructies volgen op het kleurenscherm in de middenconsole.
Ford rekent voor de Focus Wagon 1.8 Flexifuel 24.475 euro. De getoonde versie moet 28.785 euro opbrengen, dankzij onder meer het Titanium X-pack en Business Pack. Een reëel bedrag voor een ruime, goed rijdende moderne stationwagon met een toekomstvisie.
Schrijf een review