Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie

De Ford Focus heeft al bijna een decennia een sterke positie weten te verwerven in het populaire C-segment. Na de

De Ford Focus heeft al bijna een decennia een sterke positie weten te verwerven in het populaire C-segment. Na de facelift van de tweede generatie eind 2007 kreeg deze Duitser een meer uitgesproken design en werd ook het interieur opgefrist. Tegelijkertijd probeert Ford met Flexifuel modellen door te breken, die rijden op bio-ethanol. Het tanken van dit goedje is echter nog geen vanzelfsprekendheid in ons land, terwijl het rijden op deze brandstof bij deze Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium geen enkel probleem is.

Als jaren is de Ford Focus een veelgeziene gast op de Nederlandse wegen. Waar het vorige model nog van Duitse behoudendheid kon worden beticht, is die stelling sinds de facelift niet meer te verdedigen. Het Ford design team gaf de Focus een Kinetic-design, wat neerkomt op scherpere lijnen en dus meer uitstraling. De door ons gereden Titanium-uitvoering versterkt dit beeld nog eens. De zilvergrijze lak het privacy glass en het glanzende 17 inch lichtmetaal – standaard een maatje minder - doet je overdag al snel verlangen naar een zonnebril. Met de deels transparant vormgegeven achterlichten en subtiel uitgesproken neus staat er een geavanceerde verschijning voor onze neus. In een champagnekleur zouden wij zelfs het woord ‘chique’ in onze mond nemen.

Naast uiterlijke wijzigingen aan het koetswerk werd ook het interieur opgewaardeerd. Een nieuw ontworpen middenconsole en het gebruik van nieuwe high-tech ogende materialen moderniseren de Focus enorm. Op enkele details na (deurpanelen en dashboardkastje) is het geheel degelijk afgewerkt. Tegelijkertijd introduceert Ford een aantal nieuwe nuttige opties, waarover later meer. Het ruime interieur kenmerkt zich in ieder geval door prettig zittend half-lederen sportstoelen en diverse aluminiumlook accenten. Het geeft een aangenaam contrast met de overwegend in grijstinten uitgevoerd dashboard.

Onderhuids hadden de technici niet veel te klagen. De Focus wordt geroemd om zijn uitstekende rij-eigenschappen, dus daar werd slechts op details gesleuteld. De Duitser is nog steeds een verrassend goede rijder, die zich niet tot dramatische schouwspellen laat verleiden. Schakelen voelt degelijk en vertrouwd; je rijdt er zo mee weg. Spielerei vinden we bij de stuurbekrachtiging. Via de boordcomputer is deze in een merkbaar sportieve, normale en softe modus in te stellen. Te allen tijde blijf je echter voldoende feedback met het wegdek houden. Slim!

Het motorpalet bleef eveneens grotendeels bij het oude. Wij reden met de 125 pk sterke 1.8 Flexifuel, die op de tweeliter na de sterkste motorisering is. Een soepele en stille benzinemotor die genoeg power te bieden heeft. Toch maakt het de Focus Wagon niet erg kwiek en dat is een kleine teleurstelling. Aan de versnellingsbak ligt dat niet. Die schakelt feilloos en kent korte overbrengingen, waardoor de motor op de snelweg toch aardig in de rondte werkt. Laten we het er op houden dat de 1.8 soepel en comfortabel is ingesteld. Naast benzine drinkt de Flexifuel ook E85-brandstof, in de volksmond ook wel bio-ethanol of bio-brandstof genoemd. Het is een van benzine en ethanol en wordt vervaardigd door vergisting van gewassen als maïs, tarwe, suikerriet, bieten of aardappelen, en is daarom meer CO2 neutraal omdat planten tijdens hun groei CO2 opnemen. In Nederland is het aantal E85-tankstations nog steeds nihil, maar in bijvoorbeeld Zweden is E85 al aardig gemeengoed. Verkeerde brandstof tanken zal je niet lukken, want het FordEasyFuel systeem geeft alleen voor deze twee brandstoffen toegang tot de brandstoftank. Rijden op een mengsel van deze twee vloeistoffen is overigens geen enkel probleem, het motormanagement regelt dat feilloos.

Wanneer je rijdt op ethanol zul je overigens geen verschil merken met het rijden op benzine. Hoewel E85-geschikte turbomotoren dan vaak meer vermogen leveren, blijft de 1.8 Flexifuel onverminderd 125 pk leveren. Keerzijde is wel het hogere brandstofverbruik. In plaats van de 1 op 11 die wij reden ligt de brandstofinname dan 20% hoger. De financiele ‘schade’ blijft sinds kort beperkt, want Tamoil (een leverancier van E85-brandstof) rekent de literprijs van Euro95 en dat was tot voor kort wel anders...

Naast de brandstofkeuze loopt de Focus ook voorop als het om de meegeleverde uitrusting gaat. Daar laat Ford geen gras over groeien! Ons exemplaar is werkelijk volgeladen met allerhande innovatieve accessoires, die lang niet allemaal optioneel zijn. Een erg nuttige feature is bijvoorbeeld de actieve bochtenverlichting. Erg handig in donkere straten, en vrij uniek, want meestal wordt een dergelijke voorziening alleen met xenon aangeboden. En hoewel de Focus zijn best doet om de opwarming van de aarde te beperken, weet de auto zichzelf wel behoorlijk te verwarmen. Buitenspiegels, voor- en achterruit, stoelen, zijn allemaal te verwarmen. Alleen het stuur blijft koel in de wintermaanden...Opmerkelijk zijn ook de elektrisch verstelbare pedalen; voor de enkeling die nog niet lekker zat. De regensensor, radio-cd/ met stuurbediening, bluetooth en navigatie bieden tot slot nog meer gemak. De navigator kent overigens ook pijlweergave in het overzichtelijke instrumentenpaneel. Erg prettig, in de praktijk leidt dat toch minder af dan instructies volgen op het kleurenscherm in de middenconsole.

Ford rekent voor de Focus Wagon 1.8 Flexifuel 24.475 euro. De getoonde versie moet 28.785 euro opbrengen, dankzij onder meer het Titanium X-pack en Business Pack. Een reëel bedrag voor een ruime, goed rijdende moderne stationwagon met een toekomstvisie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus Wagon 1.8 Flexifuel Titanium heeft een toekomstvisie
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.