We doelen dan natuurlijk op de S3 Sportback. De vijfdeurs versie was namelijk nog niet in een S-jas verkrijgbaar. Hier en daar een extra spoiler, skirts en grote lichtmetalen wielen in de maat 18-inch verraden het potentieel. De 2,0-liter turbomotor levert 265 pk en 350 Nm aan koppel vanaf 2.500 tr/min. De koppelkromme blijft mooi vlak tot de naald van de toerenteller 5.000 omwentelingen aan wijst. Eenmaal plaatsgenomen op de sportstoelen met extra dikke wangen geven we de Sportback de sporen. Wie het helemaal goed wil aanpakken, opteert natuurlijk voor de racekuipen. In eerste instantie lijkt het alsof je met een doodgewone A3 op pad bent. Maar na 3.000 tr/min barst het feest pas echt los. Met een stevige duw in de rug snelt de S richting horizon. In 5,8 seconden bereik je de honderd en de top is uiteraard afgeregeld op 250 km/u. Het geluid dat de krachtbron ten gehore brengt is niet wat je ervan zou verwachten. Natuurlijk, de sound uit de twee ovale eindpijpen is getuned, maar het had best wat voller en vooral harder mogen klinken. In het interieur hoor je er maar bar weinig van. Maar goed, dan kun je nog altijd aankloppen bij de Duitse tuners, die er doorgaans als de kippen bij zijn om een ‘aangepast’ uitlaatsysteem te fabriceren.
Scherpte
Audi heeft de keuze gemaakt om de S3 niet té hard te maken. Het magnetic ride systeem staat namelijk standaard standby en dat maakt een bijna comfortabele rit mogelijk. Maar, durf je de knop op de middenconsole te beroeren, dan springen de aluminiumdeeltjes in de veerpoot in gareel en wordt de afstemming beduidend straffer. De inzittenden beleven dan ‘live’ de oneffenheden in het asfalt. Elk hobbeltje wordt één op één doorgegeven. Leuk om af en toe mee te spelen, maar niet bevorderlijk voor je lichamelijke gesteldheid. De besturing in de S3 is elektromechanisch en mist ietwat scherpte rond de middenstand. Hier ligt nog een punt van verbetering. Een klein punt, weliswaar.
LED-strip
Genoeg over de S3. Ook bij de minder potente broeders is voldoende nieuws te melden. Het uiterlijk van de A3 is vooral aan de voorzijde zichtbaar aangepakt en beschikt voortaan standaard over dagrijverlichting. Nee, niet de LED-strip, maar gewoon conventionele pitten. De LED-strip is namelijk voorbehouden aan de kopers die iets meer te besteden hebben en opteren voor de xenonplus koplampen. Bovenin de unit monteert de fabrikant vervolgens zeven diodes, die met een beetje fantasie oplichten in de vorm van een boemerang. De feestverlichting is overigens wel standaard voor de S3.
A-label
De technici hebben goed werk verricht, want over het geheel genomen is het gemiddeld brandstofverbruik van alle krachtbronnen met 15 procent gereduceerd, met als gevolg een groot aantal B en C-labels én zelf één A-label configuratie. Het betreft de 125 pk sterke 1.4 TFSI-motor, echter wel gekoppeld aan de nieuwe zeventraps S tronic transmissie. Met handbak blijft ie steken op een B-label. Flipperliefhebbers kunnen hun geluk niet op in deze versie. Je kunt er aardig op los schakelen door de zeven gangen. In automatische modus wordt de eerste versnelling zo min mogelijk gebruikt. Verder schakelt de bak in rap tempo naar het hoogste verzet. Meer dan logisch om een lage uitstoot te kunnen behalen. De veertienhonderd is allesbehalve een stakker. Hij accelereert in 9,3 seconden naar de 100 km/u en de top ligt op 203 km/u. Ook hier is het magnetic ride systeem een optie, net als de inparkeerhulp. Jawel, de A3 kan semi-automatisch inparkeren. Tot een snelheid van 30 km/u zoekt het systeem een geschikte plek naast de weg. Schakel de achteruitversnelling in en de inparkeerhulp neemt vervolgens het stuurwiel over. Je hoeft zelf alleen maar de pedalen te bedienen. Een uitkomst voor diegene die zijn of haar lichtmetalen wielen graag als nieuw wil behouden.
Als instapper zet Audi de 1.6 benzinemotor in de prijslijsten, goed voor 102 pk. Boven de 1.4 TFSI zien we verder nog een 1.8 en 2.0 TFSI met respectievelijk 160 en 200 pk, en natuurlijk de 3.2 V6 FSI met 250 pk. Dieselen kan in een 1.9 TDI, desgewenst in de e-versie, en in een commonrail 2.0 TDI met 140 of 170 pk. De prijslijst begint bij 23.620 euro voor de 1.6 Business Edition. Een oliestoker is er vanaf 27.320 euro. Medio juli staat de vernieuwde A3 bij de dealer.
Schrijf een review