Op het uiterlijk van de nieuweling valt misschien nog wat aan te merken. Zeker als we de grote 5-deurs sedan -hierover later meer- en profil en schuin van achteren bekijken. Het uitgestrekte uiterlijk springt direct in het oog, maar ook de wat Aziatisch ogende achterzijde. Hier had de fabrikant best voor een meer spannende belijning mogen kiezen. Wellicht dat het zogeheten Twin Door-systeem roet in het eten van het designteam heeft gegooid.
Bagagereus
Bij de term 5-deurs sedan kijkt menigeen raar op. En terecht! Een dergelijke carrosserievorm bestond tot op heden nog niet. Geruchten doen overigens de ronde dat ook BMW gecharmeerd is van deze techniek en plannen heeft om de nieuwe 5-serie hiermee uit te rusten. Zoomen we in op de techniek, dan bestaat het Twin Door-principe uit twee mogelijkheden om de achterklep te openen. Normaal gesproken opent de achterklep als zijnde een sedan. Maar, met een extra handeling kun je ook de achterruit mee omhoog bewegen en ontstaat er een veel grotere opening, zoals bij een hatchback het geval is. Zo kun je grote zaken gemakkelijk in de bagageruimte laden. De capaciteit van de stouwruimte bedraagt liefst 565 liter en is te vergroten tot 1.670 liter met de achterbank neergeklapt.
Zoals het exterieur al doet vermoeden, is de binnenruimte voor de inzittenden allesbehalve onderbemeten. Voorin zit je vanzelfsprekend prima. Dat mag geen wonder genoemd worden in dit segment. De bewegingsvrijheid voor de achterpassagier echter wel. Met een beetje fantasie kun je zelfs je benen strekken, terwijl je bij menig concurrent blij mag zijn met enkele centimeters tussen achterbank en voorstoel. Zeker bij een uit de kluiten gewassen bestuurder. Skoda heeft veel aandacht besteed aan de details en afwerking. Een aspect dat tegenwoordig bij alle zustermerken van de Volkswagen-groep gemeengoed is geworden. Zo zien we ook de paraplu, geïntegreerd in het achterportier weer terug.
Trekauto van het jaar
Komen we bij het motorenprogramma. Wat een riant aanbod! Uiteraard wordt de Superb voor het leeuwendeel zakelijk gereden, maar desalniettemin biedt de fabrikant ook een reeks benzinemotoren. En daar heb je hem, de 1.4. Wat? Inderdaad, Skoda hangt een veertienhonderd in het vlaggenschip. Gelukkig is het niet de krachtbron die we kennen uit de Fabia met 85 pk, maar de 1.4 TSI-motor met 125 pk. Hiermee snelt ie toch nog in 10,5 seconden naar de honderd en bereik je uiteindelijk een topsnelheid van 201 km/u. Voor gebruik in ons vlakke landje zet deze krachtbron acceptabele prestaties neer, maar de titel trekauto van het jaar zal aan hem voorbij gaan. Meer vermogen biedt de 1.8 TSI met 160 pk. En dan volgt een groot gapend gat tot de 3,6-liter V6 met 260 pk en standaard vierwielaandrijving. Uiterlijk verschillen de versies nauwelijks van elkaar. De topversie kun je wel herkennen aan vier (!) uitlaateindstukken uit de achterbumper.
GreenLine
Wie meer kilometers maakt, richt zich automatisch op de dieselmotoren. Maar, dan ben je er nog lang niet, want Skoda biedt namelijk een drietal pompverstuivers en een nieuwe generatie commonrail diesel. Het begint allemaal met de zuinige GreenLine-versie, die beschikt over een 1.9 TDI met 105 pk. Dankzij de nodige aanpassingen aan de ECU, banden, aërodynamica en versnellingsbak bedraagt het verbruik slechts 5,1 liter op 100 kilometer. Daarnaast kun je deze diesel ook bestellen zonder deze aanpassingen, dus met bredere banden enz. enz. Hij verbruikt dan alleen ietsje meer. Een stapje hoger zien we de 2.0 TDI, zowel in oude, pompverstuiver configuratie als met commonrail techniek, met respectievelijk 140 en 170 pk. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we in eerste instantie niet het idee hadden met de pompverstuiver op pad te zijn. Een compliment voor Skoda, die werk heeft gemaakt van de isolatie en zodoende de geluidsproductie van de doorgaans rumoerige motor prima in toom weet te houden. Maak je de overstap naar de commonrail, dan merk je wel dat deze krachtbron beter aan het gas hangt. Met andere woorden, hij reageert feller op de reacties van de bestuurder. Op de 1.9 TDI (5-bak) en 3.6 V6 (zestraps DSG) na, is een handgeschakelde zesbak standaard. Naar wens kun je echter de 1.8 TSI met de nieuwe zeventraps DSG-bak bestellen en beide 2.0 TDI’s uitrusten met diezelfde transmissie maar dan met zes verzetten. Deze versnellingsbak met dubbele koppeling staat garant voor een zijdezachte gangwissel. Wie rustig het asfalt onder zich door laat glijden, merkt dat de bak al snel de hoogste versnelling kiest. Maar, raak je met je teen het gaspedaal aan, dan schakelt ie zomaar één tot zelfs twee verzetten terug om optimaal van het potentieel gebruik te kunnen maken.
Skoda brengt met de nieuwe Superb een 5-deurs sedan op de markt tegen een zeer concurrerende prijs. Althans, de importeur belooft een vanafprijs van onder de 30.000 euro. Qua ruimte, afwerking en kwaliteit kan ie zich uitstekend meten met de toppers in het segment. Nu het imago nog. Vanaf september staat de nieuwe Superb bij de dealers.
Schrijf een review