Een auto ontwerpen doe je niet zomaar. Er gaat een heel traject aan vooraf waarbij vooral gekeken wordt naar de doelgroep. Het designteam van Seat, onder leiding van de Luc Donckerwolke, volgt uiteraard ook deze werkwijze. Nieuwe kreten worden bedacht om het lijnenspel te typeren. Bij de Ibiza maken de tekenaars gebruik van het zogenaamde ‘Arrow Design’-concept. Vrij vertaald een drietal lijnen die de zijflank kenmerken. En het moet gezegd, de 5-deurs Ibiza ziet er alleraardigst uit. Voor de 3-deursversie die later dit jaar -na de zomer- debuteert, kiest Seat een nóg sportievere benadering, getuige de conceptstudie Bocanegra. Het front van de 5-deursvariant oogt desalniettemin ook niet verkeerd dankzij de bumpers met grote luchtinlaten en de wijze waarop de motorkap optisch het bovenste deel van de koplampen bedekt. De achterzijde kan ons minder bekoren. Hier laat het creatieve brein van de Belg ons inziens even te wensen over. Om de prijs te drukken levert Seat de Ibiza standaard af met stalen wielen in de maat 15-inch. Ietwat te klein eigenlijk. Dit in tegenstelling tot de Sport-Up -versie met 16-inch lichtmetalen wielen die mooi de wielkasten opvullen. Voor de liefhebbers: ook 17-inch lichtmetaal behoort tot de mogelijkheden. Net zoals een aantal accessoires die het uiterlijk verder verfraait, zoals een dubbel uitlaateindstuk die midden uit de achterbumper prijkt. Wel even bij aankoop vermelden. Een aanhanger voorttrekken wordt dan echter wel een probleem.
Navigatiegimmick
Nu we het toch over de verschillende uitrustingen hebben, de Ibiza is te bestellen in drie versies. Aan de basis staat de Reference. Deze variant beschikt over een radio met cd-speler en mp3-functie, centrale deurvergrendeling op afstandsbediening en elektrische bedienbare ramen voor. Voor de achterpassagiers is het dus nog slingeren geblazen om de portierruiten te openen. Wie 1.500 euro extra betaalt, krijgt een Stylance-uitvoering voorgereden. Dan zijn de portierramen achter wel met een druk op de knop te openen en sluiten en daarnaast biedt dit pakket onder meer een boordcomputer en een handbediende airconditioning. Een gezamenlijke middenarmsteun voor bestuurder en bijrijder ontbreekt evenmin. Helaas, zouden we bijna zeggen. Al moet gezegd dat op lange asfaltlinten met de cruise controle geactiveerd de armsteun wellicht wel zijn diensten bewijst. Totdat je moet schakelen. Dan zit ie gewoon gruwelijk in de weg en moet je je pols in allerlei bochten wringen om de pook te kunnen bedienen. De meer op sportiviteit beruste koper betaalt 2.100 euro extra voor de Sport-Up –trim. Grotere wielen, sportstoelen en een sportonderstel maken het verschil. Uniek voor de nieuweling is de ‘samenwerking’ met TomTom. Seat heeft namelijk boven op het dashboard een voorziening getroffen waarin je eenvoudig het navigatiesysteem (TomTom One V3) kunt klikken. Ideaal. Op termijn kunnen ook andere apparaten gekoppeld worden, althans dat belooft de fabrikant.
Pompverstuivers
Voor Seat vooralsnog niet de nieuwe commonrail dieselmotoren. De Ibiza moet het daarom nog gewoon doen met de oude, vertrouwde pompverstuivertechniek. Op zich niks mis mee. Ze doen keurig hun werk, alleen laten ze nadrukkelijk van zich horen tijdens accelereren. Aan power geen gebrek. De 1.9 TDI levert 105 pk en 240 Nm aan koppel vanaf 1.900 tpm. In de praktijk vertaalt zich dat naar een sprint in 10,6 seconden naar de 100 km/u en een top van 186 km/u. Wie van stevig doorrijden houdt, kan rekenen op een discolicht in het instrumentarium. Het lampje van de tractie controle licht namelijk voortdurend op om de boel in gareel te houden. Wellicht dat hier het gladde, natte asfalt op de testlocatie ook debet aan is. Later dit jaar komt ook een 90 pk-versie van de 1.9 TDI leverbaar. Ook de rauwe driecilinder 1.4 TDI volgt in een later stadium. Het benzinegamma begint met een 1,2-liter. Met een vermogen van 70 pk zijn de prestaties natuurlijk niet om over naar huis te schrijven. De Ibiza heeft dan 15 seconden nodig om de honderd te bereiken en uiteindelijk is het ‘feest’ bij 165 km/u over. De 1.4 mobiliseert slechts vijftien paardenkrachten extra, maar is wel een flink stuk rapper. De bekende sprint neemt bijna drie seconden minder in beslag. Kortom, een prima combinatie met de Ibiza. Zeker in ons vlakke landje. Voorlopig topmodel vormt de 1.6 met 105 pk.
En dan de prijzen. Voor 13.895 euro kun je al een nieuwe Ibiza op de kop tikken. Het betreft een 1.2 Reference. Onze keuze zou vallen op de 1.4, die minimaal 14.695 euro moet opbrengen. O ja, wel even opteren voor de Sport-Up –trim dan. Dieselen kan in eerste instantie vanaf 19.795 voor de 105 pk sterke 1.9 TDI, maar wordt straks aantrekkelijker met de komst van de 1.4 TDI voor 18.195 euro. Vanaf 2 juni staat de nieuwe 5-deurs Ibiza bij de dealer.
Schrijf een review