Als je hem met de oer-GTI vergelijkt zou dat best kunnen. We noteren bijna dezelfde afmetingen, want de Polo van nu blijft net als zijn sportieve voorvader nog onder de vier meter. En de styling laat ook enkele treffende overeenkomsten zien: de zwarte grille, de donkere omlijsting van de achterruit en zwarte kunststof delen aan de carrosserie. Om het feest van herkenning compleet te maken doet het wat sober uitgevoerde interieur ook denken aan de allereerste GTI en tref je zelfs ruitjesbekleding aan op de uitmuntend steunende sportstoelen.
Dat sobere interieur is maar schijn, want de Polo GTI mist afgezien van de elektrische spiegelverstelling niets essentieels. Klimaatregeling, elektrische ramen en centrale vergrendeling horen erbij, een audiosysteem niet. Volkswagen blijft toch Volkswagen: je moet er net als een nieuwbouwwoning altijd wat bijkopen om hem compleet te maken.
Maar de aandrijving maakt weer veel goed. Onder de motorkap staat de inmiddels bekende 1,8 liter turbomotor – wel de tamste variant – die hier goed is voor 150 pk en een weldadig motorkoppel van 220 Nm bij 1.950 toeren. Hij komt met een sonore uitlaatbrom tot leven en blijft ook tijdens het rijden altijd akoestisch aanwezig op de achtergrond.
De turbomotor sleurt de GTI in dik acht tellen van 0 naar 100 km/h en maakt een topsnelheid van 216 km/h mogelijk. Hij is tot 5.000 toeren heel enthousiast, maar daarboven voelt hij wat taai aan. Maar misschien is dit met chiptuning wel te verhelpen. Het zou ons trouwens helemaal niet verbazen als er al spoedig nog veel snellere versies van deze Polo GTI in het tuningcircuit verschijnen. Volkswagen, Audi en Seat hebben deze 1,8 liter turbomotor alledrie in gebruik (gehad) in verschillende sportieve modellen en in vermogen variërend van 150 tot 225 pk. Dus hij is makkelijk op te peppen.
Voor de Polo GTI is het eigenlijk niet nodig, want de krachtbron trekt nu al erg hard aan de wielen van deze compacte auto. Soms is hij knap nerveus in het stuur en hij kan zijn vermogen zelfs op een droge weg niet altijd goed kwijt. Dat belooft dus nog wat in de regen.
Toch kun je veel pret hebben met de Polo GTI, want het is een handzame auto die zich lekker van bocht naar bocht laat sleuren. Hij is lichtvoetig, razendsnel en toch makkelijk te beheersen. En mocht je een keer te enthousiast de bocht induiken, dan is de reddende elektronica (ESP) paraat.
De Polo GTI is dus een lekker puur sportmachientje en toch lekker betaalbaar. De Golf GTI heeft zichzelf aardig uit de markt geprijsd – net geen 34 euromille – maar deze Polo is nog voor het oorspronkelijke GTI-publiek bereikbaar: 25.400 euro.
Schrijf een review