De laatste jaren heeft Seat haar modellengamma scherp gelijnd en sportief op de kaart gezet. Ontwerper Walter da Silva varieerde inmiddels bekende scherpe, ronde, soms zelfs wulpse lijnen in zijn ontwerp. Het 16 inch lichtmetaal op onze test-Leon versterkt zijn sportieve inborst, en de frisse lak laat de Spanjaard nog eens extra opvallen. Hier staat wat hoor! De fraaie breed uitgemeten achterlichten doen stiekem Italiaans aan maar onderschrijven de lijfspreuk 'auto emoción'. Een creatieve uitspatting is het kenmerkende driehoekige zijruitje waar de handgreep voor het achterportier is verwerkt. Nu valt ook de hoge raamlijn op, die samen met de stijl geplaatste voorruit de sportieve inborst versterken. Die voorruit heeft ook nog een praktische handigheid in petto. De ruitenwissers bevinden zich in ruststand tegen de A-stijl. Bij regen wordt de wisruimte zo ten volle benut en heb je breed schoon zicht. Tenslotte zijn de buitenspiegels weliswaar helemaal vormgegeven conform met het lijnenspel, maar het formaat is eigenlijk iets te klein voor goed zicht.
Het interieur van de Leon kenmerkt zich al snel als een van een rijdersauto. Wanneer je plaatsneemt domineert de centraal geplaatste toerenteller, met een wijzernaald die in rust recht naar beneden wijst. Het stevig pakkende lederen sportstuur en de sporty versnellingspook geven je al een goede start voordat je nog maar een meter hebt gereden. De sfeer van ‘Hier moet gereden worden!’ straalt er vanaf, terwijl we nog niet eens te maken hebben met de FR of Cupra-uitvoering. De middenconsole kent een groot kunststof vlak waarin klimaatregeling en radio/cd is geïntegreerd. Bij Seat doen ze daar niet aan strak en zakelijke styling, want de onderkant van het paneel loopt verrassend schuin af. De materialen voelen wel hard aan, maar het steekt gewoon goed in elkaar. Voor een comfortabele rit – die zijn er natuurlijk ook op z’n tijd - zouden we wel een armsteun voor op prijs stellen. Nu is de middentunnel vrij kaal. No comprendo, Seat. De automatisch dimmende binnenspiegel geeft wat duisternis bij fel licht, maar voor het gevoel is de plaatsing ervan iets te dominant aanwezig. Even wennen. Achterin is de zit voor twee personen ruim genoeg, dat zien we nog wel eens anders. Net als de voorstoelen is de zit onverwacht niet heel stevig, maar de steun voor de ledematen is wel in orde.
Jong, vernieuwend en sportief zijn zaken die bij Seat in de genen zitten. Het merk doet ook mee met de downsizing trend van het motorenpalet en kan daarbij profiteren van het uitgebreide aanbod van het VAG-concern. In onze frisfruitige Leon zit de nog relatief jonge 1.4 TSI 125 pk turbomotor, die in tegenstelling tot de 140, 150 of 170 pk-variant een compressor ontbeert. Die 125 paarden lijken misschien niet zo betoverend, maar vergeet niet dat dankzij de toepassing van de turbo er wel 200 Nm voorhanden is, dat piekt bij 1750 toeren. Een waarde die menig atmosferische tweeliter op zijn naam heeft staan. Die rode I op de type-aanduiding is dus geen overschatting. Dankzij dit motorkarakter kun je eigenlijk 'dieselend' rijden als je dat wilt voor een ontspannende rit. Trap je de viercilinder op z’n staart, dan werkt hij al grommende motiverend voor een middagje sturen! Een 0-100 sprint in net geen 10 seconden en een top van bijna 200 zijn prima rapportcijfers. Wanneer je niet continu deze berg kracht aanspreekt kun je met dit motorconcept best zuinig rijden, het voordeel van downsizing. Wij kwamen, in al onze enthousiasme, uit op 1 op 12.2. Niet spectaculair, want de fabriek geeft een veel gunstiger waarde. op. De Leon verleid je graag, zullen we maar zeggen.
En dat is niet alleen vanwege zijn aangename interieur of enthousiaste krachtbron. Ook het onderstel is van het type 'rijden maar!'. De technici hebben een goede balans gevonden tussen sportiviteit en comfort. Zodoende biedt de Leon altijd de keus tussen die twee werelden en word je niet continu in een hoek gedreven. Het brede 17 inch rubber bied deze stuurmansauto een behoorlijke dosis grip en voorziet in een prettig stuurgevoel. Tegelijkertijd doen ze geen storende afbreuk aan het comfort.
Het 'feestnummer' heeft tijdens het rijden nog meer pleziertjes in petto. Seat voorziet de Leon standaard van een geriefelijke uitrusting. Automatisch geregelde airconditioning, elektrische ramen en spiegels, cruise control en een boordcomputer zit er gewoon op. Navigatie (geïntegreerd) is optioneel verkrijgbaar. Mistlampen voor – toch een associatie met sportiviteit en minder met dichte mistbanken – zijn tenslotte weer standaard gemonteerd.
Na een week sturen in de Leon laat deze Spanjaard een tweeledige indruk achter. Enerzijds die van een geriefelijke auto die van alle gemakken is voorzien, die anderzijds zijn sportieve inborst gebalanceerd laat doorschemeren, precies in de juiste mate. Zijn 1.4 TSI krachtbron heb je verantwoorde pit onder de kap onder praktisch alle omstandigheden. En met een prijs van iets meer dan 24.000 euro is deze traktatie schappelijk geprijsd.
Schrijf een review