Dakloos genieten met de BMW 120iA Cabrio

Voor BMW geen stalen klapdak. Althans niet voor de 1-serie Cabrio. Dat zou zowel de vormgeving (een relatief dikke

Voor BMW geen stalen klapdak. Althans niet voor de 1-serie Cabrio. Dat zou zowel de vormgeving (een relatief dikke achtersteven) als het gewicht niet ten goede komen voor de kleinste cabrio uit de stal. De oplossing: een canvas dak.

Voor BMW geen stalen klapdak. Althans niet voor de 1-serie Cabrio. Dat zou zowel de vormgeving (een relatief dikke achtersteven) als het gewicht niet ten goede komen voor de kleinste cabrio uit de sta
BMW 120iA Cabriolet

De kap opent of sluit geheel automatisch met een druk op de knop in exact 22 seconden. Wie echt wil opvallen, beweegt het dak natuurlijk rijdend. En dat kan tot een snelheid van 40 km/u. Handig als je onderweg een stortbui op je geopende dak krijgt. Dan hoef je niet de vluchtstrook of een parkeerplek op te zoeken, maar kun je gewoon even snelheid minderen en de kap bewegen. Overigens lukt dat natuurlijk niet op de snelweg. Je medeweggebruikers zullen het niet waarderen als je de snelheid tot 40 km/u laat zakken. Beweeg je tijdens het openen of sluiten van de kap je rechtervoet iets te ver naar beneden dan stopt de automatiek onherroepelijk en heb je waarschijnlijk binnen de kortste keren de gehele constructie achter je op de straat liggen. Al zal BMW wel een ‘kleine’ veiligheidsmarge hebben ingebouwd.

 

Briesje

 

De bestuurder van de 1-serie Cabrio heeft weinig reden tot klagen. Wat betreft ergonomie hebben de heren uit München het keurig voor mekaar. Je zit op prima stoelen met uitstekende zijdelingse steun. Maar goed, ons testexemplaar was dan wel voorzien van sportstoelen en ook nog eens met leer bekleed. Een meerprijs van een kleine drie mille. Verder kijk je uit op een duidelijk instrumentarium met twee grote klokken voor snelheid en toerental. Onderin de toerenteller zit de verbruiksmeter, die graag naar rechts uitslaat. Voor de leek onder ons: dat betekent dus een kolk in de tank. Al moet gezegd dat gemiddeld genomen het testverbruik van 1 op 11,4 niet overdreven hoog ligt. Overigens claimt BMW een brandstofverbruik van 1 op 14,7. Helaas, dat redden we echt niet. Zeker niet als je voortdurend open rijdt en graag vooruit wil in het verkeer. Met het dak geopend, de vier portierruiten en het windscherm omhoog kun je ook op hoge snelheid genieten van de buitenlucht, zonder dat er ook maar één haartje op je hoofd van plek verandert. Sterker nog, wie louter het windscherm heeft opgeklapt en met één druk op de knop alle vier de zijruiten laat zakken, heeft eveneens nauwelijks ‘last’ van rijwind en ondervindt slechts een klein, maar fijn briesje over zijn of haar lijf. Aan bagage

kun je met het dak open zo’n 260 liter kwijt. Bij regen of ander

guur weer, dus met de kap erop, bedraagtde bagagecapaciteit

maximaal 305 liter.

 

Ga voor de handbak

 

BMW biedt een uitgebreid motorenpallet in de 1-serie Cabrio. Het gamma begint met de 118i, die over een 143 pk sterke 2,0-liter viercilinder motor beschikt. Wij reden met de 120i, eveneens met de 2.0 in het vooronder, maar dan goed voor 170 pk. Het maximum koppel van 210 Nm piekt bij 4.250 tpm. Standaard is een handgeschakelde zesbak, maar de testauto was voorzien van een zestraps automaat. Tja, als we dan toch mogen kiezen, zouden we voor de handbak gaan. Ben je ten eerste sneller weg bij een stoplicht én het maakt de Cabrio ook net wat sportiever. De automaat is namelijk niet een van de snelste in zijn soort. Na het passeren van een drempel, lijkt ie even in te houden voor we reactie krijgen. Maar goed, aan de andere kant: in ons file-land biedt de automaat daarentegen wel dé uitkomst. De sprint naar de 100 km/u duurt in de 120iA exact 9 seconden en bij 218 km/u houdt ie het voor gezien. Wie flink in de toeren doortrekt, merkt dat het vermogen langzaam afzwakt. Eerder opschakelen dus, eventueel met een tik tegen de pook. Overigens kun je ook prima met je voet schakelen. Door het gas iets te lichten, schakelt de automaat keurig over.

Na de 120i komt bij BMW pas het ‘echte werk’. Inderdaad, de zescilinders. Voor de cabrio is keuze uit de 125i met 218 pk of de 306 pk sterke 135i met de appetijtelijke twinturbo zes-in-lijn. Wie meer kilometers maakt, kan opteren voor een dieselkrachtbron. En wel de 120d met 177 pk en 350 Nm aan koppel.

De 1-serie Cabrio is er vanaf 34.800 euro. Let wel, zonder airco en met stalen wielen. Voor de zescilinders behoort een airconditioning echter wel tot de standaarduitrusting. Ja, je moet keuzes maken als fabrikant zijnde om de instapprijs zo laag mogelijk te houden. Ons testexemplaar beschikt over het High Executive pakket en dat doet de prijs in hoog tempo stijgen. Uniek is ook het bekledingsmateriaal van het meubilair binnenin. Het reflecteert volgens de fabrikant de zonnestralen waardoor de stoelen onder invloed van de zon minder snel zouden opwarmen. Het is maar dat je het weet!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.