De looks van deze Seat Ibiza zullen geen verbazing meer opwekken. Met de verjongingskuur in 2006 heeft Seat onder meer de bumperpartij een sportiever snit meegegeven en samen met de in kleur gespoten spiegels en handgrepen staat dat ‘m nog erg goed. Het doet zelfs denken aan de snelle FR versie en sprankelt toch wat emoción uit, maar een blik in het interieur spreekt dat tegen. Geen sportstoelen of lederen afwerking op stuurwiel en pook, maar gewoon een standaard uitgevoerd geheel. Het dashboard is opgetrokken uit donker hard kunststof, maar steekt verder goed in elkaar. Enig dissonant is wel de te lage plaatsing van de klimaatregeling, achter de versnellingspook. De stoelen zitten prettig en bieden voldoende ondersteuning voor de ledematen. Wie diesel rijdt zit immers de nodige uurtjes achter het stuur.
De huidige generatie heeft wel zijn laatste uurtjes geslagen; zijn opvolger staat al te trappelen van ongeduld. Dat betekent niet dat deze rijimpressie aan waarde verliest, want de Ibiza die we rijden is de Ecomotive uitvoering. Seat heeft – net als Volkswagen de Polo een BlueMotion behandeling geeft – de Ibiza Ecomotive geoptimaliseerd voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Naast het embleem achterop kun je dat uiterlijk herkennen aan de ‘verantwoorde’ banden met gesloten wieldoppen. Met 14 inch maatje 165-rubber, opgepompt tot 2.9 bar, is Seat zuinig geweest, maar dat heeft nou eenmaal een gunstige invloed op de rolweerstand en aerodynamica. Gewicht is misschien nog wel van grotere invloed op het brandstofverbruik. Seat is er in geslaagd de Ibiza 22 kg te doen afslanken. Alle beetjes helpen! Onderhuids zijn er nog meer wijzigingen te bespeuren. Zo heeft de in basis al zuinige 1.4 TDI een nieuw motormanagement meegekregen en ook werd de vijfversnellingsbak van langere overbrengingen voorzien. Al met al daalde het gemiddelde dieselverbruik van 4.6l naar 3.8l/100km, zo'n 1 op 26,3.
Met de 80 pk en een forse 195 Nm aan koppel die de driecilinder turbodieselmotor weet te genereren is het niet afzien. Wel vereist de Ecomotive een iets aangepaste rijstijl, als gevolg van die langere versnellingen. Vijftig in de 4e versnelling of 80 in de 5e versnelling resulteert in een sonore brom van de dieselmotor. Een rotonde in 3 behoort ook niet tot de mogelijkheden. Als je daar rekening mee houdt – je moet gek genoeg dus iets later opschakelen, rond 2400 toeren – tokkel je lekker met het verkeer mee en weet de Ibiza prima te presteren. Bochtenwerk deert deze Ibiza ook niet, ondanks het smallere rubber blijft de Spanjaard goed op koers en voelt allerminst onzeker aan. Op hogere snelheden biedt de lange 5e versnelling gewoon uitkomst; daar zit nog voldoende fut in. Wees er wel op bedacht dat deze driecilinder niet uitblinkt in loopcultuur en geluidsproductie. Getril, gebrom en getokkel moet je wel - zeker bij accelereren - op de koop toe nemen...
Deze witte Spanjaard pretendeert een schoon geweten te hebben. Met een roetfilter en een laag verbruik kom je dan wel een end. Ons testverbruik bleef ‘steken’ op 1 op 22.5, omgerekend 4.4/100km. Ondanks dat dat niet de fabriekswaarde benadert is het een heel net verbruik, gezien we niet structureel zo zuinig mogelijk hebben gereden. Dat is immers een tak van sport die niet iedereen er dagelijks op nahoudt. Absoluut gezien dus een goede prestatie, maar wetende dat bijvoorbeeld de Passat BlueMotion eenvoudig 1 op 20 haalt, lijkt het er op dat gunstiger dan 1 op 20 rijden tegenwoordig nog geen eenvoudige opgave is. Wellicht dat met een extra zuinige rijstijl nog betere verbruikcijfers te realiseren zijn. Houd overigens wel de brandstofmeter in de gaten. Bij een volle tank wijst de meternaald juist naar links, wat normaliter een lege tank inhoudt. Un pocito stupido.
Ondanks zijn Candywitte lak, eco-banden en spaarzame driecilinder heeft Seat de Ibiza Ecomotive niet in een crisis-uitvoering gehesen. Naast een batterij airbags worden de portieren gewoon met de afstandsbediening in de sleutel ontgrendeld, hebben we stuurbekrachtiging – die de Ibiza nu wel erg licht laat sturen, en voor de warmere dagen trakteert Seat ons op airco of elektrisch bedienbare ramen. Radio/cd-speler is eveneens standaard. Last but not least wordt ook cruise control meegeleverd. De enig leverbare optie is die van 5 portieren, in ruil voor 525 euro.
Dat bedrag wordt dan bij 16.695 euro opgeteld, de aanschafprijs voor deze Eco-Seat. Een nette prijs, mede gerealiseerd dankzij zijn standaard roetfilter (geen roettax) en energielabel A, wat een BPM-korting van 1400 euro rechtvaardigt. Voor dit bedrag rijd je een complete spaarzame compact, die met een iets aangepaste rijstijl tot aansprekende prestaties in staat is, zeker ook als het gaat om het brandstofverbruik. Wie echt op de nieuwe Ibiza wilt wachten komt nog even bedrogen uit, daar is nog geen Ecomotive-versie van bekend en tevens is dan de verwachting dat het prijskaartje iets hoger zal zijn.
Schrijf een review