Peugeot is trots op het gewijzigde interieur van de SW met een maximaal aantal van zeven zitplaatsen. En dat op zeven afzonderlijke stoelen! Maar goed, standaard is het allemaal niet. Ten eerste dien je minimaal voor het XS-uitrustingniveau te kiezen. De twee versies daaronder (XR en X-line) beschikken namelijk gewoon over een in delen neerklapbare achterbank. Wie dan vervolgens zijn nieuwe aanwinst in de showroom komt ophalen, mist affabriek de twee extra stoelen. De Nederlandse importeur brengt deze exemplaren namelijk via de accessoirehandel aan de man of vrouw. Dat drukt de aanschafprijs enigszins. Voor de liefhebber: beide stoelen vergen een extra investering van 600 euro. Kun je wel mooi met de hele familie op pad! Al zullen de passagiers helemaal achterin deze zet niet waarderen. De bewegingsvrijheid is beperkt. En met alle zeven de stoelen in gebruik geldt dat ook voor de bagageruimte. Voor de kleine zelfstandige zonder personeel, maar mét (groot) gezin vormt de 308 SW echter een uitkomst. In het weekend kun je met z’n allen op pad en doordeweeks neem je alle vijf de stoelen uit en beschik je over een heuse verhuiswagen met een bagagecapaciteit van liefst 1.388 liter. En wie voor het zicht naar achteren genoegen neemt met louter de buitenspiegels, dus het achtercompartiment tot het dak benut, kan maximaal 2.149 liter kwijt.
Panoramadak
Vanaf het XS-uitrustingniveau is eveneens een glazen panoramadak standaard. Ten opzichte van zijn voorganger is de doorkijk weer iets vergroot. Zelfs de personen helemaal achterin kunnen voortaan hun claustrofobische gevoelens enigszins onder controle houden. Het glazen dak reikt namelijk tot voorbij de tweede rij stoelen. Wie niet gecharmeerd is van de lichtinval en het zonlicht niet kan verdragen, sluit gewoon de hemelbekleding. Al heeft Peugeot voldoende aandacht besteed aan de coating op het glas om de invloed van de zon zoveel mogelijk te beperken. Het interieur ziet er verder keurig verzorgd uit, maar dat was al een bekend gegeven van de 308. Wel moet je enigszins uit je stoel komen om de toetsen op de middenconsole te bedienen. Verder is de bestuurdersstoel en het stuurwiel mooi op elkaar af te stemmen om een ideale zitpositie te bewerkstelligen. De besturing in de SW verdient een pluim. Je kunt de koets nauwkeurig van bocht naar bocht dirigeren. Nimmer ondervinden we een kunstmatig gevoel in de elektrohydraulische stuurbekrachtiging.
Turbo
Het motorenaanbod komt uiteraard overeen met dat van de 308 Berline. Dat betekent dus een instapper met 1.4 VTi, goed voor 95 pk, en daarboven een 1.6 VTi met 120 pk. Wij reden echter met de THP-motor in het vooronder, in ons geval de 150 pk uitvoering. In combinatie met deze krachtbron laat de 308 SW een uiterst positieve indruk achter. Versnellen gaat met groot gemak dankzij het pittige karakter van de 1.6. Al bij 1.400 tpm komt het maximaal koppel van 240 Nm vrij. Inhalen verloopt dus zonder slag of stoot én in negen van de tien gevallen hoef je niet eens terug te schakelen. De acceleratie van nul naar honderd werkt ie in 9,3 seconden af en de topsnelheid bedraagt 209 km/u. Wie zich echt wil onderscheiden, bestelt de SW in Féline-uitvoering. Diezelfde 1.6 THP-motor levert dan geen 150, maar 175 pk. Voor de zakelijke markt biedt Peugeot een 1.6 en 2.0 HDiF. Onze keuze zou niet snel op de 1.6 vallen. Ondanks eenzelfde koppel van 240 Nm (260 Nm overboost) als in de THP-versie, komt ie qua vermogen (110 pk) gewoon tekort, zeker als je het wagengewicht van 1.471 kilogram in ogenschouw neemt. We vrezen dan ook dat de 1.4 benzinemotor hetzelfde lot beschoren is. De 1.6 HDiF brengt de SW in ruim 12 tellen naar de 100 km/u en weet uiteindelijk een topsnelheid van 185 km/u te bereiken.
Peugeot zet de 308 SW vanaf 20.250 euro op de markt. In dat geval staat er een 1.4 VTi XR bij je op de stoep. Wie het glazen dak en de afzonderlijke stoelen wil, komt automatisch bij de 1.6 VTi terecht die in XS-trim 24.150 euro moet kosten. Dieselen kan vanaf 25.550 euro in de 1.6 HDiF X-line. Om de komst van de 308 SW te vieren heeft de Nederlandse importeur een introductiepakket samengesteld, de XS Première voor de 1.6 VTi of de 1.6 HDiF. Betaal duizend euro extra en je ontvangt onder meer parkeersensoren voor en achter, stootstrips in carrosseriekleur, climate controle en 16-inch lichtmetalen wielen. Een voordeel van 750 euro.
Schrijf een review