Honda Accord gaat met de tijd mee

Honda gooit het met de nieuwe Accord over een andere boeg. Zeker de Tourer profiteert van de nieuwe zienswijze van de

Honda gooit het met de nieuwe Accord over een andere boeg. Zeker de Tourer profiteert van de nieuwe zienswijze van de fabrikant. Wat is het geval? De vormgeving heeft de voorkeur gekregen boven het praktisch nut.

Het is natuurlijk niet zo dat je de nieuweling niet meer als een Honda herkent, want het zijn juist de details die het verschil maken. Zo is de carrosserie vooral in de breedte uitgedijd, met acht centimeter om precies te zijn. Dit, in combinatie met de lagere daklijn zorgt voor een gespierder aangezicht. En profil gaat zoals gezegd vooral de Tourer er qua vormgeving stappen op vooruit. Geen rechte lijnen meer voor het achtercompartiment maar een vloeiende daklijn. De Accord schaart zich zodoende veel meer bij de groep der lifestyle-stations, dan bij de heuse pakezels. En dat vermoeden klopt als een bus als we de spec’s erbij nemen. Sowieso een uitstervend ras, die bagagereuzen. Leuk en aardig die bredere koets, maar hoe je het ook wendt of keert, meer plaatwerk resulteert in negen van de tien gevallen in een gewichtstoename. En jawel hoor, ook de Accord lijdt onder deze expansiedrift. De sedan weegt voortaan zestig kilogram meer en de Tourer brengt twintig kilo’s extra op de schaal.

Elektronische assistentie

Honda strooit in de Accord met talloze afkortingen voor haar technische voorzieningen, waar zelfs de ‘Dikke Van Dale’ van onder de indruk raakt. We noemen ASP, ACC, LKAS en CBMS. En gaan vrolijk verder met VSA, TSA en EPS. Genoeg? Oké, dan zullen we proberen opheldering te verschaffen. Het Advanced Safety Pakket behelst voorzieningen als het Lane Keeping Assist System, die met hulp van een camera de ‘ideale’ positie op de rijbaan in de gaten houdt. Wijk je daarvan af, ondervind je tegendruk in het stuur, zodat je vanzelf weer terugkeert naar de juiste plek op de weg. Goed om te weten: het systeem werkt vanaf een snelheid van 72 tot 180 km/u en het is zaak je handen aan het stuur te houden. Het is bovendien geen automatische piloot. Wie het ACC (actieve cruise control) heeft uitgeschakeld komt bij onvoldoende afstand tot zijn voorganger vanzelf in aanraking met het CMBS, het Collision Mitigation Brake System. Deze techniek biedt assistentie, mocht het mis dreigen te gaan, om de klap te voorkomen of in ieder geval te verzachten door de gordels alvast aan te spannen en de remmen in aanvalshouding te plaatsen. VSA is Honda’s eigen benaming voor ESP en TSA is het zogeheten Trailer Stability Assist.

Weinig spektakel

Goed, tijd om de sleutel om te draaien. En wel in de 2.4 i-VTEC met 201 pk. Geen zescilinder, maar gewoon een viercilinder. Na de eerste meters merken we eigenlijk niet dat we met een relatief hoog vermogen op pad zijn. Verantwoordelijk daarvoor is in eerste instantie het gewicht van bijna 1.600 kilogram. Geen kleine jongen, die Accord. Hij trekt wel lekker door, maar echt spannend wordt het nooit. Het versnellen verloopt namelijk in een vrij lineaire lijn. De puf is er bij zo’n 7.500 tpm pas uit. Dat dan weer wel. Maar toch laat Honda voor ons gevoel nog ruimte over voor een echt spectaculaire uitvoering. Met het korte pookje gaat schakelen als vanzelf. Accelereren naar de 100 km/u duurt 8,1 seconden en als het meezit kun je een topsnelheid van 227 km/u behalen. Iets minder tevreden zijn we over de stuurbekrachtiging, die vooral in de middenstand te weinig gevoel biedt en wel erg kunstmatig zijn werkzaamheden verricht. Behalve de 2.4 kunnen de Japanners ook een 156 pk sterke 2,0 liter i-VTEC leveren, alsmede een diesel. En deze oliestoker is helemaal nieuw ontwikkeld. De 2.2 i-DTEC meet een inhoud van 2,2 liter, levert 150 pk en een koppel van 350 Nm. Uiteraard dé keuze voor menig zakelijke rijder, die wellicht meer vermogen prefereert, maar na een blokje om met de diesel al snel tot de conclusie komt dat deze krachtbron prima voldoet. Desalniettemin is Honda wel bezig met een meer potente versie van de zelfontbrander, als antwoord op de koppelpakhuizen uit Europa. Nul naar honderd neemt 9,7 tellen in beslag en de top ligt op 212 km/u. Het kenmerkende dieselgeluid wordt nimmer storend en blijft keurig op de achtergrond.

De nieuwe Accord sedan verlaat voor 30.900 euro de showroom. Met 2.0 i-VTEC in het vooronder. Diezelfde krachtbron in de Tourer vergt een investering van minimaal 32.500 euro. Vanaf 7 juni staat de sedan bij de dealer. De Tourer laat nog op zich wachten tot begin september.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Honda Accord gaat met de tijd mee
Ben met de honda met caravan naar italie en spanje gereden met erachter een caravan hobby 440 zijn naar spanje gereden met zeer warme.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Dit is mijn tweede Accord na de 2.2 iCTDI. Was over de eerste overtuigd tevreden. De Accord DTEC is in alle opzichten toch nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik ben ervan overtuigd dat Honda qua betrouwbaarheid op dit moment boven aan staat. Ja, zelfs boven Toyota. Over uiterlijk valt niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
2e Accord, niet voor niets. Geen piepjes of kraakjes. Geen last van koud/nat weer. Heerlijke lederen bekelding en geweldig navigatiesysteem. Electrische achterklap is geweldig. Het moet me van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
fijne auto, stuurt en rijdt perfect. 2.0 liter motor onderin de toeren aan de makke kant maar boven de 4000 toeren fantapastisch. toerenbegrenzer nokt hard.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Dit is een geweldige auto, en ik begrijp niet waarom deze auto zo ondergewaardeerd is. Hij rijdt fantastisch. Het enige nadeel aan deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
ik rij nu ongeveer een jaar in de nieuwe tourer en vind dit een fantastische reiswagen,de motor is stil en krachtig en in mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Fantastische auto die naar mijn mening beter is dan de Audi A4 en BM3 series. Gaat nooit kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Na verschillende europese merken gereden te hebben ( Audi, VW, Opel) de stap gewaagd om een Accord aan te schaffen. 2.0 sport uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Mijn Audi A6 TDI combi had weer eens problemen, en er was even niets anders voorhanden dan de vcolgens nederlandse journalisten niet met een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Bijzonder goede auto met fijne rijeigenschappen. Prachtige motor en ook nog een prima verbruik. Exclusief doordat je deze auto niet te veel op de weg ziet. Rijden gaat.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ronduit een heerlijke auto van zeer hoge kwaliteit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik heb onlangs de Accord Elegance 2.0 i Automaat aangeschaft. De wagen rijdt geweldig heel erg stil en ligt goed op de weg. Deze uitvoering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik heb deze auto sinds enkele weken in mijn bezit (2de hands). Ik heb in allerlei auto's proefritten gemaakt Audi's, BMW's en deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
goede wagen , maar blauwe rook bij koud starten alleen ? soms inhouden rond de 2000rmp. voor de rest ,,, goede wagen ps,.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik heb nu mijn 4e honda-accord. Met de vorige exemplaren heb ik probleemloos tussen de 130.000 km en de 245.000 km gereden. Fantastisch rijden.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
na 4x V-70 en 1x 325i nu een HONDA 2,4 exec Tourer; dit is werkelijk een feest. elke keer kijkt ik met verbazing naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Heerlijke auto, elke dag een feest om in te rijden. De 2.2 diesel in Executive uitvoering is supercompleet en fraai om te zien. Om een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Vanaf 1984 250.000 km met een rechtsgestuurde Accord 1.8EXR, vanaf 1988 tot 1992 een Accord 2.0EX LPG 180.000 km, 't begint saai te worden van.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
dit is de eerste auto die me volledige voldoening geschonken heeft. Heb er 76.000 km mee gedaan en alles is werkelijk in nieuwe staat. Het.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik heb deze auto pas een paar dagen, dus ben ik bevooroordeeld :-) Interieur - Ongelooflijk mooie afwerking en kleurcombinatie (volcano gray en donkere lederen bekleding) - Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Wat een klassebak en goeie uitsraling met 16 inch lm velgen. Strak in de bochten, genoeg power om mee te komen met de hogere klasses.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Tsja, Aziaten kunnen natuurlijk nooit zulke goede auto's maken als de Duitse bombasten. Als het al voorkomt dat een Aziaat (de mijne 15 jaar oude.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
honda is veel te veel ondergewardeerd,de meeste mensen denken alleen maar dat europese autos de beste kwaliteit hebben maar dat is allang achterhaald japanse autos.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
geweldig rijdersauto. Ideaal voor veel rijden + gezin (rijd auto zakelijk + prive). Veel trekkracht in diesel (ben een Volvo 850 T5 gewend).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Ik rij in een accord 2.0i uit 1993(!) en wordt regelmatig uitgelachen dat ik zo'n oude barrel rijdt. Maar ik lach wanneer deze mannen in.. Lees volledige review.
Honda Accord gaat met de tijd mee
Begin 2008 kreeg ik tijdelijk een accord 2.2cdti sport tourer, als vervang auto. Ik heb met deze Honda in 2 maanden 20.000 km gereden,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
Bij regen of na een wasbeurt gaat alarm,deur indicator, binnenverlichtig en soms de clignoteur spontaan knipperen, soms een soms allebijde. Na enkele dagen houdt het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Honda Accord gaat met de tijd mee
doet het altijd snel en sportief.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5