Bij de eerste aanblik kleurt ons elegant maar vertrouwd Scandinavisch design tegemoet. De zilvergrijze lakkleur oogt elegant en blijkt - niet onverwacht - een veelgekozen tint. De veelgeprezen brede schouders benadrukken bij de nieuwe V70 nog eens extra zijn postuur. Het 17 inch Meissa lichtmetaal oogt smaakvol. Herkenbaar zijn verder de hooggeplaatste achterlichten – nu voorzien van LED-verlichting. Met gepaste trots prijkt ook groot de merknaam op de achterzijde. De reacties op 'de indeling van de achterklep blijken te variëren van 'zeer strak! tot ‘niet mijn smaak’. Naarmate wij langer een blik werpen vinden we het resultaat gewoon geslaagd en sluiten we ons aan bij het eerste kamp. De voorzijde is niet helemaal nieuw voor ons, want de grote sedanbroer S80 kreeg een soortgelijke snoet mee, maar ook de S40 en V50 kunnen sinds de facelift rekenen op het nieuwe familiegezicht. Het heeft allemaal te maken met de nieuwe designpen die de designers uit Zweden hanteren. Dynamisch lijnenspel is de laatste jaren een opkomende trend, en omdat Volvo’s veelal wat klassieker gelijnd waren is deze ommezwaai niet per defenitie succesvol. Toch is de invulling die Volvo heeft gegeven een juiste; het Zweeds design in een moderne jas werkt eigenlijk alleen als voordeel; meer liefhebbers kiezen voor Volvo! De nieuwe V70 en XC70 maken al aardig wat (snel)wegen onveilig.
Opgeruimd staat netjes
In het interieur geurt ons Cranberry lederen bekleding tegemoet, wat fraai contrasteert met de antraciete en aluminium delen. Volvo houdt wel van bijzondere kleurencombinaties, want de aloude 740 was bijvoorbeeld met groen velours te verkrijgen en in de vorige generatie V70 R was ‘oranje’ een geliefde keuze. Een uitkomst voor kopers die weer op eens wat anders dan antraciet of beige leder willen plaatsnemen is, hoewel dat overigens geenzins een verkeerde keuze is. Net als het exterieur is ook het interieur uit nieuw Zweeds design opgetrokken, en dat doet overzichtelijk en modern aan. Het begint al bij het instrumentarium. Twee grote klokken met elk in het midden een digitaal display, that’s it. De massieve middenconsole van weleer maakt plaats voor een dun zwevend paneel, waar vanuit telefoon, radio-cd en klimaat centraal te regelen is. Het scherm voor het RTI navigatiesysteem – ook te bedienen via de afstandsbediening - schuift bovenaan het dashboard omhoog wanneer het ingeschakeld wordt. De positionering is goed te noemen en leidt de bestuurder minder af dan wanneer het lagergeplaatst is.
Ondanks het aantal knopjes dat we weten te tellen op deze Center Stack is de bediening logisch en eenvoudig te doorgronden. Volvo doet nog niet aan een centraal bedieningssysteem zoals iDrive of MMI, maar dat bleek tijdens de rit geen gemis. Voor het gemak en de veiligheid zijn belangrijke zaken als radio, navigatie en cruise control immers ook eenvoudig vanaf het degelijke stuur te bedienen. Nog een veiligheidsissue is de sleutelkaart. Het is praktisch – de ‘chipsleutel’ kan immers gewoon op zak blijven of in het hooggeplaatste ‘contactslot’ gestoken worden. Bij een eventuele aanrijding zullen de knieën dus niet met dit uitstekende onderdeel worden geconfronteerd. Op het gebied van veiligheid en crashdetectie heeft Volvo nog veel meer in petto, met onder andere radar cruise contol en dodehoekdetectie, maar dat was niet op onze demo gemonteerd. Een Volvo moet rollen, dus we drukken de startknop in en gaan op pad.
Vetrouwde vijfcilinder
De importeur weet ons te verblijden met de vijfcilinder diesel. Hoewel de vorige generatie uitsluitend vijfcilinders in het motorpalet had, is dat tegenwoordig geen vanzelfsprekendheid meer. Het gamma loopt van zuinige viercilinder tweeliters tot zelfs een drieliter zescilinder turbomotor met 295 pk. ‘Onze’ 2.4D is de middenmoot van het dieselpalet. Zeker geen straf, want met 163 pk en 340 Nm weet de alerte zestrapsautomaat adequaat de vaart er in te zetten. Velen zullen – net als ondergetekende – de vertrouwde vijfcilindersound als stoer en onoverwinnelijk ervaren. In de nieuwe generatie werkt de zelfontbrander nog geciviliseerder, en weet hij zijn taken met beschaving uit te voeren. Hier is het goed mee toeven! Op de Duitse Autobahn blijft de gang er in tot zo’n 210 km/u en ook in heuvelig gebied laat onze Zweed zich niet van de wijs brengen. Meer vermogen is stiekem altijd welkom, maar strikt niet noodzakelijk.
Een lichtgewicht is de V70 niet, dus verwacht geen superstrak sturende lichtvoetige bolide. Comfort voert de boventoon, maar overhellen blijft binnen de perken. Deze afstelling bleek in onze reis een aangename. Wie het Four-C systeem bestelt heeft de mogelijkheid om de afstelling van de dempers al rijdend te regelen,
om in iedere behoefte te voorzien.
Familiewapen
Bij een Familiy Estate zoals de V70 kunnen we het ruimte-aanbod en de familiegedachte natuurlijk niet onvermeld laten. De wielbasis is bij deze nieuweling zo’n zes centimeter toegenomen. Vier personen kunnen voldoende ruim en comfortabel plaatsnemen, maar van een échte zee aan ruimte kunnen we niet spreken. Voor kinderen heeft het team uit Zweden mogelijkheden te over. De achterbankzitting kan worden omgetoverd in een hogergeplaatste kinderzitting. Praktisch, en veiligheid voor alles! Video-beeldschermen in de hoofdsteunen zijn onderdeel van het optionele Rear Seat Entertainment. Een rij-vakantie zonder gemor, gegarandeerd! En dan hebben we het nog niet gehad over de mogelijkheden voor fietsenlift, bagageruimterek en bagagebox... Hoewel dat niet allemaal standaard is, wist Volvo ons onverwacht wel te verwennen met een elektrisch bedienbare achterklep. Dat zien we niet vaak standaard voorzien in deze klasse.
Volvo heeft de V70 er standaard niet bekaaid van af laten komen. Hoewel er heel wat mooi’s bij te bestellen is in bijvoorbeeld Mobility en Family-lines, wordt elke V70 afgeleverd met 16 inch lichtmetaal, stabiliteitscontrole, elektronische handrem, ISOfix, boordcomputer en een audiopakket. Ook – heel modern – is de AUX-aansluiting voor de MP3/iPodgeneratie. Ons exemplaar is de Momentum, en heeft naast de zaken waar de Kinetic mee is uitgerust - leder stuurwiel met audiobediening, mistlampen, automatische airco en cruise control – ook volledig lederen bekleding, inklapbare spiegels, een regensensor, 12V aansluiting voor de picknickmand en parkeersensoren achter zijn van de partij.
Een echte!
Met de nieuwe Volvo V70 weet Volvo zijn vertrouwde roots te combineren met veelgeliefd dynamiek en moderne styling. Het strakke koetswerk maakt de V70 slanker en sportiever, en het overzichtelijke interieur maakt de Zweed helemaal bij de tijd. De praktische bruikbaarheid is dankzij al dan niet optionele voorzieningen weer kenmerkend Volvo en op het gebied van reiscomfort weet de nieuwe V70 zich ook weer onoverwinnelijk te tonen. Kortom. hij doet zijn merknaam eer aan.
Schrijf een review