Als je vandaag de dag goedkoop wilt autorijden, kom je bijna als vanzelf bij de kleinere modellen van de Aziatisch merken terecht of bij de Fiat Panda of 600. Klein lijkt dus het devies, maar er is één uitzondering. Al voor minder dan tien euromille kun je ook een Dacia Logan kopen, een Roemeense sedan in de compacte middenklasse die met uitgebreide technische assistentie van Renault – eigenaar van Dacia – is ontwikkeld.
Met de Dacia Logan had Renault als doel om een ‘wereldauto’ op de markt te brengen die voor 5.000 euro (exclusief belastingen) kan worden aangeboden, die over robuuste, maar simpele techniek beschikt om de aanschaf- en onderhoudskosten laag te houden en die bruikbaar is in landen waar de wegen van mindere kwaliteit zijn. Een auto dus die vooral op z’n plaats is in landen Turkije, Iran, Rusland en Marokko.
Maar de Renault-ingenieurs hebben zo’n degelijk werk afgeleverd dat er ook tussen de West-Europeanen nog genoeg potentiële kopers zitten, zo verwacht Renault. Vandaar dat de Dacia Logan sinds eind vorig jaar ook in ons land te koop is. Aanvankelijk alleen met benzinemotoren van 1,4 en 1,6 liter, maar sinds kort ook met een 1,5 liter turbodieselmotor.
De Dacia Logan is een auto met weinig poespas. De carrosserie is vooral erg functioneel en zo vormgegeven dat de auto goedkoop te bouwen is. Dat zie je bijvoorbeeld aan de hoekige vorm van de plaatwerkdelen (dat perst makkelijker uit staal en is van nature steviger dan die modieuze rondingen), de wijze waarop de portieren aansluiten aan het dak en de voorspatborden en aan de scharnieren van de motorkap die in het zicht zitten. Mooi is niet bepaald de term die ons te binnen schiet bij het beschrijven van de Logan, maar het model zit wel redelijk netjes in elkaar.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de binnenkant: harde kunststoffen, een tamelijk simpele vormgeving, maar wel functioneel. Je ruikt wel dat de Dacia niet met de beste kunststoffen is uitgerust die er op de markt zijn, want er hangt met warm weer een doordringende lucht in de auto. Daar staat tegenover dat de Logan voldoende plaats biedt aan vier inzittenden en die mogen nog royaal bagage meenemen ook, want in het ‘kontje’ is 510 liter laadvolume aanwezig.
De grootste verrassing heeft de Dacia Logan in petto als je er mee gaat rijden. De eerste meters voelen al goed: een prettige besturing met veel gevoel, een motor die best behoorlijk presteert en mooi stil is en een aangename afstemming van het onderstel. Verwacht geen sportiviteit of raffinement, maar wel comfort en een soepele verwerking van oneffenheden in het wegdek.
De 1,5 liter dieselmotor is met 70 pk op papier geen krachtpatser, maar diesel-pk’s voelen doorgaans sterker aan omdat ze al bij veel lagere toerentallen worden geleverd. De machine uit de Logan maakt daarop geen uitzondering. Natuurlijk is een sprint van 0 naar 100 km/h in 15 tellen geen wereldtijd en een top van 158 is dat evenmin, maar het is voldoende voor een auto van dit kaliber. En de Logan maakt geen moment de indruk extra hard te moeten werken als je wat meer haast hebt.
Daarentegen is het verbruik van de Logan aangenaam laag. De opgegeven waarde van 1 op 21,3 hebben we niet gehaald – de opgegeven waarden zijn eigenlijk laboratoriumwaarden en nooit te halen – maar 1 op 18 is toch een mooie waarde voor een auto van dit formaat en met deze prestaties.
De Dacia Logan 1.5 dCi staat al vanaf 13.495 euro voor je deur. Maar dan heb je wel de Ambiance-versie waarin toch wel een paar zaken ontbreken die het leven aangenaam maken, zoals elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Vooral dat laatste is wel prettig omdat het stuur niet kan worden versteld. Wil je wat meer luxe dan is de Lauréate-versie van 14.195 euro aan te bevelen. Je mist in die auto eigenlijk alleen airco. Maar in de prijs zit wel altijd drie jaar garantie.
Schrijf een review