Toyota Prius is (g)een groentje

Al meer dan 10 jaar is de Toyota Prius een begrip als het om auto's gaat. Zeg dat je een 'Prius' rijdt en men weet dat dit een bijzonder staaltje hybridetechniek is. Nu de huidige belastingmaatregelen van de overheid deze auto voor zowel particulieren en zakelijke rijders verder interessant maken, rijst bij ons de vraag hoe de kansen van de Prius liggen. We reden met de Toyota Prius 10th Anniversary om dat uit te vinden.

De Toyota Prius die op dit moment te koop is, is er een van de tweede generatie. Al in 1997 verraste Toyota al de autowereld met hun eerste hybride. Een auto die volledig elektrisch kan rijden en zijn accu's weer zelf kan opladen, en bovendien heel zuinig is. Dat trekt de aandacht! Toch was de Prius toen – in 2000 verscheen hij op de markt – geen veel geziene gast op de weg in ons land. Zijn uiterlijk zat niet heel erg mee en bovendien werd de kostbare hybridetechniek nog niet door de overheid ‘beloond’ met stimulerende belastingmaatregelen. In 2004 debuteerde zijn opvolger, de Prius die nu op de weg rijdt en in 2006 nog eens minimaal werd opgefrist.

 

De rekensom

 

Niet alleen het 10-jarig jubileum zette de Prius opnieuw in de spotlights, ook de nieuwe belastingmaatregelen voor auto's laat de Prius opnieuw naar de voorgrond treden. De BPM-korting op hybrideauto's werd namelijk verhoogd, heel zuinige auto's betalen de helft minder wegenbelasting en zakelijke rijders hebben te maken met 14% bijtelling in plaats van de standaard 25%. Het brandstofverbruik van de Prius bedraagt volgens de fabriek 4,3 liter/100 km, zo'n 1 op 23,3. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 104 g/km en zit hij daarmee onder de grens van 110 g/km om in aanmerking te komen voor de lagere bijtelling of verlaagde wegenbelasting. Dankzij zijn energielabel A profiteert deze hybride-Japanner verder nog van 6400 euro BPM-korting, waardoor de vanafprijs uitkomt op een heel bereikbare 25.000 euro. Met 3500 genoteerde verkooporders in 2007 zien steeds meer particulieren de Prius wel zitten en ook stappen zakelijke rijders in, want een paar honderd euro per maand minder bijtelling is niet zomaar wat.

 

Aerodynamisch doordacht design

 

Terug naar onze donkerblauwe Japanner. Hoewel de Toyota Prius al lang geen onbekende meer is, staan we toch nog even stil bij zijn doordachte exterieurontwerp. Toyota diende daarbij rekening te houden met de wereldwijde behoeften. Een sedan is niet overal geliefd en ook de hatchback is niet overal even gewild. Het merk kwam dan ook met een gestroomlijnd ontwerp op de proppen die zich tussen deze twee carrosserievormen verschuilt. Heel conventioneel oogt het dus niet, - zie bijvoorbeeld de achterruit - maar dat heeft natuurlijk alles te maken met de stroomlijn van de auto, die tot in detail is geoptimaliseerd. Zo is ook het dak niet vlak, maar zit er een vouw in over de lengte. De velgen zijn van lichtmetaal, maar zijn wel bedekt met kunststof sierdeksels. Dat bleek net weer even lichter dan een complete siervelg. Ook is de motorkap en achterklep uit aluminium vervaardigd.

 

Hybrid Synergy Drive

 

Stroomlijn is een ding, een efficiënte aandrijflijn is net zo belangrijk. Onder de kap vinden we een 'gewone' 1.5 liter benzinemotor met 78 pk, met daarnaast een elektromotor. Gezamenlijk leveren ze 113 pk en dat blijkt voor deze 1275 kg wegende Prius verre van ondergemotoriseerd te zijn. De elektromotor levert namelijk veel trekkracht en dat zet zoden aan de dijk. Het starten vergt niet meer dan een druk op de knop, waarna het signaal ‘ready’ aangeeft dat er gereden kan worden. De brandstofmotor start in beginsel dan ook niet. Het Hybrid Synergy Drive regelt wie wanneer aan zet is en in welke mate. Is er weinig vermogensbehoefte, dan neemt de elektromotor geruisloos de taak volledig op zich, tot een snelheid van ongeveer 50 km/u. Wanneer je sneller gaat rijden of bij een stoplicht de gasvoet wat naar beneden duwt, springt de motor direct zonder slag of stoot aan en verleent de elektromotor assistentie. Overigens, voor wie dat wil kan met een druk op de knop voor korte tijd 'geforceerd' elektrisch rijden en bijvoorbeeld emissievrij en geruisloos boodschappen gaan doen. Tijdens het rijden hoeft er niet geschakeld te worden, want een elektronische continu variabele transmissie neemt die taak op zich. Wie met een gecontroleerde gasvoet rondrijdt, zult merken – zonder toerenteller - dat de motor maar weinig toeren draait. Wanneer je te enthousiast op het gas gaat stijgt het toerental aanzienlijk, en komt het DAF-jes tijdperk even in je op.

 

Remmen is geen zonde

 

Mocht er een stoplicht of file in het vizier komen en je remt af tot lage snelheid, dan zul je merken dat de benzinemotor ‘afgeslagen’ is. Die in- en uitschakeling tussen beide krachtbronnen blijft bij de bestuurder praktisch onopgemerkt. Het is dat je kunt horen of de benzinemotor loopt of niet, en de energiemonitor op het dashboard toont hoe de taken verdeeld zijn. Nog een efficiënte troefkaart is het regenereren van de remenergie. De remenergie die vrijkomt bij een remactie wordt via de elektromotor – die dan als dynamo fungeert - teruggevoerd naar de accu's – gepositioneerd boven de achteras - en kan later weer opnieuw ingezet worden om de elektromotor te voeden. De hoeveelheid energie die herwonnen is staat keurig vermeld op de energiemonitor. Voor degene die deze voorstelling teveel vindt afleiden kan het touch-screen display - dat ook voor klimaatregeling en radiobediening dient - ook gewoon uitschakelen.

 

En het verbruik is…

 

Wat levert deze efficiënte omgang van brandstof en energie nou op? In theorie kan de Prius genoegen nemen met 4.3l/100 km. Die 1 op 23 zul je zeer waarschijnlijk niet halen, gezien het feit dat deze verbruiksmeting - net als elke auto - in laboratiumsferen wordt verricht. Toch realiseerden wij een verbruik van ruim 1 op 18. Daarmee kom je met de 45 liter tank toch 800 kilometer ver. Dat de koek echt een keer op is bewees de Prius ook - een onoplettende collega verzuimde de digitale brandstofmeter te raadplegen en reed de tank tot de laatste drup leeg. Het snelwegtempo zakte gestaag en het accupakket bracht ons nog enkele minuten verder, maar dat bleek niet voldoende voor een dichtstbijzijnde benzinepomp. Een jerrycan verse peut bood uitkomst en de Prius was weer op de rit. Om een andere reden langs de kant van de weg komen te staan is overigens vrij klein en geen probleem, want Toyota geeft 8 jaar of 160.000 km garantie op alle hybride componenten en 3 jaar op de rest van de auto.

 

Luxe, comfort en ruimte

 

Die rit is overigens best plezierig. Niet alleen is de auto comfortabel geveerd en volgt hij – hoewel wat zijwindgevoelig – gehoorzaam zijn koers, ook het interieur is rijkelijk aangekleed met – in ons geval - antraciet leder met stoelverwarming. Het instapmodel, de ‘Comfort’ is al voorzien van climate control, velours bekleding, stabiliteitscontrole en radio/CD met stuurbediening. De ‘Tech’ voegt daar zaken als keyless go, een innovatief parkeersysteem, mistlampen en navigatie aan toe. De ‘Business’ voegt daar tenslotte nog een JBL geluidssysteem aan toe. Ons testexemplaar is een gelimiteerd jubileummodel en heeft verder nog lederen bekleding met speciale stiksels aan boord. Met knoppen op het stuur voor klimaatcontrole, boordcomputer, spraaksturing, en navigatie stelt de Prius je helemaal op je gemak.

Jammer is wel dat het iets vlakgeplaatste stuur alleen in hoogte verstelbaar is en dus niet axiaal. Daardoor is de zitpositie voor ondergetekende niet ideaal. Wanneer we even achterin plaatsnemen, springt de hoeveelheid beenruimte in het oog. De wielbasis is met 2.70 meter namelijk gelijk aan die van de Toyota Avensis en dat heeft dus zo zijn positieve uitwerking. De hoofdruimte is door de aflopende daklijn gemiddeld te noemen. Het bagageruim lijkt in eerste instantie geen balzaal te zijn. Er is echter sprake van een dubbele bodem, waardoor je in een handomdraai meer ruimte kan creëren. Met maximaal 408 liter heb je dan niet echt te klagen. De achterbank is eveneens in twee delen neerklapbaar.

 

Tot slot

 

Na een week gereden te hebben heeft de Prius zijn krachten aan ons kunnen laten zien. Zijn geraffineerde en efficiënte aandrijflijn overtuigt zeker, ook al is het praktijkverbruik niet zo zuinig als beloofd. Het aerodynamische ontwerp moet je aanspreken, maar is zeker geen domper. De donkerblauwe lakkleur staat 'm erg goed vinden wij. Ondanks alle complexe techniek is het ruimte-aanbod goed voor elkaar en waan je je in een modern interieur met een handzame functie-bediening. Met 25.000 euro is de Prius heel acceptabel geprijsd, en de koper wordt na aankoop nog eens verrast met zuinige aanslag op de maandelijkse kosten, met lagere bijtelling of gehalveerde wegenbelasting.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Toyota Prius is (g)een groentje
Ik kocht in oktober2012 mijn Prius Plug-in zakelijk, motivatie: fiscaal voordeel, ik vond het echt de lelijkste auto ooit gemaakt (nou ja, op de fiat "multivlaai"na dan en daar wil ik niemand mee beledigen.)
Prive rijdt ik een audi A6 allroad 2,7T, maar ik ben de Prius nu na dik 30.000 km echt gaan waarderen. Vanwege het lage verbruik (vergeleken met mn audi 1:8 gem) met de Prius op vakantie naar Kroatië geweest.
En ja mensen of je het geloven wil of niet, daar kan indruk maken met je plug-in, helemaal als je hem met verlengsnoer uit je hotel aan de stroom hangt.
Eigenlijk onzinnig om 16km electrisch te rijden per lading, want mn verbruik tijdens de vakantie was gemiddeld slechts zo'n 1 op 16,5 over 2900km totaal. Wel eerlijk om te zeggen dat er veel bergritten tussen zitten en echt de grenzen van prestaties zijn opgezocht. Op de autobaan tussen de 180 en 199 op de teller, verder gaat de teller overigens niet, begrenst denk ik.

Bij lange ritten direct snelweg is mn accu vaak nog vol en dat zou ik toch niet verwachten. (ga natuurlijk geen 85 rijden), een keuze knop zou het verbruik gunstig kunnen beinvloeden denk ik.
Mijn conclusies: 1. door de prius laat ik mijn prive "benzine sluper" vaker staan, waardoor ik per saldo een stuk minder benzine verstook voor het totaal kilometers dat ik rij.
2. mijn gemiddeld verbruik over de 30.000 km is ong. 1:24 en dat vind ik echt heel netjes (ik laad hem echt iedere nacht op)
3. wordt daarmee de fabrieksopgave van verbruik benaderd? Nee
4. als de actieradius naar 200km of meer gaat van vol-electrische auto's, dan hou ik me aanbevolen (
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Geen benzine verbruik als je binnen je eigen stad blijft (in de zomer althans)

Minpunten

EV-modus (puur electrisch rijden) niet mogelijk tijdens opwarm periode, zelfs als het 31graden is, wel raar.
Weinig bagageruimte
banden plakset ??
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik heb een plug in.
1:27 is voor mij niet haalbaar of ik moet echt de slechtste stukken eruit halen.
Vakantie Oostenrijk. Dakkoffer op het dak en met vrouw en 3 kids in de auto. De cruise control op 150. In Oostenrijk berg op berg af. In de vakantie niet opgeladen (wat ik normaal wel dagelijks doe op mijn werk en thuis). Gemiddels verbruik in de vakantie 1 op 28.
Woon werk verkeer haal ik met gemak 1:30 en dan ros ik met regelmaat een A4 of iets dergelijks bij de stoplichten eruit. Doe ik mijn best haal ik 1:40 (maar dan rij je idd erg rustig en behouden)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Comfortabel
Complete auto
Stil
Geen bijtelling
Veel positieve reacties na een tijdje

Minpunten

Geen trekhaak mogelijk
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik rij al lang Toyota's. De laatste was een Avensis wagon diesel uit 2005. Een fijne en ruime wagen. Ik ben overgestapt vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Altijd Opel gereden de laatste was een Zafira. Een proefrit gemaakt in de Prius en verkocht was ik. De stilte het comfort en natuurlijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Kan een Prius ook 2 electrische fietsen van 28 kg. per stuk op de trekhaak hebben?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik rij al jaren prius en het wordt alleen maar beter. Comfortabel, goede geluidinstall, lekker snel ( Duitsland autobaan max 194 km ) bij de verkeerslichten,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Wat een bak. Jaren verschillende lease auto's gereden en meestal na 1 jaar al de geachte "wanneer loopt het lease contract af". Renault Megane.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Sinds januari 2009 rijd ik in de Prius II. Een grote verandering, want voorheen reed ik C5, Passat, A4, en Saab 93. Allemaal leasewagens... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Wat een heerlijke auto, Hij is erg zuinig. De eerste auto met een automaat voor mij. Ik vind het model mooi, ziet er dynamisch uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
De Dynamic is een zeer goed uitgeruste auto. Kan heel snel accelereren. haalt gemakkelijk 180 Km/h (Autobahn, Duitsland) in powermode, nog niet het uiterste geprobeerd. Goede stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Lekkere rustig rijdende auto. Zelfs in koud winterweer en korte afstanden een werkelijk verbruik van 1:19. In de zomer is 1:23 echt haalbaar. Jammer van.. Lees volledige review.
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik vraag mij af of het normaal is dat de prius stationaair zo'n hoog teoerental nodig heeft?. Komt het daardoor dat de prius in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een zeer complete parelwitte prius. Ik ga hem prive rijden, maar uit milieu-oogpunt voor deze auto gekozen. Nu 4 lange maanden.. Lees volledige review.
Toyota Prius is (g)een groentje
een nieuwe auto voor deze tijd meer groen op de weg zuinig geen wegen belasting ik ga voor de prius.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de nieuwe Prius een snelle auto die heerlijk "smooth"rijdt. Echt ongelooflijk hoe stil de auto is en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
De Toyota Prius is een prachtige auto. Prima weggedrag en een plaatje om te zien. Zuinig maar als het moet ook lekker pittig. De.. Lees volledige review.
Toyota Prius is (g)een groentje
Bij 60.000 km de waterpomp al defect . kosten € 289,-... Lees volledige review.
Toyota Prius is (g)een groentje
De eerste betaalbare leasewagen waar ik na 1250 km ontspannen kon uitstappen. Nieuwe Prius is besteld nadat ik de auto na 150.000 km moest inleveren!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Was al enthousiast over mijn eerste prius, alhoewel ik de wegligging en zijwindgevoeligheid als minpunten beschouwde. Het nieuwe model dat ik vanaf begin augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Wat een heerlijke auto! Heb eerlijk gezegd voor deze auto gekozen vanwege de bijtelling, maar zou hem nu boven de meeste middenklassers verkiezen. Ik ben Europees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
afgelopen winter naar noord zweden op vakantie geweest. Tot 2 maal toe is de motor compleet uitgevallen. Daarna niet aan de praat gekrgen . Bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Verbruik valt tegen. Ik kom niet beter dan 1 op 15. Ik rij netjes, hou me aan de snelheden, maar als ik gewoon met het andere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Heb de business Edition als zakelijke auto. Een zeer complete auto met alle luxe die is er is. Mooi, helder navigatie systeem, de automaat is prima, een beetje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Een zeer stille, comfortabele en ruime auto. Tot nu toe (14000 km) geen enkel probleem gehad. Erg zuinig, hoewel de 4,3l/100km nauwelijks haalbaar is, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
ik ben ontzettend tevreden. De beste wagen die ik ooit had en daarbij dragen we toch een beetje bij om het milieu niet al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik heb een prius van de eerste generatie iets meer dan een jaar nu en ik moet voor een gaspedal censor €650 betalen. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Bijzonder stille en soepel rijdende auto. Verbruik is heel laag, opgegeven waarde makkelijk haalbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Rijd nu sinds sept 07 met de prius. Nu 60.000km mee gereden. Wat mij gelijk opviel waren de korte stoelzittingen, gebrek hoofdruimte achter vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik rijdt nu ruim 2 jaar in deze auto. 42000km op de teller. Bevalt mij prima. Ruime auto. Probleemloos. Snelle auto vooral als je plank.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Een ruime stille en prettig rijdende auto .Tip voor Bestuurders langer dan 185cm laat een stoelverlenger plaatsen .zelf ben ik 189cm lang en mijn kinderen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Ik rij mijn prius vanaf juni 2004. Nu ruim 80.000km. Hij past zich aan bij iedere rijstijl en stemming. Van rustig op de buiten weg tot (te).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Toyota Prius is (g)een groentje
Dag allemaal,ik rij namelijk met een toyota corolla en heb hem al een jaartje. Nu bieden ze mij een toyota prius aan voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5