Ogenschijnlijk hebben we hier te maken met een vertrouwd luxegezicht. Een kloeke Reflexzilver Passat 'Limousine' met 1.9 TDI dieselmotor staat op ons te wachten. Zijn glimmende grille doet een Highline-uitvoering vermoeden, en ook de chroomaccenten op de bumpers en flanken zet je al snel op het verkeerde spoor. Kenners hebben echter al de type-aanduiding gespot. Op de voor- en achterzijde prijkt de BlueMotion badge, een naam voor een innovatief recept aan brandstofbesparende maatregelen.
BlueMotion-recept
Het recept bestaat uit aanpassingen aan het onderstel, aërodynamica, de versnellingsbak, het motormanagement en banden. Om te beginnen staat deze Passat 15 mm dichter bij het asfalt, waarbij VW benadrukt dat het geen sportonderstel is. De chromen grille met eveneens in chroom afgewerkte lamellen is grotendeels gesloten. Slechts bovenaan kan er (koel)lucht naar binnen stromen. Niet te zien is ook de optimalisatie van de luchtstroom langs de bodem van de auto. Verder kennen de Continental-banden een lage rolweerstand, mede door de hogere bandenspanning.
Naast het verbeteren van de lucht- en rolweerstand werd er ook aan de techniek gesleuteld. De gemonteerde vijfversnellingsbak – een exemplaar met zes verzetten is niet beschikbaar - kent namelijk een langere derde, vierde en vijfde versnelling. Zodoende ligt het toerental bij constante snelheid wat lager, en tokkel je bijvoorbeeld met 2200 toeren bij het landelijk maximum. Dat heeft natuurlijk een gunstig effect op het brandstofverbruik. Je wordt ook geholpen door de schakelindicator in de boordcomputer, die aangeeft wanneer het tijd is om op- of terug te schakelen. In de praktijk kun je zonder problemen schakelen op ‘gehoor’, trouwens. Een andere softwarematige aanpassing bevindt zich in het motormanagement. Het stationair toerental is met 100 toeren verlaagd naar 730 toeren. Het zijn de kleine beetjes die het doen…
Rijplezier behouden
Hoewel sommige aanpassingen het ergste doen vermoeden voor het rijplezier, blijkt het recept helemaal geen straf en zijn er ook plussen te noteren. Alledaags rijden vergt eigenlijk geen aanpassing, komt niet gezapig over en ook worden oneffenheden niet nadrukkelijker doorgegeven. De dieselmotor geeft geen protest bij het rijden met overwegend lager toerental. Vanaf 1500 toeren - met een fluitende turbo op de achtergrond – neemt de trekkracht voelbaar toe. De 105 pk sterke 1.9 TDI levert namelijk 250 Nm, en dat zorgt nimmer voor een ondergemotoriseerd gevoel. Hoewel dit niet de stilste diesel ter aarde is, is de geluidsdemping goed voor elkaar en is het getokkel, gebrom en gegrom niet als zeer storend te ervaren.
De genoemde reeks (aërodynamische) aanpassingen hebben zo zijn positieve uitwerking op de prestaties. De strijd met de luchtweerstand wordt bij 193 km/u verloren en dat is 5 km/u later dan zijn standaard-broer. De 0 tot 100 sprint blijft ongewijzigd en bedraagt 12.1 seconden. Hoewel deze laatste feiten het vooral leuk doen aan de verdediging bij de borreltafel, maakt het wel duidelijk dat het BlueMotion recept wel degelijk ‘werkt’. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het verbruik, want daar is het allemaal om te doen. Hoe ‘groen’ is deze BlueMotion? Na een week rijden door weer en wind, stad, snelweg én file, komen we bij het aftanken op een gemiddeld gebruik van 1 op 19,8. Dat is zelfs iets gunstiger dan de fabriek opgeeft, en hierbij moeten we écht vermelden dat er niet op eieren is gereden maar gewoon de stroom hebben gevolgd. Fanatiekelingen kunnen dus wel iets beter schoren. Een zuinige ruime sedan met een energielabel A, het kan dus zonder problemen. Rijden naar een verre bestemming kent met de 70 liter aan dieselvoorraad voortaan vooral nog tussenstops voor lichaam en geest.
Geen kale bedoeling
Denk ook niet dat er op de uitrusting is beknibbeld om toe te geven aan het brandstofverbruik. Hoewel ons testmodel was verrijkt met het Executive-pakket bestaande uit onder andere radio/navigatie en parkeersensoren, is de Trendline BlueMotion af-fabriek allesbehalve ‘kaal’ te noemen. Voor 30.150 euro – de BlueMotion kent dankzij zijn A-label het recht op 1400 euro BPM korting geen meerprijs - beschik je namelijk over een veilige en comfortabele uitrusting. Zes airbags en ESP en mistlampen voor ontbreken niet en ook kun je – naast de boordcomputer - rekenen op elektrische raambediening voor, halfautomatische airconditioning en een geintegreerde radio/cd-speler met vier speakers. Prettig is ook het multifunctioneel lederen stuurwiel, en de middenarmsteun voor de ontspannen rit. Het getoonde 16 inch lichtmetaal is een optie, maar staat voor 795 euro schappelijk geprijsd in de optielijst.
Recapitulatie
Terug naar de Passat. Recapitulerend, wat krijg je terug voor het BlueMotion principe? Een Passat die zich zelfs iets chiquer toont dan de meeste andere uitvoeringen, een vertrouwd prettig comfortabel rijgedrag vertoont, van binnen de vertrouwde ruimte biedt voor de ledematen van elke passagier en bovenal een heel matige drinker is. Dat is de kracht van...BlueMotion. De belofte maakt het merk meer dan waar.
Schrijf een review