Hoewel compacte stationwagons wat minder populair zijn dan de grotere modellen, waren de verkopen van de eerste generatie Fabia Combi goed te noemen. Geen wonder dat we nu kunnen kennismaken met zijn opvolger. Wat ons betreft is dat geen slecht besluit, zeker gezien Renault nu ook de Clio als ‘Break’ aanbiedt en Peugeot met de 207 SW concurreert. Om (jonge) gezinnen en ander publiek warm te maken voor de Fabia Combi, moeten zijn uiterlijk,ruimteaanbod, prijs en praktische bruikbaarheid belangrijke pijlers zijn.
De Fabia Combi komt over als een frisse verschijning. Zijn sprekende voorzijde is als elke Fabia. De zwarte A-stijl is een verrassend element (bekend van de Mini en Suzuki Swift) en die kleurstelling loopt fraai in lijn met de andere raamstijlen en stootstrips op de flanken. De grijsblauwe lakkleur laat de carrosserielijn er goed uitspringen. Hoewel naar onze mening de vorige Fabia Combi iets harmonieuzer oogt – de nieuwe telg oogt vanuit bepaalde hoeken wat hoog en minder strak - mag de nieuwe telg er zeker zijn.
Niet onbelangrijk is namelijk het ruimteaanbod, en daar scoort deze Fabia. Met een bagageruimte van 480 tot 1460 liter kun je behoorlijk thuiskomen – of op vakantie gaan. De Combi biedt dan ook ongeveer 300 liter meer dan zijn hatchback-broer/zus. De aangename bewegingsvrijheid op de achterbank laat de passagiers comfortabel toeven. Niet alleen de ruimte is ook goed elkaar, er is ook duidelijk tot in detail gedacht aan het koperspubliek. Dankzij opbergbakjes, -vakjes en een dubbel dashboardkastje is rondslingerend grut echt verleden tijd. Twee Isofix-sluitingen voor kinderzitjes op de achterbank zijn niet alleen praktisch, maar ook veilig. Wanneer we plaats achter het stuur nemen en de gewenste zitpositie instellen, valt het ons op dat het stuur niet voldoende naar ons toe kan worden getrokken. Het zijn steeds de benen of armen die te ver zijn verwijderd van pedalen of stuur. Dit hangt wel af van je postuur en lengte, maar toch. Het dashboard oogt overzichtelijk en modern. Voor wat frivoliteit is het afgewerkt met aluminiumlook accenten op pook, ventilatieroosters, instrumentarium en deurpanelen. De afwerking is – met Volkswagen in de familie - netjes en verzorgd te noemen, en ook de gebruikte materialen stemmen ons vrolijk.
Blij verrast zijn we met het standaard ESP en bandenspanningcontrole op onze Tsjech. Ook de aanwezigheid van bijvoorbeeld een 12V voorziening in de bagageruimte of de AUX-aansluiting in de middentunnel bevestigen dat de Fabia helemaal bij de tijd is. Onze uitvoering is verder voorzien van mistlampen voor, halfautomatische airconditioning (climatic) en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Ook de portierruiten en de buitenspiegels zijn elektrisch te bedienen. Het aanwezige cruise control – zonder controlelampje – was een nuttige feature tijdens de snelwegritten en had een gunstige invloed op de verbruikscijfers in de boordcomputer. Nog een praktisch detail: de rolhoes laat zich met een kleine duw automatisch oprollen. Al met al heeft de Fabia alle praktische en moderne gemakken van vandaag voorhanden. Het 15 inch lichtmetaal is voor de Ambiente optioneel leverbaar.
Nog een voor velen praktische troef is de zestraps Tiptronic in ons testexemplaar, die tevens handmatig te schakelen is. Waar de concurrentie het met vier of vijf verzetten moet doen, monteert Skoda een zestraps automaat in de Fabia. Samen met de 105 pk sterke 1.6 liter benzinemotor moet dit een adequate en aangename 'Combi' zijn. Toch verdient de aandrijflijn een toelichting. De prestaties die worden neergezet zijn zonder meer goed te noemen. Met een top van 186 km/u en een 0-100 sprint in 11.8 seconden hoeft niemand zich te schamen, maar bij flinke acceleratie of hogere toerentallen laat de 1.6 zich toch wel horen en dat is een gemiste kans. Op snelwegtempo gaat het verzet echter vlot in zes en rijd je daardoor relatief laag in de toeren. Het verbruik schommelde in de testperiode rond een ruime 1 op 12. Naast de genoemde 1.6 – ook leverbaar met handgeschakelde vijfbak - kun je nog opteren voor de 86 pk sterke 1.4, de 1.4 TDI (- Greenline)of de bekende 1.9 TDI. De basismotorisering is de 1.2 12V met 70 pk.
Nu we toch aan het rijden zijn, valt ons verder het rijgedrag in positieve zin op. De Fabia laat zich gemakkelijk loodsen en heeft geen moeite met bochtig werk. Echt overhellen is er niet bij en ook een plaag verkeersdrempels – je ontkomt er niet aan - wordt zonder morren overwonnen. Hier doet de Fabia gewoon waar rijden voor bedoeld is. Comfortabel en veilig van A naar B.
Zoals we van een Skoda mogen verwachten is ook de Fabia Combi schappelijk geprijsd. De vanafprijs bedraagt net iets meer dan 13.000 euro voor de 1.2 Classic, maar wie het door ons gereden model (met Tiptronic) wilt rijden moet bijna 19.000 euro neertellen. Luxefanaten kunnen naast de Ambiente-trim kiezen voor de Elegance. Voor de sportievelingen staat de Sport klaar. Voor elk wat wils, maar in alle gevallen is de Fabia Combi een praktische, ruime en moderne (gezins)auto.
Schrijf een review