Bij een eerste aanblik op de achterzijde van de Clubman, borrelen er bij Mini-adepten ongetwijfeld herinneringen op aan de aloude Traveller. Deze carosserievariant kenmerkte zich eveneens door zijn verlengde koets en twee klapdeuren die toegang verschaffen tot de bagageruimte. De C-stijl is uitgevoerd in contrasterend matzilver en dat geeft nog eens een ‘flashy’ accent aan deze kekke donkerbruine Mini. Deze kleurstelling loopt door in de achterbumper en ook de buitenspiegels zijn daarin meegespoten. De voorzijde is ons bekend en komt overeen met de 'tweedeurs' Mini. Ons testmodel is uitgevoerd in de gewaagde lakkleur Hot Chocolate, exclusief leverbaar voor de Clubman. Hoewel zwart en zilvergrijze lakkleuren over het algemeen veruit het meest populair zijn, verrast Mini met eigenzinnige kleurstellingen. Het is iets dat Minirijders zeker waarderen, gezien het aantal orders die voor deze kleur genoteerd zijn. Over smaak valt te twisten, maar wij zijn overtuigd! Het 17 inch lichtmetaal oogt trouwens heel beschaafd. Naar wens is er volop keuze uit zowel chique als sportief ontworpen sets lichtmetaal.
Je kunt ‘m kort door de bocht beschouwen als de stationwagon-uitvoering, maar daar is het Mini niet om te doen. De Clubman moet je zien als een shooting brake. Vorm blijft wel voor functie gaan, dus reken niet op bergen laadruimte en een overvloed aan praktisch gemak. De met 24 centimeter nu bijna 4 meter lange carrosserie wordt aan de rechterkant onderbroken door een extra deur, die smal van snit is. Deze deur scharniert aan de linkerkant en wordt daarom gekscherend suicide door genoemd. Wie het rechtervoorportier opendoet en vervolgens de vergendeling van het extra deurtje loshaalt, waant zich via een ruime instap naar de 'lounge'. Zijn ruimere jas zien we hier onmiddelijk terugkomen. Achterin zitten roept uiteraard geen woonkamersferen op qua ruimte, maar écht afzien is er niet meer bij.
Het interieur straalt een prettige ambiance uit en is tot in details in te richten naareigen smaak. Het 'Lounge Hot Chocolate' leder met beige bies oogt stijlvol, en brengt samen met de ‘Cream White’ armsteunen en dashboarddelen leven in de brouwerij. Daar zorgt de interieurverlichting trouwens ook voor, want die is naar wens in diverse kleuren in de te stellen. Rood, oranje, blauw of paars, het kan allemaal. De oranje tint is de meest harmonische keuze, zeker omdat deze verlichting ook in de deuren aanwezig is. Het versterkt de sfeer in de avonduren. Voor de zonnige uurtjes biedt het elektrisch glazen schuif- en kanteldak uitkomst. De rechtopstaande voorruit doet tenslotte ietwat knus aan. Gezellig!
De typische mini-uitstraling in het interieur gaat verder. Het knoppencluster onderaan het dashboard en bij het dak doet denken aan cockpitswitches. De bediening werkt prima, maar de plaatsing is niet altijd even logisch en dat vergt als leek wel wat gewenning. Nog zo’n eye-catcher is de forse gecentraliseerde snelheidsmeter. In het land der trajectcontroles en flitspalen misschien geen overbodige luxe en eventueel aanwezige jonge passagiers achterin kunnen zo feilloos mama of papa in de smiezen houden. Het radiodisplay en -bediening is eveneens op die plaats verwerkt. De toerenteller prijkt voor je neus, achter het stuur. Daarin huist een ook klein display, bedoeld voor de boordcomputer of digitale tijds of snelheidsweergave. Ronde vormen zetten duidelijk boventoon in het interieurontwerp.
Hoewel het zo-even beschreven interieur vooral luxe en stijl uitstraalt, moeten we zijn sportieve inborst niet vergeten. De zitpositie is namelijk lekker laag en de sportstoelen geven dankzij de opstaande wangen optimale steun. Het sportstuur – naar wens voorzien van een houten rand - pakt lekker beet en voorziet de rijder van radio- en telefoonbediening onderweg.
De Mini staat bekend als een lekker rijdend scheurijzertje, en de Clubman doets niet aan dat beeld af. Het onderstel is dan ook lekker stug afgesteld en motiveert je tot een actieve rijstijl. Natuurlijk is die stugge afstelling niet altijd plezierig, maar het hoort bij de auto, je vergeeft het ‘m eenmaal onderweg. Het sturen doet denken aan dat van een kart, lekker direct en scherp. Met goed vastgegespte Maxi Cosi’s kan de hardwerkende mama zich dus zorgeloos door bochtige wegen banen en ook de verlate accountmanager IT kan met veel plezier rondscheuren. Nee, die extra lengte heeft geen keerzijde, zo blijkt. Onze Cooper Clubman beschikt over een 120 pk sterke 1,6 liter benzinemotor. Deze gecultiveerde krachtbron weet zich na zo’n 2500 toeren te gedragen als een adequaat presterende metgezel die je voldoende rijplezier kan bieden, maar lang niet alles uit deze rijdersauto haalt. Liefhebbers gaan natuurlijk voor de Cooper S-variant, die dankzij de toepassing van een turbo ruim 50 pk meer vermogen in huis heeft. Dat is rijbeleving ten top. Maar nogmaals, met de ongeblazen 1.6 is de koek pas bij 200 op, dat moet voldoende zijn. Vanuit stilstand bereik je binnen 10 seconden de 100, dus pit is er zeker wel. Het is puur het onderbuikgevoel dat parten speelt. De gedachte 'wat je niet gehad hebt kun je ook niet missen' gaat dit keer niet helemaal op.
Een relevante noviteit – die je misschien niet zou verwachten – is MINImalism. Achter deze bescheiden naam schuilt onder meer een start/stop systeem. Met de zesbak in z’n vrij en de koppeling los slaat de motor na enkele seconden af wanneer je stilstaat, te wachten voor een verkeerslicht. Op het moment dat je weer weg wilt rijden en de koppeling beroert, springt in een mum van tijd – de techniek kun je niet bijhouden – de motor weer aan en rijd je vrolijk verder. Een ander kenmerk is de schakelindicator, want tijdens het rijden word je geinformeerd over de meest efficiente versnelling. Wanneer je de remmen beroert wordt de vrijgekomen energie opgeslagen in de accu voor hergebruik. Dankzij de gemiddelde brandstofbesparing die hier mee gemoeid gaat kan de Mini rekenen op een gunstig energielabel B.
De Mini Clubman blijkt een verrijking voor het gamma. Zijn verlengde koetswerk heeft een positieve uitwerking op het ruimte-aanbod, hoewel je geen wonderen moet verwachten. Aan de rijbeleving wordt niets ingeboet. Zijn looks zijn er ook niet minder om. Sterker nog, de contrasternde matzilveren elementen, het extra deurtje aan de rechterzijde én twee exemplaren aan de achterzijde geven ‘m wat ons betreft nog een streepje voor. Dat heeft natuurlijk wel zijn prijs, want in vergelijking met de 'gewone' Mini is de meerprijs toch een smak geld.Voor degene die heel graag Mini wil rijden, net even wat meer ruimte nodig heeft of gewoon voor het model valt is de Clubman de ideale must have. Wel een prijzige overigens, want hoewel de Clubman leverbaar is vanaf 24.890 euro, stond ons verder aangeklede model voor 37.673 euro in de prijslijst.
Schrijf een review