Ford Transit, daar zit muziek in

Met alle luxe van een personenauto

Binnen de complete Transit-range van Ford neemt de Custom een vooraanstaande positie in. Ford haalt een frisse wind door het volledige Transit-programma. We trokken er op uit met een 170 pk diesel in de opvallende kleur Orange Glow, het werd een trip vol muziek.

Ford geeft de Transit Custom niet alleen een facelift, maar zorgt tevens voor een opwaardering van interieur en bechikbare technieken.
Ford Transit Custom Sport zijkant

Een trip letterlijk met een bus vol muziek. De complete laadruimte werd namelijk gevuld met de volledig uitrusting van een diskjockey voor een optreden van vijf Nederlandse zangers en zangeressen. Plaats van handelen een sfeervol kasteel op het Franse platteland waar tijdens de invallende schemer het voorterrein werd gevuld met Franse chansons, Nederlandse klassiekers en Engelstalige pop.

Historie

Ford heeft enkele jaren geleden alle modellen uit de eigen bestelreeks Transit gedoopt. Dus ook de meer compacte bestellers rijden rond met een Transit-vermelding. Deze Transit Custom is een volger in de directe lijn van de Transit-historie. Een bus die op heel veel plekken in de wereld dagelijks massa's ondernemers dient. De keuze bij de Transit is enorm. In dit geval gaat het om een L1H1, dat wil zeggen de kortste lengte en laagste hoogte.

Spoiler

Ford heeft er alles aan gedaan om dit exemplaar feestelijk aan te kleden. Er is gekozen voor de opvallende kleur Orange Glow die van de Transit een opvallende verschijning maakt. Daaraan voegt het merk een zogenaamde Sport styling kit toe. Die bestaat uit een spoiler onder de voorbumper, zijskirts en wielkastverbreders die allemaal in dezelfde kleur zijn gespoten. En om het geheel af te maken loopt er over de hele auto van voor tot achter een donkergrijze striping met witte biezen. Zwarte 18 inch lichtmetalen wielen eronder en Ford schotelt een uitermate aantrekkelijk plaatje voor waar menig bestelautoberijder het water van in de mond krijgt.

Opgefrist

Wie even goed naar de buitenkant kijkt, ziet ook de wijzigingen die Ford heeft doorgevoerd. Het front is volledig opgefrist. De trapeziumvormige grille is overgenomen van de personenauto's. Verder is het koplampontwerp aangescherpt wat resulteert in meer verfijnde, kleinere units. Ook het interieur is verder verfijnd en daarbij heeft Nederlander Amko Leenarts een belangrijke inbreng gehad. Ook hier zijn de parallellen met onder meer de nieuwe Fiesta duidelijk zichtbaar. Kijk maar naar het digitale scherm midden op het dashboard met daarop navigatie en audio. Ook de Sync spraakbesturing behoort tot de mogelijkheden. Want waarom zou een veel rijdende bestelwagenbestuurder met minder genoegen nemen. De tijd van de spartaanse busjes ligt inmiddels wel achter ons.

Bergruimte

De ontwerpers hebben zeer doordacht de inrichting geoptimaliseerd op het terrein van opbergruimtes. Bijna overal waar men kijkt zijn handige vakken aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan de portierbakken met bergruimte op meerdere niveaus. Maar ook in en op het dashboard wordt kwistig met de beschikbare ruimte omgesprongen. Verder is het fijn dat het dashboard niet overloopt van de bedieningsknoppen en dat zorgt net als bij de nieuwste personenauto's van Ford voor rust.

Afzonderlijke stoelen

In dit geval staan er twee afzonderlijke stoelen in de cabine die een voldoende ondersteuning aan de lenden bieden, maar een behoorlijk vlakke zitting kennen. Dat biedt voordelen bij veelvuldig in- en uitstappen, maar is op lange ritten in het nadeel. De opklapbare armleuning aan de bestuurdersstoel biedt extra comfort. Bovendien kan de stoel bij dit exemplaar volledig elektrisch worden versteld. Door de hoge zit is het uitzicht rondom uitstekend. Ook de dubbele spiegels zorgen voor een goed overzicht. In het volledige tussenschot zit een klein ruitje zodat er door de binnenspiegel bij niet volledige belading nog zicht op het achterliggende verkeer mogelijk is.

Automaat

Ford levert de nieuwe Transit Custom louter met een 2 liter diesel, een moderne EcoBlue diesel die sinds 2016 beschikbaar is. De Transit-klant kan kiezen uit vermogens van 105, 130 en 170 pk. Een zeer prettige optie in combinatie met het hoge vermogen van 170 pk (405 Nm) in dit exemplaar is een zestraps automaat die wordt bediend met behulp van een pook op het dashboard. Zowel in stadsverkeer als ook op langere ritten verhoogt deze voorziening het comfort. Het is niet voor niets dat bestelwagens steeds meer met een automaat worden uitgerust. Het geluidsniveau blijft in de cabine keurig binnen de perken. Het rijgedrag is voorspelbaar en voldoende comfortabel. Ook op lange 'muzikale' ritten blijft de Transit een prettige metgezel. Zoals altijd is het veergedrag van een bestelwagen met belading fijner dan zonder. De behoorlijk wielbasis levert hier voordelen op.

Assistentiesystemen

Tot slot brengt Ford nu op de Transit diverse elektronisch assistentiesystemen. Denk aan een cruise controle die zich automatisch kan aanpassen aan de geldende snelheidslimieten omdat een camera de verkeersborden leest. Daarnaast is er een Blind Sport Information System en waarschuwt de auto bij achteruitrijden uit een parkeervak op naderende auto's die zich achter de Ford bevinden. Ook adaptieve cruise control doet zijn intrede in de bestelautowereld van Ford.

Laadruimte

Ford levert de Transit in diverse hoogtes en lengte. Deze L1H1 beschikt over twee deuren achterin en een handige zijschuifdeur. Hierdoor kan de laadruimte van twee kanten worden bereikt. Hierdoor is de beschikbaar ruimte goed te beladen. De achterdeuren gaan tot 90 graden open, maar kan ook tot 180 graden worden geopend. Handig, zelf noodzakelijk om pallets met een heftruck te kunnen inladen.

Prijzen

De 170 pk versie is bij de Transit de derde optie en komt standaard op 31.275 euro excl. BTW en BPM. Prettige opties zijn de automaat (1.675 euro), adaptieve cruise control (750 euro) en bijvoorbeeld felle LED-laadruimteverlichting in de laadruimte (100 euro). De mogelijkheden van de Ford Transit beginnen echter al vanaf 20.675 euro. In onze Leasevergelijker leest u meer over de mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.