De nieuwe Focus gaat volledig mee in de trend dat middenklassers al maar groter worden. Want kijk eens naar de wagon die 4,67 meter lang is. Ook de vijfdeurs doet het niet minder met 4,38 meter. De vormgeving is volledig nieuw en sluit bijvoorbeeld aan bij de nieuwe Fiesta. Dat is vooral aan de achterkant te zien door de breder vormgegeven achterlichten en voor aan de laag geplaatste grille in de bekende vorm. Verder zijn detailgelijkenissen te zien met de Volvo V40, BMW 1-serie en bij de wagon de Kia Ceed en Hyundai i30. Dat betekent ook dat van de zij- en achterkant gezien de auto alles behalve typisch een Ford is, als zo’n klassering al zou bestaan. Keurig, maar anoniem. Dat klinkt misschien negatief, maar is precies wat de gemiddelde koper zoekt.
Automatisch inparkeren
Ford gooit er in zijn informatie de meest prachtige superlatieven tegenaan, maar vergeet daarbij dat ook de concurrentie niet stil zit. Toch blijkt uit de eerste kennismaking dat het merk wel degelijk behoorlijk zijn best heeft gedaan. Het is tegenwoordig gebruikelijk dat een nieuwe auto op het gebied van technieken bijna alles in huis heeft wat er op de markt verkrijgbaar is. De nieuwe Focus kan nu zonder tussenkomst van de bestuurder volledig automatisch inparkeren.
Head-up
Aan het dashboard is voor het eerst bij het merk een head-up display toegevoegd en gelukkig zijn veel bedieningsknoppen vervallen. Dezelfde functies worden nu op de grote display geregeld. Ook ziet de camera van de auto verkeersborden en herkent in donkere omstandigheden bochten. Daarop reageert weer de bochtenverlichting. Radar houdt de voorganger in de gaten en met dat gegeven werkt de adaptieve cruise control. De auto houdt het midden tussen de strepen op de weg en de automatische koplampen houden veel beter rekening met tegenliggers.
Uitvoeringen
Het interieur ziet er verzorgd uit, maar springt er qua design niet echt uit. De materialen zijn keurig gekozen, maar ook hier geen uitschieter. Uiteraard zijn er verschillen afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant. Ford heeft er in Nederland vier gereed staan: Trend, ST-Line, Titanium en Vignale. De ST-Line blijkt erg populair bij het uitlopende model, dus daar mag het merk terecht veel van verwachten. Die versie heeft een aantal eigenschappen die sterk de aanbeveling verdienen.
Multilink
De basismotoren (1.0 EcoBoost en 1.5 EcoBlue) krijgen in de hatchback een lichtgewicht torsie achteras. Daarmee voldoet de auto keurig. De achterkant volgt prima de door het stuur aangegeven richting en de auto voelt lichtvoetig aan. De uitvoeringen met de zwaardere motoren, alle wagons en de ST-Line hebben een nieuwe multilink ophanging met korte bovenste draagarmen. En juist deze technische ingreep zorgt voor zoveel meer verfijning in het rijgedrag dat die beslist de voorkeur geniet. De auto blijft vergaand neutraal in bochten, doet zelfs in snel genomen hairpins geen stapje opzij. Bovendien wordt de verbinding met de carrosserie verzorgd door rubbers en daardoor worden trillingen en geluiden sterk gedempt doorgegeven. Dat zorgt voor extra rust. Met deze ophanging doet Ford in de middenklasse mee in de voorste gelederen qua onderstelverfijning. Of zoals ze in marketingtermen noemen, een unique selling point!
Driecilinders
Motorisch zijn er diverse mogelijkheden die binnen het merk allemaal bekend zijn. Om te beginnen de 1 liter driecilinder turbo die met 100 en 125 pk op de prijslijst staat. We reden de tweede, een motor die in het vlakke Nederland meer dan uitstekend voldoet. In een meer heuvelachtig traject valt op dat er meer geschakeld moet worden om de gang er in te houden, maar dat is niet meer dan logisch. Ford belooft keurige verbruikscijfers die door de boordcomputer aardig worden bevestigd. De tweede trap op het benzinefront is de driecilinder 1,5 liter met turbo die met 150 en 182 pk beschikbaar is. Een heerlijke machine die vlot presteert en bovendien mooi stil is. Met de deur open even op het gaspedaal trappen overtuigt de berijder pas dat het hier om een driepitter gaat. De krachtigste variant ligt in de rode wagon die als ST-Line is uitgevoerd. Eigenlijk komt in die versie al het goede van de nieuwe Focus samen. De ST-Line staat namelijk 10 mm lager op het wegdek en ontleent daaraan een net wat actiever rijgedrag.
Achttraps
De handgeschakelde zesbak schakelt uitstekend en hoeft veel minder beroerd te worden dan bij de 1 liter. Bovendien geeft deze krachtbron veel gemakkelijker zijn prestaties vrij, waardoor in de Zuid-Franse heuvels het brandstofverbruik in de praktijk van de 1,5 liter gunstiger is. Naast de zesbak kan ook een automaat worden gekozen, een exemplaar met acht overbrengingen die kan worden gecombineerd met alle beschikbaar motoren. Naast de twee benzine-exemplaren ook twee diesels. Het gaat om de nieuwe 1,5 liter EcoBlue en de 2 liter met respectievelijk vermogens van 120 en 150 pk. Twee bekende motoren die nauwelijks toelichting behoeven en tegelijk in Nederland een qua omvang bescheiden klantengroep zullen trekken.
Prijzen
Het volledige programma biedt veel keuzemogelijkheden door motoren, carrosserievarianten en uitvoeringen te combineren. De 1.0 Trend 100 pk start bij 23.765 euro. De meerprijs voor de wagon bedraagt over de hele linie duizend euro. Van de Trend is er ook een Edition Business met een meer op de zakelijke rijder afgestemde uitrusting (parkeersensoren, cruise control, 8 inch scherm met navigatie en elektrisch inklapbare buitenspiegels). Daarvoor rekent de koper 950 euro extra af. Wie gaat voor de 125 pk 1.0 liter komt terecht bij de ST-Line (27.565 euro) of de Titanium (27.115 euro). Beide varianten zijn er eveneens met de 150 pk 1,5 liter die beschikbaar is vanaf 28.865 euro. De 182 pk 1,5 liter kan alleen in de ST-Line worden besteld en komt als vijfdeurs op 30.565 euro. De Vignale is de meest luxueuze met fraai leer, specifieke wielen en de bijbehorende klantenbenadering bij de dealer. De keuze bestaat hier uit de 125 en 150 pk vanaf respectievelijk 30.675 en 35.265 euro. Wie gaat voor een diesel is minimaal 26.565 euro kwijt voor de Trend 1.5 EcoBlue. De 2.0 EcoBlue is er weer alleen als ST-Line voor minimaal 31.865 euro. Kijk voor meer specificaties en mogelijkheden in onze leasevergelijker.
Schrijf een review