Renault Mégane R.S. sprint er weer op los

Hitsige Fransoos toont sporen van beschaving

In de wereld van de snelle hatchbacks speelt Renault met verschillende generaties van de Mégane R.S. een belangrijke rol. De auto wist keer op keer op de Nürburgring te imponeren. Hoe verhoudt de nieuwe, vierde verschijningsvorm zich ten opzichte van zijn voorgangers?

Als Renault Sport zich met een modaal Renault-model gaat bemoeien, ontstaat daar zonder uitzondering iets moois uit. Bestaande technieken worden naar een optimaal niveau gebracht waarbij de aandacht niet alleen ligt op de prestaties, maar vooral op het onderstel en de algehele handeling van de auto. En dat onderstel is voor het eerst voorzien van vierwielbesturing waarmee de Mégane in zijn segment tot een unieke aanbieding maakt. De achterwielen kunnen zowel mee als tegen sturen afhankelijk van de snelheid. Deze snelheid varieert afhankelijk van de gekozen rijmodus. Zo ligt het omschakelpunt normaal op 60 km/h, maar in de Race-modus pas bij 100 km/h. Het tegensturen bevordert de wendbaarheid onder krappe omstandigheden en het scherper draaien in krappe bochten. De wielen draaien in het maximale geval 2,7 graden in tegengestelde richting. Het meesturen, alleen bij hogere snelheid, vergroot de stabiliteit onder meer bij snel inhalen. De maximale stuurhoek is in dit geval slechts 1 graad.

Sportchassis

Net als voorheen kan er worden gekozen voor een Sport en Cup chassis, waarbij de laatste zo strak is afgestemd dat zijn eigenschappen alleen optimaal tot zijn recht komen op het circuit. De auto beschikt over een nieuw ontworpen vooras en rolt op 19 inch wielen. De versie met het Sportchassis heeft een elektronisch geregelde koppelverdeling ter voorkoming van onderstuur en het verbeteren van de tractie. De schokdempers met hydraulische compressiestops zijn afkomstig uit de rallysport en voorkomen onder meer dat de energie die vrijkomt bij inveren wordt doorgegeven in de besturing.

Souplesse

Renault past in de nieuwe Mégane R.S. dezelfde motor toe als Alpine in de A110, terwijl de krachtbron inmiddels ook in de Espace ligt en in de Talisman is aangekondigd. Maar het exemplaar in de Mégane levert met 280 pk het hoogste vermogen en komt aan een koppel van 390 Nm. De souplesse van de turbomotor wordt bewezen door het feit dat het maximale koppel tussen 2.400 en 4.800 tr/min beschikbaar is, terwijl het maximale vermogen pas bij 6.000 tr/min maximaal van zich laat profiteren. Volgens Renault zijn diverse ingrepen aan de motor vertaalt in een verbruik dat 11 procent lager ligt. Een daarvan is de zogenaamde Diamand Like Carbon van de cilinderwanden voor een lagere wrijving. Omdat hard rijden tegenwoordig zwaar bestraft wordt, vooral in Frankrijk waar een groot van de testkilometers werd afgelegd, hebben we de Mégane maar bescheiden de sporen gegeven. En dan valt een gemiddelde van 1 op 11 wat tegen. Dat moet beslist gunstiger kunnen.

Multi Change Down

Het zal liefhebbers goed doen dat de nieuwe Mégane R.S. met twee versnellingsbakken verkrijgbaar is: een normale handgeschakelde zesbak en de automatische EDC-bak met dubbele koppeling en flippers achter het stuur. De programmering van de bak varieert met de gekozen rijmodi van Comfort, Normal, Sport en Race. Nieuw bij de EDC is het zogenaamde Multi-Change Down om snel meerdere versnellingen tegelijk terug te kunnen schakelen. En voor de liefhebbers is ook Launch Control aanwezig in de standen Sport en Race.

Vleugel

Het oog wil ook wat, zeker bij dit soort snelle hatchbacks. En die behoefte vult Renault met de Mégane R.S. keurig in. De oranje lak is een noviteit en zorgt ervoor dat de auto niet onopgemerkt voorbij gaat. Het front oogt breed en heeft de bekende vleugel in Gunmetal die aan de Formule 1 bolides doet denken. Onderin de bumper zit de specifieke R.S.-verlichting in de vorm van een startvlag. Het onderstel zorgt voor een 5 mm verlaagde positionering boven het wegdek. Om de grote wielen te herbergen zijn de voor- en achterspatborden met respectievelijk 60 en 45 mm  uitgebouwd en dat geeft een lekker, dikke uitstraling die kenners zo weten te waarderen. De roosters in de voorspatborden achter de wielen zorgen voor een betere luchtgeleiding en dus koeling van de remmen. De achterbumper is op de breedte van de auto aangepast en heeft uiteraard een diffuser. Ook heeft de R.S. een grotere dakspoiler in de carrosseriekleur.

Aluminium

De toevoegingen aan het interieur betreffen de sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die met carbon fiber weave of Alcantara bekleed kunnen worden. Verder zijn de pedalen en de pookknop van aluminium en heeft de cockpit een eigen donkergrijze kleur en worden diverse elementen met rood afgewerkt.

Vierwielbesturing

Goed geïnstalleerd in de kuipstoelen vallen de handen om een redelijk compact stuur dat voor voldoende grip zorgt. De sfeer in de auto is goed en dat wordt alleen maar beter als de motor wordt gestart. Zonder rumoerig te zijn, klinkt de motor krachtig en voornaam. De prestaties laten maar weinig te wensen over als de auto in 4,5 seconden naar de 100 km/h accelereert. In bochten lijkt niets tegen te werken. Trefzeker volgt de koets de aangegeven koers. Hier komt ook het voordeel van de vierwielbesturing naar boven. Genietend van de beschikbaar power en de eigenschappen die alle zintuigen prikkelen raakt de bestuurder snel aan zoveel beschaafd geweld gewend. Beschaafd ook omdat de Renault prima bruikbaar is voor dagelijkse activiteiten. Het is een blijft een vijfdeurs met behoorlijk wat ruimte voor passagiers en bagage. Daarnaast is het onderstel uiteraard volledig afgestemd op sportieve capriolen, maar tegelijkertijd voldoend vergeeflijk en comfortabel op lange ritten. Daarmee is de Mégane R.S. een meer dan uitstekende allrounder met een nadrukkelijk sportieve bite.

Prijzen

De keuze bij de Mégane R.S. bestaat uit vier modellen. De twee versnellingsbakken zijn te combineren met de twee verschillende chassis. De reeks begin met de handgeschakelde versie met Sportchassis die 42.340 euro kost en loopt tot de EDC-versie die op 44.540 euro uitkomt. De prijzen voor het Cupchassis en de 300 pk versie zijn nog niet bekend. Kijk voor meer informatie in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane R.S. sprint er weer op los
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5