Om te beginnen is de nieuwe Mercedes A-klasse qua formaat flink gegroeid. In de lengte komt er maar liefst 13 centimeter bij tot in totaal 4,42 meter! Maar daar blijft het niet bij. Ook de hoogte, breedte, wielbasis alsmede de spoorbreedte zijn er flink op voorruit gegaan. Het is makkelijk te begrijpen dat deze groei ten goede komt aan het interieurvolume.
Verrassing
De groei komt alles en iedereen ten goede. Dat betekent dat er voorin voor bestuurder en passagiers volop ruimte beschikbaar is. Maar de grootste verrassing vormt wel de achterbank waar de beenruimte vorstelijk is en de hoofdruimte ook prima mee kan. Mercedes heeft overigens bewust een achterbank geplaatst met een korte en lage zitting en daarmee vervalt de ondersteuning van de bovenbenen. Qua bagage kan er in de nieuwe A-klasse 30 liter extra mee, in totaal 370 liter als de achterbank in gebruik is.
Trekgewicht
Deze A200 mag dan wel groter en ruimer zijn dan zijn voorganger, de ontwerpers hebben tegelijk gezorgd voor de afname van het gewicht. De nieuweling weegt 40 kg minder en mag aan de andere kant 200 kg extra trekken, maximaal 1600 kg.
Wie de nieuwe A-klasse ziet, herkent het model direct. De vlakverdeling is behoorlijk gelijk gebleven. Maar bij nadere bestudering beginnen de verschillen toch op te vallen. Aan de voorkant lijkt het front veel lager op het wegdek te liggen. Schuin boven de grote grille zijn verfijnde koplampen aangebracht die als donkere spleetogen fungeren. Waar de vorige A-klasse een duidelijk knik in de flank vertoonde, is die bij het nieuwe model recht getrokken. De achterlichten zijn een stuk breder geworden, maar tegelijk platter, waardoor juist het achteraanzicht het meest vernieuwd is.
Instrumentarium
Wie echt nieuws zoekt, moet onderhuids gaan, over naar binnen in het interieur. Want daar maakt de nieuwe A-klasse het grote verschil. Gezeten achter het stuur valt in één oogopslag het volledig digitale instrumentarium op. Dat vormt vervolgens één geheel met het navigatiescherm, waardoor het dashboard feitelijk een fors breedbeeldscherm is. Mercedes heeft dit in aanzienlijk grotere modellen ook al doorgevoerd. Het geeft de A-klasse een enorm moderne indruk. De klokken worden overigens wel analoog weergegeven. Op het rechter aanraakscherm zitten navigatie, audio en tal van voertuigfuncties. Deze kunnen overigens ook worden gekozen met de knoppen en de pad die tussen de stoelen is aangebracht, zodat het scherm vrij blijft van vette vingers. Heeft de A200 dan helemaal geen traditionele knoppen? Jawel, de bediening van het klimaat zit een etage lager en daar is het ouderwets draaien en drukken.
Combinaties
Aansluitend op het moderne instrumentarium brengt Mercedes fraaie en verrassende accenten aan in het interieur. In deze auto een genopt aluminium oppervlak dat over de volle breedte van het dashboard en ook op de portierpanelen te vinden is. Combinaties voor het interieur zijn er legio. Afhankelijk van de uitvoering kunnen de hoofdsteunen geïntegreerd zijn of verstelbaar. Dat laatste is hier het geval. De stoelen zijn bekleed met een beige leer waardoor er veel licht ontstaat. Een klein kunstwerkje vormen de ronde ventilatieroosters waarvan er vijf op het dashboard zijn geplaatst.
Wakend oog
Uiteraard voorziet Mercedes de nieuwe A-klasse van tal van elektronische voorzieningen ter verhoging van comfort en veiligheid. In een aantal gevallen verrast de auto daarmee in negatieve zin. Wordt de voorgaande auto volgens het wakend oog te dicht wordt genaderd, dan kan de A200 zelfstandig overgaan tot een remingreep. In de praktijk komt het voor dat de auto dit af en toe te vroeg of snel doet. Dat zorgt voor een heel onaangenaam gevoel omdat je het als bestuurder niet verwacht. Als de strepen op de weg onverhoopt worden overschreden zonder richting aan te geven dan is dat duidelijk merkbaar door trillingen in het stuur.
Onderstel
De afstemming van het nieuwe onderstel zorgt voor een uitermate prettig comfort. Van alle elkaar opvolgende generaties biedt de nieuwe A-klasse het beste compromis van alle allemaal. Daaraast weet de vijfdeurs hatchback ook de voltallige concurrentie naar de kroon te steken. De besturing voelt voldoende trefzeker aan.
Motor
Motorisch biedt de Mercedes A200 nieuws. In het vooronderonder ligt een 1.330 cc viercilinder met turbo die door het merk incorrect wordt afgerond op 1,4 liter. Deze motor is tot stand gekomen binnen de connectie met Renault-Nissan. De eerste vrucht van deze samenwerking ligt de A200 en produceert een stevig vermogen van 163 pk en een bijbehorend koppel van 250 Nm. Al bij al een erg prettige krachtbron die kan worden gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of deze fijne 7-traps automaat met dubbele koppeling. De bediening gaat met een soort van richtingaanwijzerhendel aan de stuurkolom. Dat is wel even wennen, maar het oogt uiterst verfijnd. Een groot voordeel van de nieuwe motor ten opzichte van de oude 1,6 liter is het gemiddelde brandstofverbruik dat keurig netjes boven de 1 op 15,5 ligt.
Prijzen
Mercedes is nog maar net begonnen met de nieuwe A-klasse. Dat vertaalt zich op dit moment in en beperkte motorenkeuze. De vanafprijs van 36.724 euro geldt voor de handgeschakelde A200. Dat is een stevige prijs voor een middenklasser. De automaat kost slechts 365 euro extra vanwege de gunstige invloed op de CO2-uitstoot. De enige andere benzinemotor is een 2 liter van 224 pk in de A250. Een 116 pk diesel kan ook worden gekozen. Later zullen minder vermogen benzineversies worden toegevoegd met een gunstige invloed op de prijs. Meer specificaties zijn te vinden in de leasevergelijker.
Schrijf een review