Instap VW Arteon kan prima mee

Compacte motor tot veel in staat

Het is al weer even geleden dat de introductie van de Volkswagen Arteon op de agenda stond. Op dat moment was de instapmotor nog niet voor een kennismaking gereed. Tijd om even terug te pakken naar de CC-opvolger met de 1.5 TSI-motor.

Volkswagen biedt als basismotor een 1.5 liter aan in de Arteon. Een test om te kijken hoe deze functioneert.
Volkswagen Arteon 1.5 TSI schuinachter

De nieuwe 1,5 liter viercilinder met turbo en standaard cilinderuitschakeling is inmiddels verkrijgbaar in meerdere modellen uit de Volkswagen Groep. De huidige Golf kreeg de primeur, die kent deze motor zelfs in twee varianten. De minst vermogende met 130 pk heeft bovendien nog een zogenaamde zeilfunctie, waarbij de motor onder bepaalde omstandigheden helemaal uitschakelt om brandstof te sparen.

DSG-bak

Bij de Arteon is de 1.5 TSI de instapmotor, maar we meten de versie met een vermogen van 150 pk. Dat is een vermogen dat prima volstaat en ook bij concurrenten wordt aangeboden. Het koppel van 250 Nm is normaal, niet meer dan dat. Maar ondanks zijn forse formaat met een lengte van 4,86 meter blijft het gewicht redelijk beperkt en heeft de compacte motor geen problemen om vlot te presteren. De 1.5 TSI kan worden gekozen met een handgeschakelde zesbak, maar de meeste kopers zullen toch opteren voor de 7-traps DSG-bak met dubbele koppeling. Motor en bak vormen een erg fijne combinatie die niet alleen voor goede prestaties, maar ook voor veel rust zorgt.

Milieutechniek

De motor doet stil zijn werk en de bak schakelt op logische momenten zonder het te laten voelen. Uiteraard is een sportstand aanwezig voor wie net wat scherper wil rijden en constant de maximale prestaties onder de rechtervoet wil voelen. Van het in- en uitschakelen van de cilinders merkt de berijder eigenlijk niets. Die juiste momenten worden door de aanwezige software bepaald. Verder is het niet te voelen of te horen en zo hoort milieutechniek ook te werken. Over werken gesproken, werkt het ook echt? Jazeker, als het iets is waar de Arteon snel mee weet te overtuigen is dat zijn gemiddelde brandstofverbruik dat met het grootste gemak boven de 1 op 15 uitkomt. Dat is voor een auto van dit formaat en in deze klasse ronduit zeer gunstig.

Klep

De Volkswagen Arteon leunt volledig op de techniek en basis van de Passat en dat betekent dat het model veel ruimte biedt. Dat wordt vooral achterin nog eens versterkt omdat de wielbasis met 5 centimeter is verlengd. De beenruimte op de achterbank is van limousinekwaliteit en daarbij biedt de auto ook nog eens een bagagevolume van minimaal 563 liter. Ondanks zijn coupéachtige voorkomen beschikt de Arteon achter over een gigantische klep. Door simpelweg de bank neer te klappen groeit het totale volume naar 1.557 liter. Dat betekent dat de auto op meerdere vlakken verrassend uit de hoek komt.

Interieur

Nu is het zoals bij alle Volkswagens heel gemakkelijk om van de Arteon een saaie uitvoering samen te stellen. Neem een zilvergrijze lak en een zwart interieur en je krijgt een auto zonder ziel. Dat was ook de eerste indruk die dit grijze exemplaar in de Elegance-uitvoering gaf, maar bij het openen van de portieren blijkt er voor een combinatie van zwart met mokkakleurig leer gekozen te zijn. Die tint komt ook op de portierpanelen terug en daarmee stijgt het niveau van de Arteon enorm. De afwerking aan de binnenkant is van grote klasse. Het dashboard heeft een bekende indeling. Het instrumentarium is volledig digitaal uitgevoerd en veel bedieningsorganen vinden we op het centrale scherm.

Basisversie

De Arteon komt in zijn basisversie technisch niets te kort. Sterker nog, de 1.5 TSI-motor blijkt meer dan voldoende en brengt een prettig laag verbruik met zich mee. Het onderstel is prettig van afstemming en zorgt voor voldoende comfort. De stoelen zijn wat aan de vlakke kant en missen op lange ritten duidelijk wat ondersteuning. Ze doen daarmee afbreuk aan een verder zo harmoniërend geheel.

Prijzen

De prijslijst van de Volkswagen Arteon begint bij 40.250 euro. Voor dat bedrag rijdt de dealer de basisversie voor. Een meerprijs voor de DSG-bak is er niet. Deze Elegance vormt de tweede trap vanaf 42.790 euro. Als naar de 150 pk 1.4 liter motor in de normale Passat sedan wordt gekeken, dan kan de conclusie worden getrokken dat de Arteon zo'n 2.200 euro duurder is. Kijk voor meer specificaties in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.