Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic

Met automaat en lager verbruik

Het benzine-aanbod in de huidige Renault Scénic en Grand Scénic bleef tot toe beperkt tot de 1,2 liter louter met een handbak. Die optie is verdwenen, maar ervoor in de plaats komt een sterke vernieuwde versie die is vergroot tot 1,3 liter inhoud. De 140 pk-versie is de middelste en rijden we met de optionele EDC-automaat met dubbele koppeling.

Motoren ondergaan constant wijzigingen. Fabrikanten spreken graag van nieuwe motoren als ze een drastisch gewijzigde bestaande motor bedoelen. Vrijwel alle veranderingen die fabrikanten aan hun motoren doorvoeren staan in het teken van het terugdringen van de milieubelasting. Het is overduidelijk dat ondanks de groei van de belangstelling voor volledig elektrische auto’s ook de ontwikkeling van de verbrandingsmotor verder gaat. Renault doet bij de 1,3 liter benzinemotor geen moeite om te roepen dat deze volledig nieuw is. Heel eerlijk vertellen ze erbij dat de krachtbron is afgeleid van de bestaande 1,2 liter. De ontwikkeling naar deze grotere versie ging in nauwe samenspraak met Nissan en Mercedes-Benz. De laatste fabrikant rondt de cilinderinhoud in hun communicatie over de nieuwe A-klasse foutief naar boven af tot 1,4 liter. De Scénic kreeg bij Renault de primeur, maar diverse modellen volgen nu in rap tempo, zoals de Captur en de Mégane.

Wrijving

Bijzondere technieken halen de diverse betrokken fabrikanten bij elkaar. Zo komt de zogenaamde Bore Spray Coating uit de Nissan GT-R sportwagen. Het zorgt voor het terugdringen van de interne wrijving en optimaliseert het thermisch geleidend vermogen. Een directe benzine-injectie waarvan de druk is opgevoerd tot 250 bar zorgt voor prettige loopeigenschap en het terugdringen van het brandstofverbruik. Ook wordt in de krachtbron dubbele variabele kleptiming toegepast, dus zowel voor inlaat- als uitlaatkleppen. Dit resulteert in een hoger koppel bij lagere toerentallen en een meer lineair verlopend koppel juist bij hogere toerentallen.

Instapper

Renault biedt de keuze uit drie vermogensvarianten. De instapper blijft op het bekende vermogen van 115 pk en levert een koppel van 220 Nm. Daarna komt de variant waar we hier mee kennis maken, goed voor 140 pk en als optie verkrijgbaar met een 7-traps EDC automaat. De bak met dubbele koppeling. Tot nu toe was er in de nieuwe Scénic nog geen automaat beschikbaar gecombineerd met een benzinemotor. De meest vermogen 1.3 liter TCe-motor komt aan 160 pk en 270 Nm. Die versie beschikt standaard over EDC. De komst van de nieuwe TCe motoren zorgt voor een forse uitbreiding van de mogelijkheden bij de Scénic.

Automaat

Het is een trend dat steeds meer generalisten hun motoren koppelen aan automaten. Daarom vult Renault met deze TCe 140 met EDC-bak beslist een vraag in. Het is een welkome aanvulling op de al bestaande mogelijkheden. De krachtbron produceert een vermogen van 140 pk komt aan een koppel van 240 Nm. Dat is een respectabele waarde. Rijdend is dat goed te merken aan de algehele souplesse die zorgt voor een prettig comfort. Al bij lage toerentallen pakt de motor soepel op. Dat laat zich onder meer vertalen in een aanzienlijk verbeterde acceleratie vanuit stilstand tot 100 km/h in 10,2 seconden. De topsnelheid blijft met 195 km/h op hetzelfde niveau. Verder gedraagt de nieuwe motor zich mooi stil en schakelt de EDC-bak op logische momenten zonder het te laten voelen.

Verbruik

Het terugdringen van het brandstofverbruik is de belangrijkste taak van nieuwe en vernieuwde motoren. Dat geldt dus ook voor de nieuwe reeks TCe motoren van Renault. In de dagelijkse praktijk merkt de gebruiker dat beslist. Een eerdere kennismaking met de 1,2 liter TCe 130 leverde als resultaat een gemiddeld verbruik op van 1 op 14. Daarentegen komt deze vernieuwde 1,3 liter TCe 140 met EDC zonder dat de bestuurder er echt op let op cijfers van boven de 1 op 15. Is het genoemde prestatieniveau nog niet helemaal naar de zin, dan staat de TCe 160 met een koppel van 270 Nm in de prijslijst. Die versie accelereert in combinatie met EDC-7 automaat in 9,1 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 200 km/h. Grappig is dat de CO2-uitstoot met 122 g/km gelijk blijft aan de 140 pk.

Rijeigenschappen

De nieuwe motoren zijn uiteraard in de Scénic en Grand Scénic verkrijgbaar. De auto heeft qua vormgeving het midden opgezocht tussen een ruimtewagen en SUV. Bijzonder zijn de grote 20 inch wielen met relatief smalle banden. Het onderstel is grotendeels gelijk aan de Espace en dat is goed te merken in het veercomfort. Nog nooit stond een Scénic qua rijeigenschappen zo dicht bij een Espace. Dat komt ook door de zitpositie, de ruitverdeling en het zicht rondom. Prettig is om een keer kennis gemaakt te hebben met een Scénic zonder glazen dak. Die voorziening mag dan wel aantrekkelijk lijken, de randen verlagen de hoofdruimte voor de achterpassagiers. Zonder dit dak kunnen volwassenen prima achterin zitten.

Prijzen

De instapper bij de Scénic is de 115 pk Life die 26.890 euro kost. De 140 pk begint op een niveau hoger, dat heet Zen en dat drijft de prijs op naar 29.190 euro. Alle uitrustingsvarianten van deze 140 pk kunnen met de EDC-7 bak worden geleverd tegen een meerprijs van 2.200 euro. Completere uitrustingsvarianten zijn de Intens en Bose. De TCe 160 standaard met automaat kent Renault als Bose en Initiale Paris voor respectievelijk 36.390 euro en 40.390 euro. Kijk in onze leasevergelijker voor meer details.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Perfecte auto met veel waarde voor je geld. In vergelijking tot bijvoorbeeld Opel en Volkswagen krijg je veel meer luxe voor minder. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Wat me opvalt is dat er veel reviews staan over de Scenic II. Zelf rijd ik inmiddels ruim een jaar en 40.000km in de Scenic.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
alleen bij aankoop met tom tom vind ik dat ze een kaart van heel europa er bij moeten doen en niet alleen benelux dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
we rijden een een grand senic bouw jaar 1994..zoveel problemen met onze auto,geeft allerlei storingen aan...raam valt spontaan naar beneden,dashbord valt uit,voorlichten om de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
wagen die aan onderhoud goud kost... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
8 jaar mee gereden, klok staat nu op 120.000, maar helaas nu problemen met hydraulisch blok. Wordt dure grap, 1200 euro is ie niet meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
zoveel klachten gelezen over ramen die spontaan naar beneden vallen.bij mij ook vandaag. ik deed de deur dicht,r-achter en het raam viel naar beneden.ik heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Een van de ergste auto's die ik ooit heb gereden. Alles wat stuk kon, ging ook stuk of ging in storing... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
penbobines die regelmatig uitvallen. Wegenwacht heeft Renault penbobines standaard bij zich, Dat zegt genoeg.. Renault Nederland neemt onvoldoende haar verantwoordelijkheid voor dit probleem... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Rij al ruim 8 jaar in een Scenic 2.0 RT. En er staat ruim 210.000 km op de teller. Heb tot nu toe geen enkele.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Heb nu 220.000km gereden. Auto is fijne reisgenoot. Verbruikt gemiddeld 6 liter diesel op 100 km. Recent echter turbo vervangen. Dure grap; alles bijelkaar circa.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Als de wagen loopt is het comfort voor mij uitstekend,maar er mankeert altyd wel wat aan de senic 2002.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Veel mankementen, computer gestuurd en alles raakt defect. Autobedrijf Bernault zeer slechte service!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Ik heb hem nu iets meer als 1,5 jaar in bezit en ben er erg tevreden mee, 1.6 16v motor heeft voldoende vermogen om met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Nu 4 jaar mee gereden (100000 km). Het is een 2 liter motor met automaat en rijdt op LPG. Behalve voor de normale servicebeurten nooit.. Lees volledige review.
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Goede auto met 185000 op teller, remschijven en klauwen rondom vervangen, airco-pomp vervangen, getande riem vervangen, en diverse ondehouds-beurten. Geeft sinds geruime tijd onder het rijden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
anderhalf jaar rijplezier (73.000 km) Sinds december 2008 rijden wij rond in een renault 2.0 dci, voorzien van alle luxe: dvd navigatie/bluetooth/zonwering,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Geweldige auto met af en toe problemen. Rij al 160.000km, automaat. 3x kachel vernieuwd, bobines en startmotor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Auto uit 2001, 160.000km, in het begin veel storingen met bobines, allemaal vervangen. Verder heerlijke auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Grote beurt voor m'n Scenic.50.000 km. Voorbanden vernieuwd.Vind ik normaal.1 achterband vernieuwd.Band had nog 2 mm profiel. Heel bijzonder vind ik.Garage gaf als verklaring dat.. Lees volledige review.
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
WAT EEN AUTO ZEG. 2X DISPLAY VERVANGEN.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
mijn scenic uit 2004 heeft ondertussen ook al 3 kapotte bobines gehad, comentaar slechte zending maar de laaste twee moest ik wel gewoon betalen,tevens heb.. Lees volledige review.
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Heb de scenic sinds november 2009, gekocht met 47.000 km op de teller, bj dec. 2006. Sinds november 2x in de garage gestaan i.v.m niet starten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Prima auto. Volgens mij liggen de problemen deels aan de bestuurders van de auto's rij voorzichtig in je zult zien dat zich minder problemen voordoen... Lees volledige review.
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Onze ervarvaring betreft een 1.6 Grand Scenic tussen 20.000 en 90.000 km. De auto is redelijk ruim, de stoelen op 1e en 2e.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Na vier jaar als leaseauto gereden met 130.000km er uit. Heerlijke auto en ruimte voor drie kinderzitjes op de achterbank. De 1.5dCi 78kW past geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
3 jaar / 140.000km Fijnste auto die ik tot nu toe heb gereden. Vooral de combinatie sterke diesel / automaat maakt autorijden tot een feest. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Na 3 jaar (en 45.000 km) met veel plezier te hebben gereden in een nieuw aangeschafte Grand Scenic 1.6 Tech Road hebben wij in 2008.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
De auto in juni 2008 gekocht bij een dealer tegen een goede prijs. Bouwjaar is oktober 2003. Rijdt verder heel erg lekker, veel comfort, hoge zit,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Breder aanbod benzinemotoren in Renault Scénic
Sinds 3 jaar in bezit van destijds nieuwe Grand Scneic Diesel. Het open dak is van meet af aan een irritator geweest. Maakt bij iets wind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5