De automobilist kiest voor een SUV vanwege de stoere uitstraling, de hoge zitpositie en tegenwoordig ook een veiligheidsuitrusting van niveau. Skoda bouwt ook aardig aan zijn SUV-programma. De Yeti heeft in de vorm van deze Karoq een meer dan serieuze opvolger gekregen. De Karoq is weer de kleine broer van de Kodiaq. Het verschil in lengte is feitelijk het grootste verschil.
Hatchback
De middenklasse hatchback stond jarenlang hoog op de verlanglijst gezinnen. Maar tegenwoordig gaat de voorkeur eerder uit naar een SUV. En die keuze is niet vreemd al wordt gekeken naar de praktische bruikbaarheid waar wordt gekeken naar bagageruimte en flexibiliteit.
Vijfzitter
Het is niet terecht om bij de Skoda Karoq van een kleine SUV te spreken, klein blijkt een relatief begrip. De auto meet 4,38 meter in lengte en is feitelijk de Skoda-versie van de Volkswagen Tiguan. De Karoq en Kodiaq blijkn sterk verwant aan elkaar. Het belangrijkste onderscheid zit vooral in de lengte. Skoda biedt de nieuwe Karoq alleen aan als een vijfzitter met volop ruimte voor vier tot vijf personen die ook een behoorlijke hoeveelheid bagage willen meetorsen. De Karoq presenteert zich met een flink volume dat varieert van 521 liter achter de bank tot 1.630 liter als deze wordt neergeklapt.
Vormgeving
Skoda kent een aantal typische designkenmerken die allemaal in de vormgeving van de Karoq zijn terug te vinden. De vijfdeurs maakt een kloeke indruk onder meer met een chroom omlijste grille, strakke lijnen en de van het merk bekende diamantvorm rondom de nummerplaat achter. De uitstraling van de Karoq kan het best worden omschreven als sympathiek en no-nonsense. Dat sluit helemaal aan bij de basisbeginstelen van het Tsjechische merk uit de Volkswagen-stal.
Dashboard
Auto’s die technisch zo gelijk zijn als de Karoq en Kodiaq, daarvan zou men bijvoorbeeld een identiek dashboard verwachten. Maar is helemaal niet het geval. Onderhuid het dashboardlichaam gaan dezelfde elementen schuil, maar de bekende bedieningselementen zijn in een andere vorm gegoten. Het geheel ziet er overzichtelijk en verzorgd uit. De zwarte kunststof wordt her en der met wat metaalkleurige strips afgewisseld. Vrijwel alle bekende knoppen zitten op de bekende plaatsen, waardoor ook een nieuwe bestuurder zich snel in de auto thuis voelt. Skoda biedt onder andere een uitgebreid infotainmentsysteem dat ook in andere modellen uit de Volkswagen-stal huist. Het beeldscherm geeft tot aan de randen zijn informatie weer. De bedieningselementen worden op dit scherm pas zichtbaar zodra een hand het bijna aanraakt. Audio, navigatie en verschillende voertuiginstellingen worden op dit scherm bediend.
Gewenning
Na het instellen van de stoel en het in de juiste stand zetten van de spiegels wordt al snel duidelijk dat Skoda zeer doordacht zijn modellen in elkaar zet. Een gewenningsperiode is niet nodig. Iemand die onbekend is met het model en instapt, zal snel de belangrijke bedieningsorganen op de logische plekken vinden. De stoelen bieden een uitstekende zijdelingse ondersteuning van zowel bovenbenen als rug. De achterbank doet precies wat men ervan mag verwachten: voldoende plaats bieden aan twee volwassenen of drie kinderen. Hoofd- en beenruimte zijn volop aanwezig.
Optioneel
Geheel naar verwachting biedt Skoda een aardige motorische keuze in deze nieuwe SUV. De beschikbare diesels hebben 1.6 en 2.0 liter inhoud en zullen een bescheiden aandeel van de verkoopmix voor zich opeisen. Vierwielaandrijving behoort tot de optionele mogelijkheden. Fijn voor als een caravan of aanhanger moet worden getrokken. Maar Skoda levert deze aandrijving uitsluitend in combinatie met de 2 liter diesel gekoppeld aan het hoogste uitrustingsniveau. En dat maakt die specifieke versie prijstechnisch een zware dobber.
Cilinderuitschakeling
De benzinemotoren spreken vrijwel alle particuliere kopers aan, maar ook een belangrijk deel van de zakelijke gebruikers. Naast de 1 liter driecilinder bestaat het aanbod uit de nieuwe 1,5 liter TSI vierpitter met automatische cilinderuitschakeling. Ondanks dat de techniek van cilinderuitschakeling al langer binnen de Volkswagen Groep wordt aangeboden, dateert deze krachtbron van vorig jaar. Wordt met constante snelheden en een lage motorische belasting gereden, dan schakelen twee cilinders uit en gaat de auto als tweecilinder verder. Hierdoor wordt brandstof bespaard. Als alle cilinders meedoen, komt de 1.5 TSI aan een bruikbar vermogen van 150 pk en een keurig koppel van 250 Nm. Die scheppen de basis voor goede prestaties. Zo behoort een topsnelheid van 203 km/u tot de mogelijkheden en acceleert de Karoq in 8,6 seconden van 0 naar 100 km/h. Het brandstofverbruik ligt in de dagelijkse praktijk gemiddeld op 1 liter op 12 kilometer. Skoda kiest voor de meest krachtige versie van de 1.5 TSI. Volkswagen bouwt ook een 130 pk variant met een zogenaamde zeilfunctie. Wie weet komt die mogelijkheid ook nog beschikbaar.
Goedmoedig
Wat betreft het rijgedrag mag de Skoda Karoq als goedmoedig en plezierig gekenschetst worden. De wielophanging is afgestemd op voldoende comfort en dat sluit weer helemaal aan bij het familiaire karakter van deze SUV. Vering, demping en besturing zijn uitstekend afgestemd, zodat de bestuurder de Karoq zal ervaren als instappen en wegwezen.
Prijzen
De introductieprijzen Karoq leken op hetzelfde niveau te liggen als de grotere Kodiaq, maar die schuift nu een stukje naar boven op. Aan de basis staat de 1.0 TSI Greentech Ambition die start vanaf 28.990 euro. De door ons gereden viercilinder 1.5 TSI vergt een minimale uitgave van 30.790 euro. Skoda vraagt een meerprijs van 2.200 euro voor de DSG-automaat die op deze auto voor meer rijcomfort zorgt. Daarmee groeit de prijs van deze 1.5 TSI ACT Greentech Style Business op 37.190 euro. Dieselen kan bij de Skoda Karoq vanaf 33.490 euro. Kijk voor verdere specificaties en prijzen op onze leasevergelijker.
Schrijf een review