DS 7 Crossback, de Franse topklasse in opmars

Met nieuwe SUV moet DS gaan scoren

Met de komst van de nieuwe DS 7 Crossback moet het PSA concern gaan bewijzen dat het een verstandige zet is geweest om DS van een modelserie van Citroën op te waarderen tot een echt merk. Een merk waarmee de premium segmenten worden bevochten. De DS 7 Crossback is het eerste model dat niet onder een Citroën-label wordt aangeboden. Op stap met de Franse vertaling van de topklasse.

Grote, dure en exclusieve Franse auto’s hebben wel bestaan, maar daarvoor moeten we flink terug in de historie. Eigenlijk is het vanaf de Tweede Wereldoorlog altijd moeilijk geweest voor de Franse merken om dure, grote modellen te verkopen. Allerhande pogingen zijn gedaan, maar het succes was vaak beperkt. Daarom kan het wel eens heel goed zijn dat de Franse fabrikanten nu exclusieve merken in de markt zetten. En bij PSA is dat DS.

Bekende basis

De DS 7 Crossback is een fors ogende SUV die met een lengte van 4,57 meter tussen bijvoorbeeld een Mercedes GLA en GLC in valt. Ook bij BMW is dat het geval met de X1 en X3. Daarnaast ligt de focus qua concurrentie bij DS ook op de Volvo XC40 en de nieuwe Jaguar E-pace. Dat betekent dat de DS 7 Crossback in een populair en groeiend segment zit. De basis van de auto natuurlijk niet nieuw, die wordt onder meer overgenomen van de Peugeot 3008 en 5008. En dat staat weer garant van een niet overdreven voertuiggewicht en een fijn, hoogwaardig Frans comfort.

Belijning

De DS7 blijkt behoorlijk breed, meer dan 1,90 meter. De nadrukkelijk bolle wielkasten en fijne belijning van de verlichting voor en achter wekken associaties op met Infiniti en dan met name de FX. De DS 7 ziet er beslist imposant uit en verzacht die bruuske eigenschappen met fraaie details. Die zijn deels in chroom uitgevoerd. De koplampen zijn een waar kunstwerk. Daarin zitten drie ‘lenzen’ die bij het starten van de auto 180 graden om hun as draaien en daarna pas ontsteken. Niet nodig, maar wel een voorbeeld van hoe serieus DS de taken opneemt. Ook de belijning in de smalle achterlichten wekt de indruk dat er veel aandacht aan is besteed.

Kleur

Dit exemplaar rolt op 20 inch wielen, dat is fors, maar ze staan de auto goed. Bovendien blijft er nog gewoon hoogte voor de banden over zodat ze geen nadelige invloed hebben op het geboden rijcomfort. De bijzondere kleur is bedacht ter introductie van de DS 7 Crossback. De auto valt daardoor extra op. Dat is goed te merken op de snelweg waar het veelvuldig voorkomt dat iemand je passeert om daarna weer af te remmen. Medeweggebruikers willen de auto van alle kanten bekijken en willen ook weten om wat voor merk het gaat.

Draaiend klokje

De verfijning van DS zet zich in het interieur voort. Daar is nadrukkelijk gekozen voor fraaie materialen en nieuwe vormen van afwerking. Zo wordt de omlijsting van de knoppen aan weerszijde van de pook gemaakt van metaal met daarin kleine driehoekjes. Daarvoor past DS een techniek toe uit de horloge-industrie. Grappig is dat het klokje van de Franse horlogemaker B.R.M. 180 graden draait als de auto wordt gestart, alsof een kostbaar juweel alleen maar door zijn eigenaar mag worden gezien. DS levert verschillende inrichtingsvarianten die los van de motor of uitrustingsvariant kunnen worden gekozen. De standaardversie luistert naar de naam Bastille. De duurste variant is deze Opera.

Over de top

Lederen bekleding vormgegeven als een horlogebandje is een typisch DS-kenmerk dat ook in de DS 7 terugkomt. Bij veel elementen op en rondom het dashboard komen driehoekige vormen terug. Feitelijk is dat een vertaling van het DS-logo dat ook uit driehoeken bestaat, die op hun beurt weer voortkomen uit de double chevrons van Citroën. De vraag is alleen of dit op een aantal vlakken niet te ver gaan. Zelfs op het digitale instrumentarium komen deze vormen terug. Vanuit een designoogpunt is het te begrijpen, maar de uitwerking is voor sommigen net wat over de top.

Bruikbaarheid

Dat topklasse en comfort ook samen gaan met praktische bruikbaarheid, dat wordt door de DS 7 Crossback dubbel en dwars bewezen. Vier tot zelfs vijf volwassenen krijgen voldoende zitruimte. Daarnaast verstouwt de auto minimaal 555 liter aan bagage en gaat in het maximale geval zelfs tot 1.752 liter mee aan boord. Handig is dat de vloer van de bagageruimte in hoogte kan worden versteld.

Elektronica

Op het vlak van elektronica stapt DS op het hoogste niveau in. Daarom wordt de 7 Crossback onder meer een camera geleverd die verkeersborden leest, de strepen op de weg herkent en auto’s die voor hem rijden. Deze informatie wordt gebruikt door de automatische cruise control en het systeem dat zorgt dat de auto binnen de lijntjes blijft. Het corrigeren werkt mooi geleidelijk, maar toch gaat de DS met de regelmaat van de klok over een lijn heen. Officieel heet het autonoom level 2, maar het blijft een hulpmiddel. Bedieningsknoppen zijn er weinig, de meeste zijn ‘verstopt’ op het grote centrale scherm. Aan de onderrand kan voor volop hoofdfuncties worden gekozen. Maar de aanraaktoetsen zijn relatief klein en het zijn er veel. Daardoor moet de berijder altijd even de aandacht van het verkeer halen en dat is jammer. DS levert het model ook met night view waarmee in het donker onder meer voetgangers vroegtijdig worden opgemerkt. Het instrumentarium geeft de beelden direct in het zicht weer.

Motor

Motorisch is de DS 7 Crossback nog in opbouw. Op dit moment is er alleen een 225 pk leverende 1,6 liter benzine. Daarbij komt nog een 180 pk sterke variant en een 1,2 liter driecilinder goed voor 130 pk. Het dieselprogramma bestaat op dit moment uit de 1,5 liter van 130 pk met een zesbak of deze 2 liter BlueHDi goed voor 180 pk en een fijne achttraps automaat. Het lage geluidsniveau en het fijne schakelkarakter van deze automaat zorgen voor extra comfort. De diesel is geen uitschieter in zuinigheid, maar met 1 op 15,3 valt prima te leven.

Comfort

Zoals gezegd schrijft DS het comfort met een hoofdletter, zoals je van en echte Franse auto mag verwachten. De veerwegen zijn lang genoeg en vangen oneffenheden efficiënt op. De besturing is voldoende direct en kan worden beïnvloed door te kiezen voor een andere programmering van Eco, via normaal, comfort en sport. Ook de reacties op het gaspedaal en de schakelmomenten die de automaat kiest veranderen daarmee. En het is vooral het geboden comfort waarmee de Fransoos zich van de andere premiummodellen moet onderscheiden.

Prijzen

De prijslijst begint op dit moment bij 43.190 euro voor de 1.5 BleuHDi. Wie gaat voor de 2 liter is minimaal 54.490 euro kwijt. Deze So Chic versie met wat opties in de Opera-uitvoering sukkelt al snel naar de 74.500 euro. Het benzineprogramma begint nu met de 225 pk met automaat bij 45.690 euro. Makkelijk om de voorspellen dat de 1,2 liter Puretech met handbak daar enkele duizenden euro’s onder zal zitten en dat maakt de DS 7 Crossback veel beter betaalbaar. Kijk voor meer specificaties in onze leasevergelijker. Gaat DS het met de DS 7 Crossback redden? De sympathie krijgt het model beslist. Bovendien is er hard gewerkt aan een forse keuze aan materialen en kleuren voor een persoonlijk inrichting en daarmee moet DS in het topsegment toch een aantal potten kunnen breken.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.