SsangYong Rexton, slachtoffer van de BPM

Rijeigenschappen en afwerking van hoog niveau

Het Koreaanse merk SsangYong is aanwezig in de schaduw van de automarkt. Het merk is gespecialiseerd in SUV's en kan met het huidige motorenprogramma niet mee in de race om een lage CO2-uitstoot. Ondanks de relatief hoge aanschafprijzen blijven er nog genoeg positieve eigenschappen over. We reden de nieuwe Rexton.

SsangYong brengt met de nieuwe Rexton een prima grote SUV, maar prijst zichzelf uit de markt vanwege de hoge BPM. OP grijs kenteken maakt het model wel kans.
SsangYong Rexton schuinvoor

SsangYong is vooral bekend uit de tijd dat ook particulieren een auto op grijs kenteken konden kopen. Vooral automobilisten die paardentrailers trokken waren van het merk gecharmeerd. Bovendien bleek de 5 cilinder Mercedes-motor een aanschafargument, ook werd deze krachtbron volledig in Korea gebouwd.

Horizontaal

Toch blijft het vreemd dat de aanzienlijk realistischer geprijsde Tivoli niet wil aanslaan. Waarschijnlijk door de relatieve onbekendheid bij het grote publiek en het bescheiden dealernetwerk. En nu staat de derde generatie SsangYong Rexton gereed. Met 4,85 meter lengte een fors bemeten auto die ook nog eens flink breed (1,96) en hoog (1,83) is. Qua vormgeving is de Rexton helemaal nieuw en doet totaal niet aan zijn voorgangers denken. Dat is al meteen te zien aan het front met nadrukkelijk horizontaal geplaatste koplampen, waar die tot nu toe vooral staand waren.

Lakkleur

De zijkant toont fors en hoog. De enorm brede D-stijl mag dan wel goed zijn voor de uitstraling, qua uitzicht naar achteren is het minder welkom. Ook de achterlichten zijn erg breed en staan meteen op het breedste punt van de auto. In dit geval gaat het om een vierwielaangedreven Rexton in het op een na hoogste uitrustingsniveau Quartz. Deze auto rolt op 17 inch lichtmetalen wielen, heeft dakrails, meegespoten portiergrepen en in de lakkleur uitgevoerde buitenspiegels met richtingaanwijzers. Overigens zijn al deze elementen ook al op de Crystal aanwezig, één niveau lager.

Grijs kenteken

Wie goed kijkt ziet dat het hier om een Rexton op grijs kenteken gaat. Daar is een belangrijke reden voor. De auto beschikt over een 2,2 liter viercilinder dieselmotor die een aardig vermogen tentoonspreidt van 181 pk en aan een koppel komt van 420 Nm tussen 1.600 en 2.600 tr/min als wordt gekozen voor de zeventraps automaat. Een uitermate soepele krachtbron die lekker stil z'n werk doet. Ook de automaat is een fijne voorziening die zorgt voor een rustig rijkarakter. Tegelijk zijn de prestaties heel behoorlijk met een top van 185 km/h. De acceleratie wordt niet opgegeven. Maar de auto maakt over het geheel genomen een vlotte indruk. Het praktijkverbruik van 1 op 11,8 is voor een diesel van dit formaat redelijk normaal. Bovendien is dit vrijwel gelijk aan wat wordt opgegeven in de folder, uniek! Maar de volgens Europese normen gemeten CO2-uitstoot van 218 g/km bij de versie met 4WD en automaat nekt dit model in de BPM. Wat dat voor gevolg heeft voor de prijs komt later.

Kunstleer

Qua vormgeving en materiaalgebruik ziet het interieur er zeker niet beroerd uit. De auto is zeer compleet getuige de nodige knopjes. Daaronder bijvoorbeeld een in het midden geplaatste multimediascherm met onder meer TomTom. De materialen voelen prettig aan en zijn zacht waar ze zacht moeten zijn. De bekleding ziet er goed uit. Het lijkt leer, maar het is kunstleer. De mooie dubbele stiksels voegen distinctie toe. Deze versie op grijs kenteken heeft direct achter de stoelen een tussenschot met ruit. De achterbank is verwijderd, de auto beschikt over een volledig vlakke laadvloer die keurig is bekleed. De laadruimte kan via de grote achterklep, maar ook via de achterportieren worden bereikt. Aan de dakhoogte wordt niets gewijzigd.

Weggedrag

De nieuwe SsangYong Rexton maakt een uitstekende indruk waar het om het weggedrag gaat. Zoals gezegd is het mooi stil in de cabine en ook de afstemming van het onderstel is goed gekozen. De auto is comfortabel, maar deint beslist niet. Zonder naar het logo op het stuur te kijken, zou dit ook een grote SUV van een ander merk kunnen zijn. Het is natuurlijk vreemd dat je met een bepaald vooroordeel in een SsangYong stapt, maar de auto doet er alles aan dit vooroordeel te ontkrachten. Een belangrijk voordeel is dat de 4WD met automaat een aanhanger van 3,5 ton mag trekken!

Prijzen

Daarom is het zo jammer dat de BPM het succes van deze Rexton vrijwel onmogelijk maakt. Althans als wordt gesproken over de varianten op geel kenteken. In België bijvoorbeeld start het programma nog onder de 30.000 euro. Dezelfde instapper in Nederland moet maar liefst 70.890 euro kosten. Het verschil is een torenhoge BPM. De Quartz 4WD met automaat kost hier 87.890 euro. Een Belg rijdt met hetzelfde model de deur uit voor 38.990 euro. Voor dat laatste bedrag is de auto uiterst verkoopbaar, voor de Nederlandse prijs niet. Even ter vergelijking, voor dezelfde prijs staat er ook een BMW X5 xDrive voor de deur! Toch bestaat er wel markt voor de Rexton in Nederland maar dan zoals al gezegd op grijs kenteken. Dan is de auto te koop vanaf 26.890 euro excl. BTW en BPM. De Quartz 4WD met automaat komt dan op 32.250 euro. Dat klinkt ineens veel vriendelijker. Kijk voor de verdere specs in onze leasevergelijker. De auto wordt ook gemaakt met een 2 liter benzinemotor die echter in Nederland niet wordt gevoerd.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

SsangYong Rexton, slachtoffer van de BPM
What a joy to find such clear tihkning. Thanks for posting!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

What a joy to find such clear tihkning. Thanks for posting!

Minpunten

What a joy to find such clear tihkning. Thanks for posting!
SsangYong Rexton, slachtoffer van de BPM
Hey, you're the goto expert. Thanks for hagning out here.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Hey, you're the goto expert. Thanks for hagning out here.

Minpunten

Hey, you're the goto expert. Thanks for hagning out here.
SsangYong Rexton, slachtoffer van de BPM
zeer goede en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5