Volvo XC40 levert meteen een hoogstandje

Auto van het Jaar blijkt titel waardig

Nog maar net bij de dealer gearriveerd maakt de Volvo XC40 meteen een vliegende start. Het model heeft al meteen de Europese Auto van het Jaar titel op zak, een primeur binnen Volvo-gelederen. Maar de auto moet ook de consument weten te overtuigen. En dat lijkt na onze kennismaking een simpele klus.

Volvo speelt een vooraanstaande rol op de markt voor luxueuze SUV’s. Vooral de XC60 heeft een trouwe schare kopers en gebruikers waardoor het model jarenlang marktleider weet te blijven in ons land. Met de huidige XC90 weet Volvo de Zweedse kleuren onder de grotere SUV’s prima te vertegenwoordigen, maar in een meer betaalbaar segment ontbrak tot voor kort een aantrekkelijk model. Juist op die plek voegt de nieuwe XC40 naadloos in. Toegegeven, Volvo is daarmee wel aan de late kant. Daarom heeft het merk iets goed te maken. Dat lijkt aardig gelukt.

Nieuwe bodemgroep

Het begin is meteen goed. De auto staat namelijk op een volledig nieuwe bodemgroep die binnen het merk breed ingezet gaat worden. Dat betekent dat de ontwerpers meteen veel vrijheden hebben gekregen, zowel qua technische mogelijkheden, maar ook qua ontwerp en slimme vindingen. De 4,43 meter lange SUV kent een wielbasis van 2,70 meter. Dat betekent dat het model qua formaat in het vaarwater zit van bijvoorbeeld de Nissan Qashqai, Renault Kadjar en Kia Sportage. Maar Volvo heeft zijn naam als premiummerk hoog te houden. Dat doet het merk niet alleen met de prijzen, maar ook met vormgeving, inrichting en doordachte gadgets.

Stevige schouders

Van voor en van achter ziet de XC40 er als een echte, moderne Volvo uit. De concave grille en de Thor Hammer koplampen zijn zo van de grotere SUV’s overgenomen. Aan de achterkant versterken de L-vormige verlichtingsunits de stevige schouders van het model. Dat is een vast item bij heel veel Volvo’s. Maar het profiel is vernieuwend en anders. Daar moeten vooral echte Volvo-liefhebbers een beetje aan wennen. Voor de schuin oplopende C-stijl die optisch op driekwart wordt afgekapt, krijgt de auto niet alle handen op elkaar. De brede spatborden met net niet ronde openingen en de forse ‘deuk’ onderin de portieren geven de XC40 een eigen karakter dat niet gemakkelijk wordt verward met een ander model in dit segment. Het zwarte contrasterende kunststof van de dorpels loopt fraai in de onderkant van de portieren door en tilt de auto iets op. De wielkeuze loopt van 17 tot en met 21 inch uiteraard afhankelijk van de gekozen uitrusting en portemonnee-inhoud als in de optielijst wordt gewinkeld. De 20 inch dubbele spaak staat goed onder deze zwart/witte combinatie. Het gaat hier overigens om een R-Design, de meest sportief getinte uitrustingsvariant. De auto staat ook in een basisversie, Momentum en Inscription op de prijslijst.

Vijf personen

In het interieur wordt snel duidelijk hoe slim de ontwerpers met de beschikbare ruimte zijn omgegaan. Voor vier tot eventueel vijf personen is de Volvo uitstekend geschikt met als grootste verrassing de beschikbare ruimte op de achterbank. De zit is behoorlijk rechtop en met voorpassagiers van een normaal postuur is de beenruimte echt vorstelijk. En zelfs met een glazen dak blijft er volop hoofdruimte over. Voorin is het allemaal nog beter gesteld. Ook is goed te merken dat de vormgeving van het dashboard zo is gekozen dat er voorin veel beenruimte wordt geboden. Het ruimtelijk effect wordt nog eens versterkt door de portierpanelen. Volvo monteert geen luidsprekers in de portieren, waardoor de portierbakken een stuk langer zijn. Ook lijkt de portierbekleding onder de armleuning ongeveer tegen het plaatwerk geplakt, waardoor de auto extra breedte biedt op heupniveau. Er heerst in het interieur een sfeer van Scandinavische eenvoud. Geen overvloed aan knoppen, maar een clean geheel met slimme vindingen. Waarom is daar nooit eerder iemand op gekomen? Denk aan het dashboardkastje met uitklapbare tassenhaak, of een eenvoudig maar doelmatig prullenbakje in de console tussen de voorstoelen. Met 460 liter vormt de bagageruimte een goed begin voor uitgebreide gebruiksmogelijkheden. De bank wordt in ongelijke delen neergeklapt tot 1.336 liter aan volume. Jammer dat de rugleuning van de passagiersstoel niet neer geklapt kan worden, daarmee kan de interne laadlengte nog eens flink worden vergroot.

Geartronic

Volvo schotelt in eerste instantie alleen de 2 liter 4 cilinders voor, zowel benzine als diesel. Dieselrijders kunnen kiezen uit de D3 en D4 met 150 of 180 pk. Aan de basis verschijnt nog een splinternieuwe 1,5 liter T3 driecilinder benzine goed voor 156 pk. Maar tot die tijd biedt Volvo de XC40 met de 2 liter T4 en T5 met 190 en 247 pk. Beide motoren worden standaard geleverd met een Geartronic automaat. Die wordt bediend met een piepklein pookje. Deze kent alleen een pulsstand naar voor of achteren en komt altijd in de uitgangspositie terug. De automaat kent acht trappen waar mooi schokloos doorheen geschakeld wordt. Handmatig schakelen met flippers achter het stuur behoort ook tot de mogelijkheden. De automaat past zijn schakelmomenten mooi op het rijgedrag van de bestuurder aan. Vlot presteren is met 247 pk en een koppel 350 Nm een koud kunstje. In slechts 6,5 seconden passeert de snelheidsnaald de 100 km/h als het gaspedaal tenminste onderin wordt getrapt. De topsnelheid van 230 km/h is meer dan genoeg. Het gemiddelde brandstofverbruik ligt rond de 1 op 11 zelfs bij een rustige rijstijl en dat verwondert in een tijd dat alles om het terugdringen van het verbruik lijkt te gaan.

Onderstel

Volvo bewijst zich eigenlijk al sinds de 850 op het gebied van onderstelafstemming. Zowel bij de XC90, S90 en V90 viel het al op dat alle auto’s ondanks veelal grote wielen met lage banden uitermate comfortabel blijven onder de meeste omstandigheden. Dat geldt zeker ook zo voor deze XC40 op 20 inch. Wegoneffenheden worden door het onderstel mooi opgevangen waardoor het voor iedereen prettig toeven is aan boord. Nu is een SUV niet direct een model om als eerste bij het stoplicht mee weg te rijden of optimaal in volle vaart een bocht aan te snijden. Maar toch gaat de XC40 een actief rijgedrag niet uit de weg. Het is gewoon een prettige allrounder die zijn premiumkarakter ook laat voelen. Bovendien is het mooi stil aan boord doordat aandrijf- en buitengeluiden keurig worden uitgefilterd. De T5 beschikt standaard overigens over vierwielaandrijving.

Prijzen

En al dat premiumgevoel moet in lijn zijn met de aanschafprijs. De prijslijst start vanaf 39.975 euro en dat is gezien het formaat van de XC40 fors. Voor dat bedrag krijgt de klant over enige tijd een driecilinder turbo. Wie nu al voor de XC40 gaat betaalt minimaal 44.475 euro voor de T4 met automaat. De stap naar deze T5 is meteen groot. De krachtigste versie met standaard vierwielaandrijving kost minimaal 55.375 euro en groeit zelfs tot 58.375 euro als voor deze R-Design wordt geopteerd. De diesels zijn van hetzelfde laken een pak, 43.975 euro voor de D3 en 54.875 euro voor de D4 AWD Geartronic. Kijk op onze leasevergelijker voor verder specificaties en mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.