Hyundai verheft i30 tot Fastback

Oogstrelende carrosserieversie

Al lange tijd levert Hyundai de Europese i30 als hatchback en Wagon. Maar bij de huidige derde oplage is daar nu een nieuwe versie bij gekomen, de Fastback. Een vijfdeurs met een schuin aflopende, elegante achterzijde is bedoeld voor klanten die eens wat anders willen in de middenklasse.

De eerste carrosserieversie van de huidige Hyundai I30 was de vijfdeurs hatchback, de modelversie die in Europa het best verkoopt en er nu ook tweedehands Hyundai i30's op de markt verkrijgbaar zijn. Niet zo veel later volgde de Wagon die op verschillende markten, waaronder Nederland, zeer gevraagd is. Daar komt nu ook de Hyundai I30 Fastback bij. Wordt gekeken naar de lengte dan komt deze nieuwe variant met 4,46 meter behoorlijk dicht bij de Wagon uit. Verschillen in breedte en wielbasis zijn er niet tussen de drie carrosserieversies. De Fastback krijgt onder meer een sportieve uitstraling door de hoogte met 2,5 centimeter terg te brengen. Dat samen met de schuin aflopende achterkant zorgt voor het overgrote verschil.

Elegant

Alle ingrepen samen leveren een behoorlijk elegant ogende vijfdeurs op. Wordt goed naar het profiel gekeken, dant valt op dat het plaatwerk van de portieren behoorlijk hoog is opgetrokken. Dat levert mede kracht en geborgenheid in de uitstraling op. Dat vorm een beetje voor functie gaat, blijkt uit het feit dat de ontwerpers de achterklep niet zo diep mogelijk hebben uitgesneden. Dat houdt in dat de i30 Fastback een behoorlijke tildrempel heeft waar bagagestukken overheen gehesen moeten worden. Maar ja, wie mooi wil zijn...

Uitstraling

Het is duidelijk wat de positionering van de Fastback binnen het leveringsprogramma van de i30 is. Maar het model zorgt binnen de Hyundai-gelederen wel voor concurrentie. Daarbij doelen we op de vijfdeurs Ioniq hybrid die qua uitstraling behoorlijk op de Fastback lijkt. Worden de afmetingen naast elkaar gezet, dan blijkt de Ioniq in alle richting iets forser te zijn, maar grote verschillen voor de binnenruimte levert dat niet op. Qua bagagevolume lopen beide modellen ook aardig in de pas. Zit het voornaamste verschil dan in de prijsstelling? Ook dat is zeker niet het geval. Daarom lijken de Ioniq en Fastback een beetje dubbelop, maar het mag ook worden uitgelegd als een ruime keuze voor de klant.

Instapmotor

Motorisch loopt de Hyundai I30 Fastback in de pas met de andere varianten en is verkrijgbaar met twee moderne benzine turbomotoren. De driecilinder 1 liter T-GDI biedt een keurig vermogen van 120 pk en komt aan een koppel van 171 Nm. Met deze instapmotor weegt de i30 1.242 kg. Daar heeft de krachtbron totaal geen probleem mee en springt in 11,5 seconden naar de 100 km/h. Een compliment voor het lage geluidsniveau dat de motor produceert. De typische klank van een driecilinder is nauwelijks hoorbaar. Dat lage geluidsniveau draagt in belangrijke mate bij aan het algehele comfort.

Interieur

Zoals gezegd is de koets van de i30 Fastback een paar centimeter lager. Maar een groot verschil in hoofdruimte is gelukkig niet merkbaar. Voor een deel wordt dat verklaard omdat de bestuurdersstoel een flink verstelbereik in de hoogte heeft. Ook achterin is de Fastback zeker niet krap. Ook qua beenruimte stelt de Hyundai alles behalve teleur.

De inrichting heeft geen extra investering gekost. Het dashboard wordt identiek van de al bestaande varianten overgenomen. Het is een serieus ogend geheel dat ergonomisch goed in elkaar is gezet. Zoals van Hyundai bekend staat er midden boven de console een groot multimediascherm. Daar kunnen de gebruikers de bediening en uitlezing vinden van het navigatiesysteem en de audioinstallatie. Voor instellen van het klimaat verwijst Hyundai naar een lager niveau op het dashboard. Het laat qua duidelijkheid weinig te wensen over en dat geldt eigenlijk voor alle bedieningen in de i30.

Keuze

Hyundai houdt de keuze aan uitrustingsvarianten zeer overzichtelijk. Er is alleen maar de keuze uit de Comfort en Premium die weer kunnen worden gecombineerd met beide motoren. Bij de 1,4 liter 4 cilinder van 140 pk kan nog worden geopteerd voor een automatische versnellingsbak. De 1,0 liter kan alleen met een handgeschakelde zesbak worden besteld. Dat blijkt in de praktijk een uitstekend schakelende versnellingsbak met een goede verdeling van de overbrengingen. De i30 1.0 Liftback kan rustig worden gereden maar gaat een stukje sportief rijden zeker niet uit de weg.

Europa

Hyundai heeft een ontwikkelingsteam in Europa met zelfs een vestiging aan de Nürburgring. Dat is goed aan de afstemming van motor en het onderstel te merken. De laatste jaren heeft het merk zijn modellen naar een hoog Europees niveau weten te tillen. De wielophanging brengt een uitstekend comfort met zich mee, zonder dat de koets in snel genomen bochten overdreven gaat hellen. Met de nieuwe i30 Fastback biedt Hyundai een uitstekend totaalpakket die het best kan worden omschreven als een prima allrounder, die het zonder meer op kan nemen met zijn kwaliteiten tegen de concurrentie uit Europa.

Prijzen

De meerprijs die Hyundai rekent ten opzichte van de hatchback bedraagt over de hele range 3.000 euro. De Fastback is zodoende verkrijgbaar vanaf 27.795 euro. Dat is de Comfort, terwijl de Premium een investering vraagt van 30.295 euro. De 1.4 begint bij 29.795 euro als Comfort. Die bedragen worden vertaald in een elegante vormgeving en een toename van het bagagevolume. Zoals gezegd kan de klant voor ongeveer hetzelfde ook gaan voor de Ioniq Hybrid, die zelfs als zuinig plug-in hyrid nauwelijks veel duurder is. Kijk in onze leasevergelijker voor verdere (prijs)specificaties.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Hyundai verheft i30 tot Fastback
Geniale all-rounder: een Megane RS met de praktische voordelen van een Golf GTi.

Vrijwel geen echte minpunten te bemerken op deze wagen en wat mij betreft uit het niets naar beste in klasse in het hot hatch segment. Vlotte prestaties die vooral toegespitst zijn op plezierig rijgedrag. Verwacht geen acceleraties à la Type R, maar deze wagen biedt bakken rijplezier zowel bij dagelijks gebruik, op de B wegen als op circuit.

Het interieur is vooral praktisch zonder veel meer, maar is wel degelijk en met zachte plastics waar het hoort. Onvergelijkbaar met Hyundai's van 6 - 7 jaar geleden. Aan de buitenkant zijn de aanpassing eerder bescheiden dan schreeuwerig, maar het verschil met een 'gewone' i30 is zeker merkbaar. Kortom, een hot hatch waarmee je nog op een nieuwjaarsreceptie van het werk mee durft te verschijnen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Prijs
- Rijsensaties (stuur, schakelling,...)
- Uitlaatgeluid
- Geniale all-rounder
- 5 jaar garantie zonder km-beperking

Minpunten

- Interieur mocht wat frivoler
- verbruik loopt snel op
- Vering in N-mode praktisch onbruikbaar op Belgische wegen
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Zeer goede auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
een goede auto voor zijn geld,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Ik heb deze auto 2de hands gekocht met 16000 km op de teller. Heb binnen een jaar problemen met de stuurkolom, daar zit speling op... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
bij 120-130 meer lawaai dan H200,geen auto voor een aanhanger of caravan,slechte koppeling. nieuwe banden bij 1500 km geweldig in de kou gezet door importeur.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
verder rijdt oke ingebouwde navigatie hapert wel eens. motor weet niet of lang mee gaat ik vidt het blijft een hyundai is niet te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Ik rijdt nu 23 maand en 36000km met 1.6 crdi en heb al heel wat problemen gekend,linker voorportier gaat zomaar op slot,navigatie valt weg bij.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Net een paar dagen in bezit van een style. Netjes en zeer degelijk, absoluut een goed prijs/kwaliteit verhouding. Op deze manier komt Hyundai snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Prima auto de I30 CWI. Heb de auto nu een jaar en rijd als een zonnetje. Geen problemen of iets anders gehad. betrouwbare auto zeker.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Ik heb hem nu 13 maanden, ruim 72000 km, uiteraard een diesel, minpunt is de ingebouwde navigatie ( bij mij Destinator 8) inmiddels moet voor.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Heb hem nu 1,5 jaar dikke prima uitveoring 1.6 hp diesel Style uitvoering, heb alleen vanaf nieuw ruzie met de zit, ik kom uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
12500 km geen problemen alleen navigatie niet ok,is nu eerst niet aangesloten is nieuwe besteld maar wacht al 5 weken,heb gelezen dat hier meer klachten.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Nieuw gekocht in sept. 2009. Auto rijd goed, mooi, ruimte enz. Nadeel is het verbruik, een kleine 1 op 12... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
ik rijd vanaf februarie 2009 een dynamic i30 cw , veel herrie vanaf 90 km/u groot verbruik 1: 11 gemidd . erg slecht multimedia display.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
ik sluit mij aan bij Johannes. Ook al heel veel problemen gehad met het starten van de wagen. Accu was soms ook binnen 2 uur.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
De auto is nu 1 jaar oud. Heel fijn in gebruik en oogt toch ook mooi. Heb alleen na 3 maanden heel veel problemen gehad met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
rijdt zeer zacht, scherp in de bochten stuurt dynamisch, oogt heel mooi als je hem ziet staan naast duurdere wagens (breaks) hebben hem 2dehands gekocht van.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
We hebben de I30cw Style. Echt een super auto wat betreft prijs/kwaliteit verhouding. Echter twee problemen : -als de airco aan is, dan rijdt de auto minder.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Vanaf de eerste dag irriterend lawaai thv. onderstel op niet geasfalteerde weg tussen 30 en 50 km/h. Motor maakt raar stompend geluid boven 100 km/h.,.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Ik rij de I30 nu sinds maart van dit jaar en ben erg tevreden met de auto. Alleen het navigatiesysteem is al de tweede keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Beide zijn erg tevreden over deze auto. Wij rijden de i30 nu 14 maanden en hebben 59.000 km erop zitten! Wij gaan hem vanwege de.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
ik heb een i30 cvvt hp cool blue besteld, krijg het over 2 weken. een zesde versnelling zou beter zijn,maar met 5 vind ik het ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Rijd nu reeds 12000 km met deze erg aantrekkelijke maar helaas slecht op de weg liggend bak, deze bak heeft een eigen willetje en stuurt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Heb de business edition, benzine 1.6 met automaat. nu 1 maand later en ruim 3600 km, verbruik snelweg en heel rustig voetje 8.5... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
rij nu al 7 maanden met de I30 lounge en heb bijna 16.000 km. Auto rijdt lekker, trekt goed op en het verbruik ligt goed. Plastieken inetrieur.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Ik heb de auto bijna een jaar. Geen enkel probleem. In België was de wachttijd vorig jaar slechts 6 weken (toen we hem kochten, zat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
ik heb een 1.4 benzine. Wat, ondanks zijn ruime vermogen, soms net iets te zwak is voor de auto. Slecht afestelde versnellingen ? boven.. Lees volledige review.
Hyundai verheft i30 tot Fastback
aanvulling op mijn review d.d.22/12-2008. op 30 jan 2009 auto geleverd, en ik moet zeggen het wachten was niet voor niets,de automaat schakelt heerlijk en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
ik heb mijn i30cw business edition nu net 3 dagen maar ben er helemaal wild van, ik het een geweldige auto rijdt heerlijk zit lekker en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Mijn volgende auto wordt weer een i30 CW of evt. opvolger. Ik rijd er nu in vanaf juli 2008 en heb nog geen nadelen kunnen ontdekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Hyundai verheft i30 tot Fastback
Wij hebben de i30 CW nu een half jaar en hij staat nu voor de 4e keer in de garage!! Ik word helemaal gek van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5