De 5,24 meter lange limousine bestaat er in slechts één carrosserievariant. Waar het vorige model nog werd geleverd in een normale en verlengde uitvoering, behandelt Lexus alle klanten nu gelijk. De auto neemt het op tegen de lange versies van onder meer de BMW 7-serie en Mercedes S-klasse.
Hybride
Technisch bestaat er slechts één mogelijkheid. Dat is een hybride aandrijflijn die voor het eerst in de historie van dit model een V6 is. Om precies te zijn een 3,5 liter die in z'n eentje al een vermogen levert van 299 pk en een koppel produceert van 350 Nm. Aardige waardes, maar nog niet genoeg om in dit segment indruk te maken. Daarnaast beschikt deze LS over een elektromotor goed voor 180 pk en 300 Nm aan koppel. En als dit tweetal samenspant, dan gebeurt het. De auto sprint in 5,5 seconden naar de 100 km/h en topt keurig afgeregeld op 250 km/h. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een BMW 750 Li xDrive weegt de Lexus maar liefst 465 kg meer. Dat verschil zit voor een belangrijk deel in de hybride aandrijflijn, maar de BMW heeft wel een zwaardere V8.
Zescilinder
Zoals verwacht van een echte Lexus doet de techniek zeer stil z'n werk. Niet alleen als de elektromotor de auto voortbeweegt, maar ook als de zescilinder bijspringt. Alleen bij fors intrappen van het gaspedaal stijgt het geluidsniveau naar goed hoorbaar. Jammer dat de krachtbron dan zijn voorname brom kwijtraakt en best schreeuwerig wordt. Dat komt voor een deel door de CVT-overbrenging naar de vier wielen. Ondanks dat de bak vaste trappen kent, loopt het toerental bij fors gasgeven hoog op. Wie normaal met de kolos omspringt, die zal merken dat het brandstofverbruik royaal boven de 1 op 11 blijft en dat is dankzij de hybridetechniek.
Overdreven
De nieuwe LS heeft een chique en voorname uitstraling. De forse carrosserielengte brengt een stuk elegantie met zich mee. Chroom speelt een belangrijke rol net als subtiele welvingen en naar achteren oplopende lijnen op de flanken. De grille lijkt haast overdreven groot, de koplampen juist venijnig klein. Het design van Lexus legt zich de laatste jaren toe op haast overdreven scherpe lijnen. Die zijn op de nieuwe LS deels terug te vinden, maar gelukkig niet dominant aanwezig. De grote deuren zorgen voor een royale toegang. De auto heeft verder een bagagevolume van 430 liter. Dat is netjes maar niet overdreven. Hier hebben de onderdelen van de hybride aandrijflijn invloed op het aantal liters.
Verwende automobilist
Het interieur is vanaf de eerste aanblik ronduit geweldig ingericht. Deze President Line is de meest complete uit de serie en biedt dan ook alles wat de meest verwende automobilist zich kan wensen. De zeer lichte lederen bekleding contrasteert mooi met het bruine leer van dashboard en een deel van de deurpanelen. De vele zichtbare dubbele stiksels verheffen de LS van de massa. De afwerking is van een ongekend hoog niveau en dat hoort bij Lexus. De breedte van het dashboard laat zien hoog groot de auto daadwerkelijk is. Grappig dat het instrumentarium beperkt van omvang is. Het scherm boven de middenconsole is een stuk groter. De bediening gaat met een touchpad waarmee na enige gewenning goed te werken is.
Bedieningsknoppen
Lexus schroomt niet om de nodige bedieningsknoppen aan te brengen. Er is een speciaal paneel voor het klimaat. Ook een aantal audiofuncties wordt met knoppen bediend. Verder is er een analoog klokje en twee grote bedieningsknoppen op de bovenrand van het instrumentarium. Hiermee wordt onder meer de afstemming van het onderstel geregeld. Bij de uitrusting hoort een zeer hoogwaardig Mark Levinson audiosysteem dat zelfs door de achterpassagiers volledig bediend kan worden. Want in veel gevallen zal de eigenaar van een Lexus LS 500h President Line achterin resideren. De stoelen kunnen volledig elektrisch worden versteld. Met één druk op de knop wordt de passagiersstoel helemaal tegen het dashboard aan gedrukt. Het comfort op de rechter stoel achterin gaat naar Business Class niveau. Alle stoelen beschikken over massage. Verschillende programma's kunnen hiervoor worden gekozen. Op de voorstoelen drukken de onderdelen van deze functie veel te hard, zelfs in de lichtste stand. Achterin werkt het systeem aanzienlijk prettiger.
Camera
Het is ondoenlijk om alle elektronische systemen van de Lexus LS te noemen. De auto loopt ervan over. Op het gebied van comfort en veiligheid is het model helemaal bij de tijd. Eén pikken we er graag uit. Dat is de Lane Keep Assist. Met een camera die ook de verkeersborden leest, worden de lijnen op de weg herkent. De auto houdt zich hier automatisch tussen. Wel moet de bestuurder het stuur licht in de hand blijven houden, anders volgt er een waarschuwing. Het systeem werkt verre van nauwkeurig. In een flauwe bocht grijpt het systeem helemaal niet in en bij een zo goed als rechte weg blijft de LS constant zoekerig tussen de linker en rechter lijn. Een systeem dat te weinig vertrouwen biedt om het veelvuldig te gebruiken.
Luchtvering
De vierwielaangedreven topversie van de nieuwe Lexus LS heeft ook standaard luchtvering. Dat is een voorwaarde voor optimaal comfort samen met de lange wielbasis. De grote 20-inch wielen met Bridgestone runflat banden dragen wat minder bij aan het comfort van de basis 19 inch wielen met hogere banden.
Het programma van de nieuwe Lexus LS omvat zowel achter- als vierwielaandrijvers en die kunnen weer gecombineerd worden met vier uitrustingsvarianten Luxury, F Sports, Executive en President Line. De tweewielaangedreven Luxury Line start bij 116.995 euro. Dezelfde auto met vierwielaandrijving moet 123.995 euro opleveren. De duurste variant is de AWD President Line voor 156.995 euro. Kijk voor de specificaties in onze leasevergelijker.
Schrijf een review