Nissan Leaf heeft maar één pedaal nodig

ProPilot houdt koers tussen de lijnen

Na acht jaar presenteert Nissan de tweede generatie Leaf. Een model dat er een stuk moderner uit ziet en tal van voorzieningen heeft die van deze tijd zijn. De wereld is ook meer klaar voor elektrisch rijden dan toen in 2010 de eerste in serie geproduceerde elektrische auto ter wereld werd gelanceerd. Nissan bouwt de Europese uitvoering van de Leaf in zijn Engelse fabriek.

Hoe komt het toch dat elektrische auto's nog vaak op zichzelf staan, uitzonderingen zoals de e-Golf daargelaten. Dat is op zich geen enkel probleem, maar omdat elektrische auto's vaak zo zijn vormgegeven dat geen enkele wereldbewoner er aanstoot aan kan nemen, is het ontwerp vaak een compromis. Zo ook bij de Nissan Leaf die alle kenmerken van een moderne Nissan draagt, maar qua schoonheid in de schaduw staat van bijvoorbeeld de huidige Micra.

Techniek

Maar het is vooral de techniek waarom het draait. En daar zet Nissan flinke stappen. Om te beginnen bij de elektromotor. Waar die tot nu toe niet verder kwam dan 109 pk en een koppel van 250 Nm biedt de nieuwe Leaf maar liefst 150 pk en groeit het koppel naar 320 Nm. En dat is goed te merken in de prestaties. Met name de acceleratiecijfers zijn er flink op vooruit gegaan. De nieuwe Leaf sprint namelijk al in 8,6 seconden naar de 100 km/h, terwijl de topsnelheid net als voorheen begrensd is op 144 km/h. Aërodynamische tegendruk zorgt bij elektrische auto's namelijk voor het exponentieel toenemen van het stroomverbruik.

e-Pedal

Wie eenmaal gewend is geraakt aan de nieuwe Leaf zal nog maar nauwelijks het rempedaal benutten. Nissan praat dan over een e-Pedal dat overigens met een knop moet worden ingeschakeld. Bij loslaten van het gaspedaal wordt er fors afgeremd op de motor zodat energie wordt teruggewonnen. Na een uur al kan de bestuurder behoorlijk inschatten wanneer het pedaal moet worden los gelaten als men binnen een bepaalde afstand stil wil staan. Remmen tot stilstand gebeurt ook door de cruise control met afstandsbepaling. Dat levert veel comfort op in files. De Leaf remt tot stilstand en trekt ook weer automatisch op als de voorgaande auto gaat rijden. De camera ziet overigens niet alleen de voorganger, maar leest ook verkeersborden (niet altijd accuraat) en de strepen op de weg. De elektronica houdt de auto tussen de strepen in de meeste gevallen en stuurt automatisch bij flauwe bochten. Nissan noemt dit de ProPilot. Wie van rijstrook wisselt moet dat overigens geheel zelfstandig doen.

Veel ruimte

Is het uiterlijk wat wennen, het interieur zou zo in iedere middenklasser passen. De auto biedt opmerkelijk veel ruimte, vooral ook op de achterbank en voor bagage (435 liter). Het dashboard is niet futuristisch waardoor direct na het instappen alle functies gemakkelijk te vinden zijn. Het instrumentarium is deels digitaal, want Leaf-rijders geven aan graag een analoge snelheidsmeter voor hun neus te hebben. Boven de middenconsole zit het bekende digitale scherm voor onder meer audio en navigatie. De boordcomputer met alle verbruikscijfers bevindt zich naast de snelheidsmeter. Daarop kan in de gaten worden gehouden hoeveel stroom nog in de batterij aanwezig is en hoeveel kilometer daar met de huidige rijstijl mee kan worden gereden.

Verbruik

Nissan geeft nog alleen maar de NEDC-waarde van 378 kilometer die weinig met de dagelijkse praktijk te maken heeft. Net onder de 300 kilometer lijkt realistischer, maar als de auto rond het vriespunt of net daaronder wordt gereden komt de Leaf niet verder dan 200 kilometer op een volle lading. De batterij heeft een inhoud van 40 kWh fors meer ten opzichte van de 24 en 30 kWh van de vorige Leaf. Later komt er nog een variant die aan 60 kWh komt.

Rijgedrag

Het rijgedrag van de Leaf is voorspelbaar en goedmoedig. De forse prestaties blijven een genot zeker omdat het presteren in alle stilte gebeurt. Op grote oneffenheden is het onderstel goed op zijn taken berekend, daarentegen worden kleine ribbels voel doorgegeven. Dat moet met een iets andere afstemming of gewijzigde schokdempers toch verholpen kunnen worden.

Prijzen

Nissan levert de Leaf in vier uitrustingsvarianten van de Visia, Accenta, N-Connecta tot Tekna. Die varianten kosten respectievelijk 33.995 euro, 35.990 euro, 37.390 en 38.990 euro. De opties blijven beperkt tot metaal- en micalakken, two-tone lak met zwart dak, en op de topversie lederen bekleding en het ProPilot parkeersysteem waarmee de auto helemaal automatisch inparkeert. De bestuurder hoeft zelfs niet meer gas te geven of te remmen. Kijk in de leasevergelijker voor verdere mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.