Het typeplaatje Plug-in op de achterkant in combinatie met het extra 'tankklepje' in het linker voorspatbord vormen het voornaamste uiterlijke onderscheid met de 'gewone' Ioniq Hybrid. Feitelijk is de Plug-in ook een aanvulling op de techniek die al op de Hybrid aanwezig is zoals bij andere Hyundai modellen. Wel voorziet Hyundai in een krachtigere elektromotor, omdat de auto over langere afstanden in staat is volledig elektrisch te rijden. Deze levert 61 pk in plaats van de 41 pk die bij de normale Hybrid wordt toegepast. Het koppel blijft gelijk op 170 Nm.
Optimaal inzetten
De Ioniq Hybrid mag rekenen op een batterijcapaciteit van 1,56 kW waarop slechts enkele kilometers elektrisch kan worden gereden op het moment dat deze volledig vol is. De plug-in kan aan een laadpaal worden geladen en heeft een capaciteit van 8,9 kW. De kunst is om deze capaciteit zo optimaal mogelijk in te zetten. Wie de auto van de stekker haalt en de snelweg op gaat die komt zo'n 40 kilometer ver voordat de benzinemotor weer aanslaat. Overigens doet ook in de EV-modus de benzinemotor mee zodra er maximaal geaccelereerd wordt. In stedelijk gebied en op de buitenweg levert een grotere elektrische actieradius op van tegen de 60 kilometer.
Terugverdientijd
Volgens de officiële cijfers, de inmiddels met pensioen gestuurde NEDC-norm, haalt de Hyundai Ioniq Plug-in een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 90,9. Dat is natuurlijk volstrekte larie. Wie met regelmaat de batterij vol laadt haalt een praktijkgemiddelde van rond de 1 op 24 en dat is uitermate keurig. Daarmee kan er ten opzichte van de gewone Hybrid een terugverdientijd worden berekend. En dat is een van de redenen dat deze auto ook voor particulieren interessant is.
EV-knop
Voor wat betreft vormgeving en interieurinrichting zijn er totaal geen verschillen met de Hybrid. Op het dashboard wordt uiteraard extra informatie gegeven over de laadtoestand van de batterij en geeft de boordcomputer keurig aan hoeveel kilometer er nog kan worden gereden op de batterij en op de aanwezige brandstof. Verder zit er naast de pook een EV-knop waarmee doelbewust voor elektrisch rijden kan worden gekozen. Een tweede keer drukken levert de hybrid-modus op waarbij de computer de optimale omstandigheden voor benzine- en elektromotor bepaalt.
Techniek
In het vooronder van de Ioniq Plug-in ligt dezelfde 1,6 liter GDI-motor als in de Hybrid. Deze levert een vermogen van 105 pk en een koppel van 147 Nm. Dat is voldoende om de auto onder constante omstandigheden voort te bewegen. Wie de maximale prestaties wil neerzetten, die vraagt om het bijspringen van de elektromotor. Dan sprint de Plug-in in 10,6 seconden naar de 100 km/h en haalt een top van 178 km/h. Even ter vergelijking, de Hybrid haalt 184 km/h en heeft 10,8 seconden voor het sprintje nodig. Nauwelijks verschil. Toch zijn er wel andere verschillen. Uiteraard zorgt de grotere batterij voor een hoger gewicht, 1.480 kg versus 1.345 kg. Ook maakt de techniek aanspraak op het bagagevolume. Dat varieert van 341 tot 1.401 liter. Een verschil van zo'n 100 liter met de Hybrid.
Afstemming
Het rijgedrag van de Ioniq Plug-in is meer dan uitstekend. Vanwege de liftbackcarrosserie zitten passagiers relatief laag. Maar de afstemming van het onderstel is goed gekozen. De auto vertoond mede dankzij het lage zwaartepunt een grote stabiliteit in bochten en bij hoge snelheden. Binnenin heerst een grote stilte, ook als de verbrandingsmotor z'n werk doet. Natuurlijk waakt elektronica over de mens en zijn machine. De Premium-uitvoering heeft waarschuwingslampjes in de buitenspiegels als zich een voertuig in de dode hoek bevindt. Daarbij klinkt dan een wat zenuwachtig signaal dat nog het meest lijkt op het in- of uitchecken bij de spoorwegen.
Prijzen
Een tweede reden waarom de Hyundai Ioniq Plug-in voor particulieren een interessante optie vormt, is dat de auto zeer gunstig is geprijsd. Met een vanafbedrag van 29.995 euro is het de meest betaalbare plug-in hybride op de markt die slecht 5.000 euro duurder is dan de Hybrid. Het programma kent drie uitrustingsvarianten, waarbij de Premium de meest complete is voor 35.995 euro. Kijk voor alle prijzen in onze leasevergelijker.
Schrijf een review