Mitsubishi Eclipse Cross mengt oud en nieuw

Nieuwe motor, bestaand onderstel

Enkele jaren deed Mitsubishi uitstekend zaken met de door belastingmaatregelen bevoordeelde Outlander PHEV. Nu is het aan het merk de taak om de klant vast te houden met nieuwe modellen. Weet de nieuwe Eclipse Cross die aantrekkelijkheid te bieden?

Mitsubishi plaatst tussen de ASX en Outlander een derde SUV, de Eclipse Cross.
Mitsubishi Eclipse Cross schuinvoor

Al sinds jaar en dag is Mitsubishi sterk in pick-ups, terreinwagens en SUV's. Het huidige programma bestaat onder meer uit de compacte ASX en de op dezelfde bodemgroep gebouwde Outlander. Daar zit een lengteverschil tussen van dertig centimeter, dus daar was ruimte. Toch is de nieuwe Eclipse Cross maar 5 centimeter langer dan de ASX. Wel overtreft het model de Outlander met zijn breedte, hoogte en spoorbreedte. Het drietal heeft overigens een identieke wielbasis.

Ingewikkeld

De ontwerpers hebben van de Eclipse Cross geen saaie auto gemaakt. De vormgeving is zelfs gedurfd of misschien wel een beetje over de top. Het belangrijkste hulpmiddel dat is gebruikt lijkt wel de liniaal. De lijnen zijn strak en hoekig. Dat wordt aan de achterkant versterkt door de schuin lopende achterruit (in twee delen) en een qua vorm ingewikkelde verlichting. Alsof dat niet genoeg is, overlaadt Mitsubishi het model met lijntjes, stripjes, vlakjes en plaatjes waardoor er vooral schuin van achteren een onrustig beeld ontstaat. De voorkant heeft een rustigere uitstraling met veel chroom en een aluminiumkleurige 'vleugel'.

Metaallak

Dit exemplaar staat helemaal aan de top van het programma, de Instyle 4WD met CVT. De auto rolt onder meer op 18 inch lichtmetaal en heeft contrasterende rode biezen aan de onderkant van carrosserie en bumpers. De bruine metaallak staat de auto goed en geeft 'm zelfs iet chics.

Interieur

Het interieur heeft een vertrouwde inrichting. Zwart is de basiskleur van alle kunststoffen en andere materialen. Toch is er voldoende afwisseling door de brede metaalkleurige lijsten en hier en daar elementen in glanzend zwart. De standaard lederen bekleding heeft voor het contrast een oranje/rood stiksel dat de boel flink opfleurt. De ruimte voorin is meer dan behoorlijk en de stoelen bieden een goede zit. Maar ook achterin hebben twee volwassenen niet te klagen. De beenruimte is fors, de hoofdruimte in orde en ook de hoogte tussen wagenvloer en zitting geeft geen reden tot klagen.

Bagage

Het bagagevolume valt met 341 liter op papier tegen, de ASX bijvoorbeeld biedt veel meer. Deels komt dat omdat er onder de vloer een vlakverdeling is gemaakt voor de gevarendriehoek en bandenpomp en deze kan er niet uit. Ook de bassbox van de geluidsinstallatie neemt ruimte in. Direct na het neerklappen van de achterbank ontstaat er natuurlijk een groter volume.

Nieuwe motor

Mitsubishi presenteert in de Eclipse Cross een nieuwe benzinemotor, een 1,5 liter met turbo. Die levert met 163 pk een fors vermogen en doet het qua koppel van 250 Nm ook prima. Daarmee kan de 4WD CVT in 9,8 seconden de 100 km/h bereiken en wordt een topsnelheid gehaald van 200 km/h. Niets mis mee, maar op een of andere manier komt dit exemplaar niet echt vlot over. Zelfs een beetje loom. Natuurlijk weegt deze variant een flinke 1.435 kg, alhoewel dat maar 35 kg meer is dan een handgeschakelde voorwielaandrijver. De auto komt niet verder dan een F-label en dat vertaalt zich in de praktijk in een brandstofverbruik dat tussen de 1 op 10 en 11 blijft hangen.

Comfortabel

Het rijgedrag is goedmoedig en comfortabel. De bodemgroep en ophanging zijn gelijk aan de ASX en Outlander. Het is een prima gezinsauto die op lange afstanden uitstekend voldoet. De grote 18 inch wielen op deze versie weten oneffenheden efficiënt op te vangen.

Grappig dat op het digitale scherm boven de middenconsole tevergeefs naar een navigatiesysteem wordt gezocht. Dat heeft de Eclipse Cross namelijk niet. De auto haalt die informatie van de mobiele telefoon van zijn gebruiker.

Varianten

Het leveringsprogramma van de Eclipse Cross omvat vier uitrustingsvarianten, één motor, twee- of vierwielaandrijving en een handbak of CVT. Daarmee kunnen overigens niet alle combinaties worden gemaakt. De Pure begint bij 29.490 euro. Daarna de Intense en First Edition voor respectievelijk 32.990 en 33.990 euro. De Instyle is meteen fors duurder met 39.490 euro, maar dan wel met de meest complete uitrusting en standaard CVT. Die kost op alle versies 2.000 euro meer. Tot slot topt Mitsubishi het programma af met de 4WD met CVT als First Edition en Instyle 40.990 en 44.490 euro. Kijk in onze leasevergelijker voor de uitgebreide mogelijkheden.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.