Renault Espace ademt meer lucht

Benzinemotor met meer inhoud

Sinds de lancering van de huidige, vijfde generatie Renault Espace bestond het benzineaanbod louter uit een viercilinder 1,6 liter turbo goed voor 200 pk. Dat lijkt zeker qua inhoud bescheiden voor een zo grote auto. Vanaf nu beschikt de Espace echter over een 1,8 liter turbo waarbij het vermogen meteen toeneemt tot 225 pk. Leuk detail, het is dezelfde motor als waarover de nieuwe Alpine beschikt.

De nieuwe benzinemotor in de Renault Espace behoort tot dezelfde familie als de bestaande 1,6 liter. De basis is afkomstig van Nissan en wordt breed binnen de Renault Nissan Alliantie toegepast. De cilinderinhoud is toegenomen van 1.618 naar 1.798 cc. Uit de cijfers blijkt dat de compressieverhouding juist is gedaald. Het vermogen groeit natuurlijk wel van 200 naar 225 pk bij hetzelfde toerental, terwijl het koppel van 260 Nm bij 2.500 tr/min van de 1,6 liter ruimschoots overtroffen wordt door 300 Nm bij slechts 1.750 tr/min van de nieuwe 1.8. Het effect is direct in de prestaties te merken, de auto is bijna een seconde sneller in de 100-sprint en komt qua topsnelheid 9 km/h hoger uit.

Verbruik

De verbeterde prestaties hebben wel een hoger brandstofverbruik tot gevolg, althans op papier. De motor hoeft in de praktijk minder z'n best te doen om dezelfde prestaties neer te zetten. En dat betekent dat de Espace met de nieuwe motor bij een normale omgang probleemloos genoegen neemt met 1 liter benzine op 11,5 kilometer. En daar kwam een eerdere ervaring met de 1,6 liter ook op uit. De nieuwe 1,8 liter klinkt helemaal anders. Zowel aan de buitenkant als in het interieur lijkt de sound totaal nieuw op een andere motor uit dezelfde familie. De krachtbron blijft qua decibellen keurig op de achtergrond. De 7-traps EDC-bak schakelt heerlijk soepel en voor een auto als de Espace ook voldoende snel. Uiteraard is op het centrale scherm eveneens voor een snellere modus te kiezen in de Sport-stand. Uiteraard kan bij de Espace worden gekozen voor diverse instellingen van het onderstel. Comfort en Normal passen het meest bij dit ruimtewonder. De afstemming Sport lijkt behoorlijk overbodig en maakt de auto gewoon te hard onder de meest voorkomende gebruiksomstandigheden.

Gris Sable

Samen met de nieuwe motor zijn er nog wat kleine noviteiten bij de Espace te melden. Zo kan er leer worden geleverd in een nieuwe kleur Gris Sable die het midden houdt tussen grijs en beige. De zitvlakken en rugleuningen zijn ermee bekleed. De zijkanten blijven bruin net zoals de vloerbedekking, het dashboard en een groot deel van de portierpanelen. De lichte bekleding geeft een meer ruimtelijk effect en dat past uitstekend bij deze forse auto. Nieuw is de carrosseriekleur Gris Titanium waarin dit exemplaar is gespoten. Ook heeft Renault nieuwe 18 en 19 inch wielen ontworpen.

Smartphone

Het interieur blijft bijzonder en een beleving om erin te vertoeven. Het R-Link 2.0 ligt als een tablet op de middenconsole. Nieuw is nu ook de mogelijkheid om de smartphone te koppelen via Android Auto of Apple Car Play. Andere kleine toevoegingen aan de standaarduitrusting zijn stoelventilatie en led-verlichting in het interieur.

Versies

Renault levert de Espace met de nieuwe TCe 225 benzinemotor in drie uitrustingsvarianten allemaal voorzien van een EDC automaat. De Intens is al behoorlijk compleet en kost minimaal 49.190 euro. Daarboven staat sinds kort de Série Signature Limousin die voorzien van Easy Park Assist, vierwielbesturing, elektronisch geregelde schokdempers, stoelverwarming, Bose Surround, 19 inch wielen en elektrisch verstelbare massagestoelen op 52.690 euro uitkomt. De meest complete is de Initiale Paris met elektronisch geregelde airco, head-up display, metaallak en nappaleer voor 56.290 euro. De Espace is er ook met een 1,6 liter dieselmotor goed voor 130 of 160 pk vanaf 46.590 euro in de basis Zen-uitvoering. Alle mogelijke varianten staan in onze leasevergelijker.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Renault Espace ademt meer lucht
Espace Phase IV, 1.9dci, bj2003. ALS hij rijdt wil je er niet uit... NOOIT meer een Renault. Kapotte motor, versnellingsbak, intercooler, turbo, nogeens versnellingsbak,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Ik rij nu bijna 4 jaar met een Espace 3.0 V6 initiale van 2001. Heb er ruim 90.000 km mee gereden op LPG. Na 2.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Deze wagen gekocht in oktober 2010 met zo'n 180.000 km op de teller, nu staat hij op 230.000 km juli 2011. Eigenlijk geen noemenswaardige problemen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
NOOIT meer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
degelijke famileauto heb nu 155000 km en enkel een contact kabeltje defect die renault onmiddelijk herstelde in garantie .er liggen zelfs 20 duim.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Nu 246000km en nog steeds bolt die als een tiener! Wel al een paar keer iets laten vervangen met wel een prijsje, maar dat moet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
EEN NACHTMERRIE! Dit was onze eerste Renault en gelijk onze laatste. Na een aantal maanden met veel plezier te hebben gereden begon de wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Ik heb een Grand Espace van jan 2006,gekocht bij de garage als demo model van 3 mnd oud met 8000km op de teller. Heb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Als ik al die reviews lees valt het bij onze ouwe bak eigenlijk wel mee. We hebben nog het oude prachtige model uit 1999. De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Prachtige en zeer goed rijdende wagen. Nieuw gekocht maar na de garantie ging alles kapot. Electronica, Turbo, Dashbord op tilt. Elke keer weer nerveus op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Waarom gaan de achterste krukaskeringen bij alle Renault Espace,s lekken ??? Geef daar een een duidelijk antwoord op Renault????? waarom geven jullie hier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Mooie en ruimte auto, mijn complimenten!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Grand Espace 2.0T Expression Automaat, NAV, 7 st., gekocht 2007, import uit Belgie, bij 53.000 km. Droom- en Nachtmerrie-auto in 1. Wat je noemt een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Renault Espace 2.0T Espression: Nu 176000 km. samenvatting: 3 x turbo vervangen (ligt natuurlijk aan mijn rijstijl.. de laatste keer na 25.000 km) remschijven, banden, etc. maar.. Lees volledige review.
Renault Espace ademt meer lucht
Zijn nu ongeveer 1 maand in het bezit van onze mooi Espace 2.2Dci uit 2004 met 167500 op de teller. Rijdt heerlijk, alleen als je drempels neemt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Heb een 2.2dci uit 2004 met 167500km op de teller. Zonder garantie gekocht maar wel met een nieuwe apk. Na 2 weken de sensor kapot van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Super reisauto met gezin of als zakenauto. Waanzinnige toerauto ook op hoge snelheid richting wintersport. Erg stil. 3.5 V6 is erg betrouwbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Rij de derde Grand Espace. Nu 170.000 km met deze. De V6 & automaat zijn geweldig. Nieuwprijs in 2005 is eigelijk n koopje 51.000. Afschrijving.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Heb momenteel mijn GRand Espace 2.2 Dci een jaar, meer klachten van gehad als iets anders. Gekocht op 150 000km en nu op een 160.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Het commentaar op deze site heeft mij afgehouden om mijn Espace van 5 jaar oud in te ruilen voor de huidige celsio aanbieding (45.000) Ten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Twee jaar geleden een Espace IV 1.9 Dci uit 2003 aangeschaft. Toen 160.000 km op de teller. Dit was meteen de begin van onze financiƫle.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Renault Grand Espace 2006 i paris initiale 2.0 turbo Mijn Renault Espace lekt olie, nu blijkt de achterste krukas keerring lek te zijn... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Prima auto rijd fantastisch is mijn 2e jammer dat renault ze niet meer maak. rijdt beter als mijn vorige auto's (volvoxc90 en mertcedes ML).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Ik rijd nu mijn derde Espace en ben er nu definitief klaar mee! Na de tweede al ernstig getwijfeld, maar toch weer gevallen voor het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Ik heb hem nu bijna 2 jaar. Een heerlijke auto. Nu moet de distributie vervangen worden. Kosten 2750 euro bij renault. Het is een 6.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
een wagen 2,2dci uitvoering met zware problemen , na nog geen 100000km alle rollementen vitesenbak kapot lezer startkaart kapot is dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Rij al 5 jaar Espace en nog weinig problemen ondervonden, sinds dec 2009 een Espace, 2,0 T gekocht met 15.000km . De wagen rijdt als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Espace ademt meer lucht
Nieuwe Espace 2.0T benzine gekocht in 2003. Na wat electronische aanloopproblemen tot 120.000 redelijke onderhoudskosten. Bij vervanging van de distributieriem bleken zowat alle oliekeerringen in.. Lees volledige review.
Renault Espace ademt meer lucht
Ik heb een Grand Espace 2.0 T initiale op LPG. Ik heb de volgende problemen ervaren: 3 sets remschijven (kromtrekken) 2 x nieuw subframe 1 x nieuwe turbo 1.. Lees volledige review.
Renault Espace ademt meer lucht
Na 5 jaar een tweedehands type III Espace op LPG te hebben gereden, met de nodige onaangename problemen (3 van de 5 zomervakanties defecten aan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5