De nieuwe benzinemotor in de Renault Espace behoort tot dezelfde familie als de bestaande 1,6 liter. De basis is afkomstig van Nissan en wordt breed binnen de Renault Nissan Alliantie toegepast. De cilinderinhoud is toegenomen van 1.618 naar 1.798 cc. Uit de cijfers blijkt dat de compressieverhouding juist is gedaald. Het vermogen groeit natuurlijk wel van 200 naar 225 pk bij hetzelfde toerental, terwijl het koppel van 260 Nm bij 2.500 tr/min van de 1,6 liter ruimschoots overtroffen wordt door 300 Nm bij slechts 1.750 tr/min van de nieuwe 1.8. Het effect is direct in de prestaties te merken, de auto is bijna een seconde sneller in de 100-sprint en komt qua topsnelheid 9 km/h hoger uit.
Verbruik
De verbeterde prestaties hebben wel een hoger brandstofverbruik tot gevolg, althans op papier. De motor hoeft in de praktijk minder z'n best te doen om dezelfde prestaties neer te zetten. En dat betekent dat de Espace met de nieuwe motor bij een normale omgang probleemloos genoegen neemt met 1 liter benzine op 11,5 kilometer. En daar kwam een eerdere ervaring met de 1,6 liter ook op uit. De nieuwe 1,8 liter klinkt helemaal anders. Zowel aan de buitenkant als in het interieur lijkt de sound totaal nieuw op een andere motor uit dezelfde familie. De krachtbron blijft qua decibellen keurig op de achtergrond. De 7-traps EDC-bak schakelt heerlijk soepel en voor een auto als de Espace ook voldoende snel. Uiteraard is op het centrale scherm eveneens voor een snellere modus te kiezen in de Sport-stand. Uiteraard kan bij de Espace worden gekozen voor diverse instellingen van het onderstel. Comfort en Normal passen het meest bij dit ruimtewonder. De afstemming Sport lijkt behoorlijk overbodig en maakt de auto gewoon te hard onder de meest voorkomende gebruiksomstandigheden.
Gris Sable
Samen met de nieuwe motor zijn er nog wat kleine noviteiten bij de Espace te melden. Zo kan er leer worden geleverd in een nieuwe kleur Gris Sable die het midden houdt tussen grijs en beige. De zitvlakken en rugleuningen zijn ermee bekleed. De zijkanten blijven bruin net zoals de vloerbedekking, het dashboard en een groot deel van de portierpanelen. De lichte bekleding geeft een meer ruimtelijk effect en dat past uitstekend bij deze forse auto. Nieuw is de carrosseriekleur Gris Titanium waarin dit exemplaar is gespoten. Ook heeft Renault nieuwe 18 en 19 inch wielen ontworpen.
Smartphone
Het interieur blijft bijzonder en een beleving om erin te vertoeven. Het R-Link 2.0 ligt als een tablet op de middenconsole. Nieuw is nu ook de mogelijkheid om de smartphone te koppelen via Android Auto of Apple Car Play. Andere kleine toevoegingen aan de standaarduitrusting zijn stoelventilatie en led-verlichting in het interieur.
Versies
Renault levert de Espace met de nieuwe TCe 225 benzinemotor in drie uitrustingsvarianten allemaal voorzien van een EDC automaat. De Intens is al behoorlijk compleet en kost minimaal 49.190 euro. Daarboven staat sinds kort de Série Signature Limousin die voorzien van Easy Park Assist, vierwielbesturing, elektronisch geregelde schokdempers, stoelverwarming, Bose Surround, 19 inch wielen en elektrisch verstelbare massagestoelen op 52.690 euro uitkomt. De meest complete is de Initiale Paris met elektronisch geregelde airco, head-up display, metaallak en nappaleer voor 56.290 euro. De Espace is er ook met een 1,6 liter dieselmotor goed voor 130 of 160 pk vanaf 46.590 euro in de basis Zen-uitvoering. Alle mogelijke varianten staan in onze leasevergelijker.
Schrijf een review